Povestea lui Aurel Dragalina, pianistul român care a colindat lumea întreagă ca...

Povestea lui Aurel Dragalina, pianistul român care a colindat lumea întreagă ca director muzical pe vase de croazieră

0
DISTRIBUIȚI

Pianistul Aurel Dragalina a colindat lumea întreagă la bordul unor nave de croazieră și este cunoscut melomanilor grație colaborărilor în diverse proiecte. Cel mai recent dintre acestea este Pavilion Muzical – lecții muzicale în clasă și acasă, prin care asociația Tribul Artistic a produs nouă episoade de educație muzicală, iar la realizarea videoclipurilor au contribuit nu mai puțin de 40 de muzicieni din România și din afara ei.

Născut în 31 august 1971, la Timișoara, artistul a studiat în cadrul Liceului „Ion Vidu” și a deprins dragostea pentru muzică datorită unor clape albe și negre ale pianului Petrof pe care îl avea acasă.

„Pasiunea a venit odată cu atingerea primelor clape albe și negre ale pianului Petrof pe care-l aveam în casă. Bunica mea era pianistă. Prima mea apariție pe scenă a fost în sala de concert al Liceului de artă «Ion Vidu» în anul 1977, la prima audiție al clasei întâi. A fost primul contact cu un pian de concert, un public numeros și totodată primele emoții din viața mea, într-adevăr un moment unic și de neuitat pentru un copil de numai 6 ani”, și-a amintit muzicianul.

De-a lungul anilor, pianistul a colaborat cu o serie de artiști, lista colaboratorilor alături de care a apărut fiind una cât se poate de impresionantă.

„Am studiat pianul clasic de mic copil dar întotdeauna am cochetat și cu alte genuri de muzică, mai ales în adolescență, când am început să ascult muzică rock și pop de calitate. Am colaborat cu mulți muzicieni în diferite formule abordând diferite genuri, printre care se numără Mircea Nedelcu, Adi Văduva, Mirel Cumpănaș, Sebestyen Joo, Pefi Pop, Narcisa Suciu, Horea Crișovan, Mircea Ardeleanu Jr., Florin Cvasa, Maria Hojda, Nicu Patoi, Berti Barbera, Ilie Stepan și mulți alții”, a povestit Aurel Dragalina.

În anul 2010 artistul a pus bazele Drarta Jazz Trio alături de Mircea Ardeleanu Jr. și Szekeres Ferencz, iar cu patru ani în urmă a inițiat un proiect big band & swing numit „Seven’s TM Showband”, care îi are în componență pe Corneliu Meici (trompetă), Jurcan Cristian (saxofon tenor), Pop Călin (saxofon alto), Emanuel Sărăcuți (trombon), Zsolt Szamtarto (bas) și Ovidiu Andriș (percuție).

Din Alaska pînă în Argentina

Alături de proiectele locale, artistul a colindat lumea pe diverse vase de croazieră, fiind director muzical în cadrul celor mai prestigioase companii din acest domeniu din întreaga lume, iar acest fapt l-a ajutat în carieră, deschizîndu-i noi orizonturi.

„Din anul 2002 am ales marea, având privilegiul să descopăr locuri de neuitat de pe acest pământ, din Anchorage, Alaska până în Ushuaia, Argentina, din Bodo, Norvegia, Reykjavik, Islanda și Nuuk, Groenlanda, pană în Cape Town, Asia cu minunătiile și cultura atât de veche, din Japonia până în India, locuri unice pe pământ. Am ocupat 15 ani funcția de director muzical, pianist și dirijor la cele mai prestigioase companii de croazieră din lume. Pe lângă faptul că acest job implică responsabilitatea de a organiza zilnic programul muzical și muzicienii care alcătuiesc diferite trio-uri, cvartete, mici orchestre care abordează de la muzică clasică, până la party band-uri, caribbean music style, jazz și muzică de societate (ballroom dancing), aveam atribuția de a conduce orchestra mare (showband-ul), unde în fiecare seară pe scena mare a vaporului exista diverstitate muzicală… de la «My fair lady», «Phantom of the Opera», «Les Miserables» până la tributuri pentru ABBA, The Four Tenors, Motown sau Disco Party, perindându-se soliști din SUA, Anglia, Canada, Australia și nu numai, avănd parte intotdeauna de un public cunoscător și rafinat. Diversitatea genurilor muzicale abordate pe scenă, de la Broadway, musical, clasic până la pop, rock, R&B, jazz, îți conferă în acest caz, ca muzician, un mare atu în a fi flexibil în a aborda diferite genuri muzicale și având doar două ore de repetitii pentru show-ul de seară, te motivează într-un scurt timp să oferi tot ce este mai bun din tine, îți scoate în evidentă capacitatea ta de a te concentra rapid și eficace pentru un spectacol reușit, aceste calități neefind la indemâna oricăruia dintre noi”, a povestit Aurel Dragalina.

