Povestea lui Remus Gașpar, sunetistul hub-ului muzical pe bază de donații care...

Povestea lui Remus Gașpar, sunetistul hub-ului muzical pe bază de donații care se întreține din criptomonede

0
DISTRIBUIȚI

Dincolo de lumina reflectoarelor care este ațintită asupra artiștilor care urcă pe scenă se află o întreagă armată de omuleți care au un rol esential în derularea cu succes a unui spectacol. Fie că sunt impresari, manageri, tehnicieni de scenă, ingineri de sunet sau luminiști aceștia contribuie din plin la reușita (sau eșecul) unui concert. Și fiindcă traversăm vremuri cât se poate de pandemice, schimbările se produc și-n felia înregistrărilor audio. Mai exact, actorii aflați în branșă sunt nevoiți să facă o serie de update-uri. Cum ar fi înregistrări pe bază de donații din partea artiștilor. Completate cu calculatoare performante care se pun la lucru… adică să mineze criptomonede.

Timișoreanul Remus Gașpar este o figură binecunoscută în rândul melomanilor timișoreni. Toată lumea îl știe după porecla Jimmy. Este omul din spatele butoanelor, cel care se asigură că totul este OK din punct de vedere sonor.

Primul său contact cu muzica a avut loc în 1999 când a făcut parte din formația Dian. O formație care a avut eticheta de alternative – indie în care au mai activat Mihai Surdea, Marius Nezvedea, Sebastian Bayer și Dan Bozo Mitrofan.

„Voiam să facem o formație care cânta brit pop cu indie alternative, cu versuri în limba română. Influențele noastre erau de la U2, The Cure, James sau Depeche Mode. Mihai Breazu (Miță), a luat legătura cu noi și a devenit producătorul nostru. Am înregistrat primele piese în celebrul studio Bilutza Records care funcționa în Timișoara. Albumul n-a mai apărut până la urmă…. nu s-a concretizat nimic. Am susținut și câteva concerte….la Studentfest-uri la Irish Pub, în general în Timișoara. Am avut un singur recital în deplasare….la Arad”, a povestit Remus Gașpar.

După acest episod, Jimmy și-a căutat un job în domeniul producției audio din Timișoara, dar a ajuns să lucreze în domeniul video la o televiziune locală. După care a revenit din nou la prima dragoste… sunetul. Ca și mulți alții din acest domeniu, Jimmy a fost un autodidact și a deprins secretele meseriei… în urma tutorialelor de pe internet, iar de prin 2014 a devenit sunetistul formației The Weekend Band.

„Școală am făcut electronică și telecomunicații. Tot ce am învățat pe parcurs… audio și producție… am învățat singur, de pe net. Și bineînțeles din trupele pe care le-am sonorizat. Mi-am cumpărat un mixer analogic în ideea de a sonoriza formații. Undeva prin 2014 am început cu cei de la The Weekend Band în virtutea prieteniei pe care o aveam cu solistul trupei Răzvan Munteanu. Deși nu am o experiență prea vastă în a cânta pe scenă, sunt perfect conștient că e mai fain să fii artist pe scenă, decât în spatele unui mixer. Dar în același timp, nu se poate una fără cealaltă. Ca și sunetist ai o responsabilitate mare. Dacă intervine o greșeală sau o chestie tehnică… te-ai ars”, a explicat inginerul de sunet.

Ca în orice meserie și-n ingineria de sunet audio există și câteva porțiuni neștiute publicului care nu întotdeauna pot fi cuantificate la capitolul experiențe pozitive. Dincolo de toate, plusurile reușesc să eclipseze micile neajunsuri, iar aplauzele spectatorilor aflați la un eveniment reușit sau încântarea auditivă a oamenilor care ascultă un disc editat de artistul preferat adaugă un plus de șarm celor care activează într-un fel sau altul în branșa sunetiștilor. Printre experiențele cele mai frumoase din cariera sa, Jimmy își amintește de concertul lui Gregory Porter susținut pe scena festivalului Jazz TM din Timișoara…

„Deși era cap de afiș nu a ajuns la timp să facă probă de sunet. A venit tobarul pianistul și basistul, au dat în instrument și au plecat. Vocea – care e cel mai greu «instrument» de sonorizat live – n-a fost. Seara a început să cânte. A fost relativ bine. Am nimerit reglajul pentru vocea lui.


