Aura Twarowska, directoarea artistică a Concursului internațional de canto „Sabin Drăgoi”: „Artiștii...

Aura Twarowska, directoarea artistică a Concursului internațional de canto „Sabin Drăgoi”: „Artiștii care vor lumina calea spre noua realitate sunt cei dispuși să iasă din zona de confort“

0
DISTRIBUIȚI

Din cauza pandemiei, ediția din acest an a Concursului internațional de canto „Sabin Drăgoi” se va desfășura online, în perioada 26 – 29 noiembrie, iar pentru această competiție candidații se pot înscrie până în data de 22 noiembrie. Cea de-a 12-a ediție a concursului organizat de mezzosoprana Aura Twarowska, directorul artistic al competiției, are parte de două secțiuni: una dedicată tinerilor solişti, având limită de vârstă 30 de ani pentru femei şi 35 de ani pentru bărbați şi o a doua secţiune care se adresează elevilor muzicieni din clasele de liceu.

Înfiinţat în 1997, Concursul Internaţional de Interpretare Vocală „Sabin V. Drăgoi” este unul dintre cele mai importante concursuri de profil din România. În cele ce urmează am realizat un interviu cu mezzosoprana Aura Twarowska care ne-a dezvăluit provocările ediției din acest an.

– Cât de greu a fost organizarea concursului, în acest an pandemic, în care absolut toate lucrurile se schimbă de la o zi la alta?

– Navigăm într-o incertitudineartistică insondabilă, în acest an 2020 si, probabil, asa va fi și în viitorul apropiat. Activitățile artistice depind,în acest an,de trei factori: răspunsul sistemului de sănătate publică la situația pandemică din țară, gradul de finanțare al sectorului cultural de către guvernul fiecărei țări și de măestria, ingeniozitatea artistului, sau a organizatorului de activități culturale. Împreună cu Asociația Culturală Kratima am aplicat ,în primăvară, la Consiliul Județean Timiș, pentru finanțare de proiecte online, și ne-am numărat printre câștigători. Chiar dacă finanțarea este diminuată în acest an special (și este normal să fie așa), am gândit o ediție 2020 decentă. Însă, pas cu pas, am reușit să transformăm criza într-o oportunitate, astfel încât vom avea o ediție sclipitoare, de referință în istoria concursului! În primul rând, prin faptul că atât de mulți artiști de prestigiu național și internațional au acceptat să facă parte din juriu! În al doilea rând, prin nivelul concurenților. Veți vedea duminică, 29 noiembrie, ora 19!

– Juriul internațional din acest an este alcătuit dintr-o serie de personalități. Ce ne puteți spune despre membrii juriului?

– Concursul se va desfășura online, deci nici concurentii, nici membrii celor două jurii nu se vor deplasa la Timișoara. Pot să spun că am avut intuiție și gândire anticipativă bună în primavară, atunci când am stabilit că, atât Festivalul Lugoj Clasic, cât și Concursul „Sabin Drăgoi” să se desfășoare în format digital. Mi-am asumat această decizie, deși multe voci acuzau că opera și muzica cultă nu se pot desfășura altfel decât cu public live în sală. Dar, după cum se vede acum pe plan mondial, doar artiștii creativi, flexibi și agili continuă să își trăiască misiunea, respectând normele sanitare impuse. Membrii juriului sunt importanți artiști din țară și străinătate. Cu cei mai mulți dintre domniile lor am avut bucuria și onoarea de a împărți scena, în spectacole de operă, vocal-simfonic sau concursuri de canto.

În primul rând, avem patru laureați ai Concursului Drăgoi: sopranele Cellia Costea (Atena) și Cristina Simionescu Fântănă (Iași), tenorul Daniel Zah și basul Octavian Vlaicu (Timișoara), toți cu o impresionanță carieră artistică sau pedagogică, în prezent.

Tot din Atena vine, pentru a doua oară în juriul concursului nostru, celebra soprană Marina Krilovici, cea care a cântat pe cele mai importante scene de operă ale lumii, de la Metropolitan Opera New York la Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, sau Covent Garden.

De pe scena Operei din Viena și de la Universitatea Mozarteum din Salzburg vine alături de noi soprana KS Ildikó Raimondi, decorată cu cea mai înaltă distincție artistică ce se acordă pe teritoriul Austriei și Germaniei, aceea de Kammersängerin (KS). Am avut șansa să cânt în multe spectacole pe scena Operei din Viena cu doamna Raimondi (Die Zauberflöte – Mozart, Elektra – Strauss, sau Die Walküre – Wagner), dar și în Asia, Le Nozze di Figaro, de Mozart (The Shanghai Oriental Arts Center, Seoul Arts Center, National Concert Hall Taipei, The Esplanade Singapore).

Tot din Viena participa în juriu și soprana Caroline Wenborne, născută si educată în Australia.