Chiar dacă la bază este clasic, artistul timișorean a cochetat și cu alte genuri, iar printre artiștii pe care i-a ascultat cu mare drag se numără Pink Floyd, Jethro Tull, Iron Maiden, Emerson Lake and Palmer, Sting, Phil Colins, Weather Report, Oscar Peterson, Chick Corea & Electric Band, Stan Getz, Miles Davis, Glenn Miller,Duke Ellington sau Gordon Goodwin.

„Ascultând diferite genuri de muzică pe lânga cea clasică mi-a deschis automat alte orizonturi în ale cunoșterii muzicale asta datorită complexității prin care fiecare gen posedă rafinamentul și ingeniozitate în arta creației și te poate ajuta pe tine ca muzician la desăvârsirea ta ca și artist complex, audiția pănâ la urmă fiind un factor crucial în a aprofunda și explora. Eu prin muzică încerc să transmit pasiune, dragoste, inteligență în exprimare, cunoaștere, libertate în găndire și concept. Muzica exprimă ceea ce simt și trăiesc avănd un limbaj unic. Pentru mine muzica vorbește atunci cănd cuvintele nu îmi pot exprima sentimentele”, a mărturisit Aurel Dragalina.

Concertul care a reușit să-l impresioneze cel mai tare pe artistul timișorean care a colindat lumea întreagă a fost recitalul susținut cu patru ani în urmă de Chick Corea la Timișoara în cadrul festivalului Jazz TM.


Atunci când vine vorba de diversele stiluri muzicale, artistul consideră că fiecare are o libertate… aparte.

„Din punctul meu de vedere, fiecare dintre noi are libertatea de a aborda genul preferat muzical având la îndemână o vastă paletă de genuri, idei sau culturi. Personal cred că nu există o diferențiere între noi ca și melomani, depinde de fiecare dintre noi prin ce momente sau trăiri trecem atunci cănd ascultăm genul nostru de muzică preferat. Binențeles că pentru a asculta o arie de operă, un concert simfonic sau o gală de jazz sunt benefice cunoștiințe în domeniu dar nu este neapărat o necesitate pentru a-ți crea o stare. Eu iubesc jazz-ul pentru că este un gen de muzică unde foarte ușor îți poți exprima emoțiile, creativitatea ocupând un loc de frunte, creând un spațiu larg imaginației propria. Acest gen îl poți studia și aprofunda o viată de om, neepuizând modurile în care poți cânta acest unic gen muzical, pentru mine a adus un plus de alinare naturală a minții și sănătății. Jazz-ul conține toate elementele pe care le au și celelalte genuri muzicale dar este mult mai complex. Conține linie melodică, are armonie, adesea sincopele și ritmica complexă conferă acel plus, iar improvizația este elemental «artistic personal» în care notele sunt create ad-hoc”, a explicat pianistul.

Se poate trăi din muzică?

„Pentru a trăi din muzică trebuie să fi în primul rând încrezător în ceea ce faci tu ca și artist, de nivelul producției tale, și până la urmă depinde de ce-ți dorești. În Timișoara au apărut înaintea pandemiei din ce în ce mai multe organizații sau întreprinzători în domeniul cultural și mai multe evenimente care au inițiat diferite proiecte muzical culturale, mai ales că ne îndreptăm cu pași repezi spre Capitală Culturală Europeană. Chiar dacă situația s-a schimbat radical datorită pandemiei, pentru moment mulți dintre noi au gasit o nouă abordare a publicului, concertele online care încearcă să păstreze sub această formă continuitatea muzical culturală. Țara noastră posedă o paletă largă cultural muzicală plină de talente și cu un mare potential, și de aceea cred că se fac eforturi pentru creșterea continuă a dezvoltării acestui important factor în toate domeniile cultural muzicale. Într-adevăr …avem mult încă de lucru la creșterea calității produsului și producției în general dar vreau să cred că direcția este bună și mergem sau măcar tindem spre bine”, este de părere artistul.