Vocea e cel mai greu de amplificat la un concert… trebuie să fie deasupra celorlalte instrumente. Dacă dai prea tare… riști să intre în microfonie. Concertul cu Gregory Porter a fost un succes. Sunt angajat la o firmă de sonorizări și de multe ori am fost pus și în situația de a fi asistent tehnic la alți sunetiști care vin cu artiști internaționali.
Un sunetist bun trebuie să fie în stare să facă față oricărei sonorizăr. Nu contează că e muzică populară , electronică sau de biserică. Eu îmi fac treaba la fel. Dincolo de teorie, contează foarte mult practica. Dacă nu ai așa ceva… e aproape zero. De exemplu, dacă nu știi caracteristicile tehnice ale unui microfon, nu e foarte important. Experiența vine odată cu practica. Desigur, ai nevoie și de teorie, dar experiența este esențială în această meserie”, este de părere Remus Gașpar.

Music Hub TM

Chiar dacă pandemia prin care trecem a avut un efect devastator și în sectorul cultural, artiștii și cei aflați în acest domeniu încearcă să se adapteze noilor tendințe. În acest sens, Asociația Culturală Embargo a pus bazele unui studio de înregistrări numit Music Hub TM, unde Jimmy este inginer de sunet și producător audio. Acest proiect cultural care își va deschide porțile în cursul lunii mai a anului 2021 și este o premieră în zona artistică, care își propune să folosească energia și tehnologia pentru a susține cultura și arta.

„Ne-am gândit să mergem pe partea asta de computere un pic mai mari, un pic mai performante pe care le punem la lucru, adică să mineze criptomonede – o tehnologie mai complicată.Practic, când ne terminăm noi lucrul la calculator şi studio, calculatoarele încep să lucreze pentru a mina şi a produce criptomonede. Banii obținuți din criptomonede vor fi suficienți pentru achitarea facturilor lunare, pentru energie electrică și întreținere. Din donațiile făcute de artiști vor fi cumpărate alte echipamente pentru studio și plătiți colaboratorii”, a spus Răzvan Munteanu, din partea Asociației Culturale Embargo, inițiatorul acestui proiect.

„Este un studio muzical și o casă de producție, la care are acces orice persoană interesată, indiferent de genul muzical abordat, în baza unei programări și a unei donații. Studioul are o cameră de mixaj cu echipamente profesionale și o sală multifuncțională, care va fi folosită pentru înregistrări, repetiții și trasmisiuni live. Ne dorim ca acest spațiu să devină un centru cultural și muzical pentru toți artiștii”, a spus și Jimmy.

Dincolo de înregistrări, proiectul își propune să realizeze și emisiuni, interviuri și chiar și cursuri pentru cei interesați. Asociația Culturală Embargo are ca scop promovarea, coordonarea și sprijinirea activităților cultural-artistice din zona de vest a țării, sprijinirea tinerilor interesați de diferite domenii culturale, artistice sau științifice, prin îndrumare vocațională și consiliere profesională. Asociația este cunoscută pentru organizarea festivalului Embargo Fest, al proiectului Embargo Hub și ale serilor de reportaje documentare PofTim Cultură!

„Ideea acestui proiect a venit anul trecut în timp ce înregistram cu Răzvan câteva piese într-o coșmelie improvizată cu iz de garaj. Răzvan a găsit o locație pusă la dispoziție de Cristian Gunther și a venit cu propunerea. Oricum stăteam cu sculele acasă și nu se întâmpla nimic. Cu ce diferă acest studio de celelalte locații de acest gen? Păi, în primul rând este accesibil. E pe bază de donații. Asta îl face să fie mai interesant. Vrem să devenim și o casă de producție muzicală. Să realizăm gingle-uri pentru alții. Să facem workshopuri… să fie practic un hub muzical, unde ai tot ce ai nevoie pentru a duce o idee la capăt”, spune Jimmy.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.