Din 2006 a făcut parte din ansamblul de soliști al operei vieneze, acoperind o paletă impresionantă de roluri, dar a cântat cu succes și la Festivalul Wagner de la Bayreuth. De la Filarmonica George Enescu îl avem ca invitat pe maestrul Iosif Ion Prunner, Director Artistic și Dirijor al Corului Academic al Filarmonicii. Cu excepționala soprană de coloratură din Berlin, Katarzyna Dondalska, prof.univ.dr.habil la Univesitatea de Arte din Sceczin Polonia, m-am cunoscut cu mulți ani în urmă, la Concursul Internațional de Canto Francisco Viñas din Barcelona, unde am participat amândouă, ca și concurente. Ne-am reîntalnit peste ani, ca artiste consacrate si am cântat împreună pe scena Filarmonicii din Berlin, în Bucuresti și în Timișoara. Tot de la Ateneul Român va fi pentru prima dată alături de noi, în sectiunea Youth, și Dr. Cleopatra David, muzicolog și eseist.

Cu soprana Sorina Silvia Munteanu (prim-solistă a Operei Naționale București și lect.univ.dr la Facultatea de Muzică Timișoara) am împărțit anii de facultate, iar mai apoi scena de operă si vocal simfonic, iar cu soprana Carmen Gurban (prim-solistă a Operei Naționale Române Cluj Napoca și conf.univ.dr la Academia de Muzica Ghe. Dima) am cântat mulți ani împreună pe scena Operei din Timișoara, în Olanda, Belgia, sau Spania.
Din Serbia, am bucuria de a o avea, pentru a treia oară în juriu, pe soprana Ana Aleksis Sajrer, profesoară de canto în Zrenjanin. Avem o excelentă colaborare și, prin intermediul dumneaei, am creat o punte artistică cu școala din Serbia.

Vreau să evidențiez un lucru foarte important: concursul nu s-ar fi putut organiza fără imensa generozitate a tuturor membrilor juriului de a se implica în concurs și de a juriza Pro bono. Ba mai mult, unii dintre domniile lor vor oferi și diverse premii. De asemenea, soprana Cellia Costea, solistă a Operei Naționale a Greciei, a acceptat și să cânte în Gala Online a Concursului, în aceleași condiții. O adâncă plecăciune și recunoștință!

– Care sunt premiile concursului și care este feedback-ul primit de la cei interesați?

– Președinta AC Kratima, doamna Camelia Mingasson a reușit să distribuie astfel finanțarea încât să putem acorda Marele Premiu în valoare de 1000 de Euro, Premiile 1,2,3, mentiuni și premii speciale, în valori descrescătoare, pentru Secțiunea 30-35 de ani, și multe altele pentru învățământul pre-universitar.

De asemenea, maestrul Iosif Ion Prunner va acorda (dacă va fi cazul) un premiu din partea Filarmonicii George Enescu, care va consta într-o participare la un concert pe scena Ateneului Român. Inimosul bas roman, stabilit în Viena, Theodore Coresi mi-a scris acum câteva zile că dorește să fie alături de noi și va oferi un premiu din partea Opersänger Studio Wien – un Masterclass Online de 7 ore (o saptămână).

Apreciem enorm că, pe lângă faptul că participă Pro bono, unii membri ai juriului mi-au transmis că intenționează să acorde și anumite premii speciale, în funcție de vocile pe care le vor auzi în concurs. Tinerii și-au dorit enorm de mult să poată participa, iar îndrumătorii lor au făcut tot ceea ce puteau să facă pentru discipolii lor, în timpul actualei stări de alertă.
Cu câteva zile în urmă am fost contactați de o soprană, care se află în izolare la domiciliu, fiind Covid 19 pozitivă, dar care speră că va primi un rezultat negativ în timp bun, astfel încăt să poată participa. Deasemenea, după consultații cu membrii juriului, am hotărât să acceptăm și înregistrări sincronizate on-line, din cauza faptului că toate sălile de studiu din licee, facultăți, sau instituții de artă, sunt închise.

– Cum vedeți situația culturii în acest an extrem de complicat pe care îl traversăm? Cum vedeți ieșirea din această criză? Credeți că „după“ pandemie lumea va mai avea nevoie de cultură?

– În prezent, trăim cea mai lungă perioadă de incertitudine pe care oricare dintre artiștii în viață a trait-o. Totuși, multe pagini importante de artă au fost scrise, de generațiile anterioare, în ani de suferință și întuneric. Nici 2020 nu va face exceptie! Artiștii care vor lumina calea spre noua realitate sunt cei dispuși să iasă din zona de confort, să accepte schimbarea si să se adapteze. Nu mă îndoiesc nicio secundă că muzica cultă va supraviețui acestei crize, dar cred că instituțiile de cultură vor ieși schimbate din ea. Până atunci, cu cât ne preocupăm mai mult de misiunea noastră, cu cât mai mult respect și perseverență ne aplecăm asupra studiului, cu atât vom fi mai pregătiți pentru lumea care ne așteaptă: noua normalitate post-pandemică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.