Având în vedere faptul că în ultimii ani fenomenul reinterpretării unor piese de către alți artiști (așa numitele cover-uri) a luat o amploare nebănuită, am fost curioși să aflăm care este opinia lui Aurel Dragalina despre această modă și cum vede el diferența între un „muzicant” și un „muzician”…

„Cover-ul a devenit extrem de popular în țară la noi și este abordat de nenumărați muzicieni renumiți și nu numai. Personal cred că dacă artiștii și formațiile care preiau melodii consacrate și aduc elemente noi în interpretare, aduc schimbare în demografia melodiei adăugând elemente noi de groove, melodicitate, altă abordare ritmică și chiar melodică este benefică și dezvoltă creativitatea fiecăruia care optează pentru această nișă muzicală. Diferenta dintre un muzician și un muzicant este dată în general de pregătirea muzicală a fiecăruia, chiar dacă la ambii intervine talentul, totuși aprofundarea și studierea elementelor muzicale aduce un plus muzicianului în cunoașterea mai bună în ceea ce abordează. Cred că talentul, cunoaștere, pasiune și spirit liber sunt atu-uri unui muzician complex. Teoria este practic elementul principal în care descoperi tainele universului muzical, fără el nu poți construi corect fraze, melodia, o secventă armonică, structura, textura și tehnica compoziției. Teoria este studiul modului în care funcționează muzica, limbajul și notația muzicală. Auzul sau «urechea muzicală» este capacitatea de a percepe corect o melodie și de a o reproduce. Specialiștii spun că auzul muzical ar trebui să fie primul critic pentru cei ce o folosesc, dar totuși dacă nu ești inzestrat cu ureche muzicală nu înseamnă că vei abandona visul tău, acesta poate fi antrenat pentru a obține rezultate”, este de părere Aurel Dragalina.

Anul trecut, pianistul a revenit în țară și a fost implicat într-o serie de proiecte care s-au derulat online, iar printre acestea s-a numărat și apariția alături de Seven’s TM Showband la Festivalul Fanfarelor.

„Având în vedere că trecem peste o perioadă dificilă, de un timp, mai ales pentru muzică, artă și cultură, totuși anul trecut și anul acesta am făcut parte din diferite mici mari proiecte. Anul trecut, în septembrie am participat cu proiectul Seven’s TM Showband în cadrul Festivalului Fanfarelor la invitația Centrului de Cultură și artă Timiș ca invitați speciali, ținut la Muzeul Satului. În octombrie am fost invitați de Societatea Trib Art la Festivalul Brass Internațional Days desfășurat la Casa Tineretului. Tot anul trecut în noiembrie am făcut parte ca instrumentist-coordonator al micului proiect The Others în cadrul seriei «Scena de cartier». Anula acesta împreună cu colegii mei de la Seven’s TM Showband am fost cooptați într-un proiect inedit și unic in România numit «Pavilion muzical». Când nu particip la vreun eveniment muzical, îmi place să predau pianul”, a mărturisit Aurel Dragalina.

Și pentru că traversăm vremuri care au schimbat lumea din temelii, am fost curioși să aflăm cum vede artistul noua normalitate…

„Este foarte important să rămânem fizic departe unii de alții, dar acest factor nu trebuie să ne despartă sufletește. Speranța trebuie să rămînă tot timpul vie. Cred că fiecare dintre noi, după ce vom trece cu bine peste pandemie, vom încerca să readucem același vibe și plăcere de a fi pe scenă și a impărtăși emoție ca odinioară… totul depinde numai de noi oamenii, muzicienii. Ca și planuri personale de viitor… Greu de spus sau mai degrabă prematur să mă pot pronunța, dar cred că fiecare dintre noi avem multă credință și speranțe, asă că nu putem decât să privim în viitor și să fim sănătoși”, a mai spus Aurel Dragalina.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.