Avertizat de un consilier local că nu este legal, Fritz merge mai...

Avertizat de un consilier local că nu este legal, Fritz merge mai departe cu proiectul de numire a timișorenilor în CA ale școlilor

1
DISTRIBUIȚI

Anunțul primarului potrivit căruia vrea să coopteze simpli cetățeni ai Timișoarei în consiliile de administrație ale școlilor a stârnit reacția consilierului municipal Radu Țoancă de la PSD, care în plenul consiliului local de marți seara a explicat de ce acest lucru nu este posibil.

Potrivit lui Țoancă, din consiliul de administrație al unei unități de învățământ face parte și primarul sau un reprezentant al primarului, potrivit art. 4 din Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar aprobată prin OMEN nr. 4.619/2014, cu modificările și completările ulterioare.

Participarea în calitate de membru în consiliul de administrație al primarului sau al reprezentantului primarului se datorează rolului pe care acesta îl are în organizarea unităților de învățământ și reprezintă o garanție pentru buna funcționare a acesteia, dar și pentru economicitatea, eficiența și eficacitatea modului în care sunt utilizate fondurile publice.

„În acest sens, se cuvin ai fi amintite prevederile cuprinse la art. 106 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora: «Finanţarea de bază şi finanţarea complementară se realizează pe baza contractului de management administrativ-financiar încheiat între directorul unităţii de învăţământ preuniversitar şi primarul localităţii/primarul de sector în a cărei/cărui raza teritorială se află unitatea de învăţământ, respectiv cu preşedintele consiliului judeţean/primarul de sector, în cazul şcolilor speciale». Din finanțarea de bază și finanțarea complementară se acoperă cheltuielile de personal, cheltuielile  cu bunuri şi servicii, cheltuieli pentru evaluarea periodică naţională a elevilor; cheltuieli cu bursele elevilor ș.a.m.d”, a precizat consilierul local.

Radu Țoancă a mai spus că potrivit modelului-cadru de contract administrativ-financiar încheiat între directorul unității de învățământ și primarul localității, ce constituie anexă la ultima metodologie de organizare a concursul național de directori (adoptată prin OMEN nr. 3969/2017), obiectul acestui contract îl constituie organizarea, conducerea și administrarea unității de învățămant, precum și gestionarea patrimoniului, conducerea executivă a gestionării patrimoniului și a mijloacelor materiale și bănești ale acesteia, pe baza obiectivelor și indicatorilor de performanță, prevăzuți în anexa care face parte integrantă din contractual-cadru, în scopul asigurării serviciilor educaționale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

„Având în vedere relația dintre director și primar și ținând cont că acesta este ordonatorul de credite al bugetului local, rezultă că persoane străine de instituția primarului nu au legitimitatea necesară pentru a face parte din consiliile de administrație ale școlilor.


Între aceste persoane și instituția primarului nu există raporturi prin care să poată fi trase la răspundere, iar încredințarea unui mandat unor terți nu este permisă de prevederile cuprinse în OMEN nr. 4.619/2014, cu modificările și completările ulterioare, fiindcă primarul nu poate delega  atribuțiile legale pe care le are în lipsa unei prevederi exprese în acest sens. „Externalizarea” calității de membru al consiliului de administrație ar putea avea efecte dăunătoare cu privire la bunul mers al unităților de învățământ din lipsa de expertiză sau de experiență al terților aleși să reprezinte instituția primarului, terți care nu sunt în contact cu reprezentanții primăriei și care nu sunt parte în contract administrativ-financiar pentru a putea verifica îndeplinirea obligațiilor cuprinse în acesta”, a mai precizat Radu Țoancă.

Iată că o zi mai târziu, Dominic Fritz revine asupra subiectului și precizează că, din punct de vedere juridic este o dispoziție de numire, nu o dispoziție de delegare, pentru că primarul nu are atribuții conferite de lege în Consiliile de Administrație ale unităților de învățământ. Astfel, persoana desemnată este împuternicită de primar să îl reprezinte, printr-un mandat, nu să îl înlocuiască în exercitarea vreunei atribuții.

Conform primarului, în consecință, va exista un protocol de colaborare semnat cu fiecare persoană în parte privind rolul asumat. De asemenea, încă de la depunerea candidaturii, fiecare aplicant își exprimă acordul cu privire la: sesiuni de pregătire și întâlniri de lucru organizate de Primăria Municipiului Timișoara privind activitatea lor în consiliile de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar de stat și elaborarea de rapoarte și/sau notificări privind activitatea lor acolo. Va exista un plan de activități în acest sens, care îi va include și pe reprezentanții Consiliului Local Timișoara și, desigur, dacă doresc, pe toți ceilalți membri ai consiliilor de administrație  ale unităților de învățământ (cadre didactice, părinți).

Până în prezent s-au înscris 80 de persoane care doresc să facă parte din consiliile de administrație ale unităților de învățământ. Din cele 80 de aplicații înregistrate, cei mai mulți (43) sunt din sectorul de afaceri, urmat de sectorul educației; 61% dintre ei au experiențe de peste 10 ani de colaborare în echipe, iar circa 30% au experiențe manageriale de peste 10 ani.

„La final, vom alege persoanele cele mai motivate să dea energii noi educației timișorene. Evaluarea candidaturilor va fi realizată de către o comisie formată din reprezentanți ai societății civile cu expertiză în educație, alături de reprezentanți ai Primăriei Municipiului Timișoara și Consiliului Local Timișoara, după o metodologie dezvoltată de AVE”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Asociația pentru Valori în Educație (AVE) lucrează cu peste 170 de școli și grădinițe din întreaga țară, iar din comunitatea sa fac parte peste 611 directori de școli.

Înscrierea este încă deschisă, se mai primesc aplicații pe comunitate.primariatm.ro până la data de 21 februarie.

1 COMENTARIU

  1. de ce nu intampla acelasi lucru si cu alte domenii? de ce doar cu scolile, care sunt o sursa de nemultumiri si critici la adresa primariei? cine raspunde apoi daca se iau decizii proaste de catre acesti oameni? cine iese mai sifonat daca se cearta parintii care reprezinta parintii, cu parintii care reprezinta primarul? e aiurea. e o spalare pe maini in avans de catre primar

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.