Povestea lui Cosmin Lupan, omul care de două decenii „face muzica să...

Povestea lui Cosmin Lupan, omul care de două decenii „face muzica să sune bine“

0
DISTRIBUIȚI

Dincolo de lumina reflectoarelor, în spatele fiecărui act artistic sălășluiesc o serie de alte personaje. Unele dintre acestea își aduc aportul că spectacolele să devină show-uri. Altele veghează ca ceea ce se aude „să sune bine“. Dincolo de melodiile care răsună la posturile de radio sau de pe vinilurile preferate de nostalgici se află oamenii din umbră care se ocupă de aranjamente muzicale, post – producție, mixaj, mastering și alte asemenea activități care împreună „șlefuiesc“ sound-ul. Unul din reprezentanții acestei bresle din zona de vest a țării este arădeanul Cosmin Lupan, prin mâinile și urechile căruia au trecut, în ultimele două decenii, o serie de înregistrări cu artiști din categoria celor aflăți în preferințele publicului larg sau muzicieni din categoria underground.

„Pasiunea mea pentru muzică vine din momentul în care am început să studiez pianul la Școala Populară de Arte din Arad. Eram în generală, tatăl meu m-a întrebat dacă doresc să studiez pianul și de aici a pornit. Pe când aveam 15 ani, am primit de la tatăl meu prima clapă, o Yamaha pe care am luat-o de la Dan Stesco (Polymoog) pe vremea aceea clăparul formației Pacifica. Pot spune că l-am avut model chiar pe Dan , de la care am și «furat» un pic de meserie. Am fost atras de munca de studio foarte mult, astfel că primul studio profesional la care am lucrat a fost studioul Taboo din Arad. Pe urmă am început colaborări și cu alte studiouri din București unde am cunoscut mulți profesioniști. Am lucrat la studioul lui Bobby Stoica, Voltart, la studioul lui Miță Breazu și în studioul lui Vlady Cnejevici”, a povestit Cosmin Lupan.

De-a lungul anilor, arădeanul și-a adus aportul în melodiile unor artiști ca Iris, Direcția 5, Talisman, ABRA, Pacifica, Voltaj, B-ton, Hi-Q, Lagună, Calandrinon și a colaborat și cu muzicieni care ne-au părăsit între timp ca Laura Stoica, Ioan Gyuri Pascu sau Teo Peter.

„Activitatea principală pe care o desfășor este cea de orchestrator, aranjor, producător muzical. Ca o confesiune, martuisesc că adevărată plăcere în muzică stă în actul de creație, în munca pe care o fac la studio pentru a duce o piesă de la un demo, o idee, la un produs finit prin armonizarea vocii cu tematica instrumentală (îmbinarea celor două componente ce fac piesă muzicală finală). Deoarece dețin un studio și mă ocup de toată partea de studio sunt și inginer de sunet, adică imprim voci, instrumente, am grijă de calitatea imprimărilor. Ca inginer de sunet am colaborat cu firme de sonorizări pentru diverse evenimente iar în prezent colaborez cu Teatrul «Ioan Slavici» din Arad”, a explicat sunetistul.

Artiști valoroși, dar fără vizibilitate

Primele casete pe care le-a ascultat și care i-au deschis apetitul pentru muzică au fost de la Iron Maiden și Metallica, iar drept urmare, a început să frecventeze ocazional clubul de rock din Arad numit Constru, unde a descoperit și alte nume incluse în generoasă etichetă de rock. Chiar dacă zona noastră are parte de o sumedenie de artiști care o o viziune aparte, una din problemele „scenei” este faptul că nu există destule resurse financiare pentru promovare.

„Scena muzicală din vestul țării este bogată în artiști valoroși dar care din păcate nu au vizibilitate. Promovarea clasică se face prin concerte, radio și televiziune. Acum în noul context cu pandemia, promovarea se face online. Eu cred că nu ne lipsește nimic, din punct de vedere artistic dar din păcate nu totul se rezumă la asta iar motivul nereușitei poate fi și lipsa perseverenței a descurajării și de cele mai multe ori lipsa resurselor financiare”, este de părere Cosmin Lupan.

Colaborarea sa cu o sumedenie de artiști s-a derulat cât se poate de normal, iar diferența între „profesioniști” și cei aflați la început de drum este aceea că primii știu exact ce vor și funcționează după o rețetă stabilă. Deși activează în zona „pop”, Cosmin este atras de provocările care îl scot din zona de confort și crede că secretul care face diferența între un inginer de sunet de studio bun și unul comun este… răbdarea.

„Secretul stă în răbdare și profesionalism.


Sunt artiși care știu exact ce vor, cum să sune meterialul pe care au venit să-l înregistreze. Am întâlnit totuși și artiști pe care i-am îndrumat (le-am propus) eu în ce direcție să meargă. La final trebuie să fie mulțumiți de material produs. Cel mai mult mă încadrez în stilul pop, dacă pot să-i spun așa deoarece acum genurile muzicale nu mai sunt atât de delimitate. Găsești în pop-ul din ziua de azi influențe din tote genurile așadar nu am nici o problemă să înregistrez, să produc și alte stiluri (rock, dance, hip hop etc)… pot spune că îmi plac provocările muzicale, deci îmi place să abordez orice gen muzical”, a mărturisit inginerul de sunet.

Chiar dacă în trecut a fost o vreme când studiourile de înregistrări profesionale se găseau doar în București, în ultimii ani, datorită avansului tehnologiei, lucrurile s-au schimbat, iar în zilele noastre cine are un calculator, laptop, o placă de sunet decentă și un microfon nu foarte scump, poate să-și producă singur muzică. Carevasăzică nu mai există decalajele tehnologice, iar accesul la dotările unui studio bun îl poate avea oricine, în funcție de buget. În ceea ce privește evoluția culturii muzicale „generale” în țara noastră, Cosmin este optimist și crede că show-urile destinate descoperirii de tinere talente gen Vocea României sunt benefice pentru artiștii aflați la început de drum.

„Dacă intru pe Youtube și mă uit care sunt primele poziții în trending nu știu ce răspuns aș putea să dau referitor la nivelul culturii muzicale în România. Totuși cred că am putea să nu luăm în considerare acest clasament și să ne gândim că se ascultă muzică și pe alte canale cum sunt radioul, Spotify, radiouri online etc. Deci nu pot da un răspuns clar, dar rămân optimist. Am o părere bună despre emisiunile cu tematică muzicală, cred că sunt necesare, sunt foarte mulți oameni talentați care au ocazia să se remarce în acest format de emisiune și să se dezvolte . Cei care au participat la aceste emisiuni cu siguranță au câștigat în primul rând experiență. Au avut contact direct cu cei mai apreciați artiști și profesioniști din domeniu și nu în ultimul rând au câștigat public”, a spus Cosmin.

Talent și conjunctură

Dacă vă întrebați care sunt principalele atu-uri ale unui muzician „bun”, în speță care e raportul ideal dintre teorie și ureche, Cosmin are un răspuns concis. „Pot spune simplu: dacă ai doar cunoștințe de teorie muzicală și nu ai ureche nu reușești în muzică, dacă ai ureche și nu ai cunoștințe de teorie, ai șanse să te descurci. Dacă le ai pe amandoua ai șanse foarte bune de reușită dar trebuie să intri și în conjunctura potrivită. Aceste «reguli» se aplică și în muncă de studio: creație, sunet…”, a spus arădeanul care la ora actuală colaborează cu French (solistul formației Unity of Opposites), Sur Austru, B-ton, Claudia Iuga (Q Band Arad), Ina Rus, Mirela Borodi (Meloquence), Groovernatores, Les Elephants Bizarres și Direcția 5, cu aceștia din urmă având la activ o colaborare de 20 de ani.

Printre concertele care l-au marcat de-a lungul carierei a fost cel susținut de Roger Waters la Budapesta, care a avut tot felul de efecte „surround”, după spusele lui, iar faptul că vinilul a rămas un suport apreciat în întreaga lume e un lucru cât se poate de îmbucurător.

„Da, e clar că vinilul încă trăiește și e bine… cu toate că internetul este plin de site-uri de streaming cu muzică, e bine că mai sunt trupe care încă își scot muzică pe vinil, un exemplu actual este chiar trupa Sur Austru din Arad. Pandemia m-a afectat la fel că pe toți cei care își desfășoară activitatea în acest domeniu. Trăiesc totuși cu speranța că vom depăși la un moment dat această criză, cum nu știu exact bănuiesc că politic. Ne vom reîntoarce la o «nouă» realitate care poate fi la fel de intensă că cea «veche», viața merge înainte”, a declarat inginerul de sunet.

Secretul prieteniei cu Horea Crișovan: „Suntem sensibili la muzică bună și frumoasă”

Chiar dacă de-a lungul anilor a cochetat și cu apariția „pe scenă“ , fiind invitatul celor de la Les Elephants Bizarres într-un concert și apărând și cu arădenii de la B-ton, Cosmin preferă să rămână în umbră. Și pentru că de vreo două decenii Cosmin a colaborat cu o serie de artiști din scenă autohtonă e cât se poate de logic că de-a lungul anilor a dezvoltat relații de prietenie cu mulți dintre ei. Iar unul dintre aceștia este timișoreanul Horea Crișovan.

„Cu Horea am colaborat în mai multe producții făcute pentru Direcția 5 și ne știm demult de pe vremea când cânta în trupa Blazzaj cu care cred că am și făcut ceva înregistrări cred că…chiar la Taboo Music. Îl apreciz pe Horea și apelez la el la diferite proiecte muzicale. cum e și cel cu French. Secretul prieteniei noastre… suntem sensibili la muzică bună și frumoasă. Nu știu dacă sună frumos. dar cam așa este”, a mai spus Cosmin Lupan.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.