Elena Mîndru lansează un nou album: „Scena muzicală din Timișoara s-a dezvoltat...

Elena Mîndru lansează un nou album: „Scena muzicală din Timișoara s-a dezvoltat mult în ultimii ani și pare să colaboreze frumos cu alte orașe“

0
DISTRIBUIȚI
Foto: Andrei Budescu

Vocalista și compozitoarea de jazz Elena Mîndru a lansat single-ul Hay Moon, în avanpremiera viitorului album Hope. CD-ul este în pregătire sub labelul Eclipse Music (casă de discuri cu o solidă reputație pe zona de jazz din Finlanda). Elena Mîndru îl are ca invitat special pe virtuosul violonist polonez Adam Bałdych. Partener de dialog inspirat, Adam contribuie rafinat la sound-ul special al pieselor, alături de muzicienii finlandezi Tuomas J. Turunen – la pian, Oskari Siirtola – la contrabas și Anssi Tirkkonen – la tobe.

Hope va fi al cincilea disc al artistei de jazz Elena Mîndru, în care ea deține dublul rol de protagonist și lider de trupă. Albumul integral va fi lansat pe data de 27 august. Elena Mîndru este una dintre cele mai titrate și premiate voci din generația română de tineri muzicieni de jazz. Plecată de pe băncile Academiei de Muzică din Cluj, ea trăiește și profesează în Finlanda și este actualmente doctorandă în cadrul Departamentului de Jazz al Sibelius Academy din Helsinki, pe tema spectrografiei și esteticii sunetului vocii de jazz. În plus, urmează un MBA în management cultural la Kajaani University of Applied Sciences.

Elena a câștigat numeroase premii, inclusiv foarte prestigiosul Montreux Jazz Voice Competition. A lansat până în prezent 4 albume: Romanian Christmas Stories (2012), Evening in Romania (2014), Quartphonic (2016), Folkloric Moods (2019).
Elena Mîndru a fost aleasă recent directorul executiv permanent al Oulun Musiikkijuhlat, unul dintre festivalurile cele mai importante din Finlanda. Începând din ianuarie 2021, ea a fost prima româncă care a coordonat acestă organizație culturală activă pe tot parcursul anului. În cele ce urmează, am realizat un interviu cu Elena Mîndru.

– Ai cântat în 2014 și 2018 la festivalul internațional de jazz de la Gărâna. Cum ți se pare festivalul și ce amintiri frumoase ai de la aceste evenimente?

– Gărâna Jazz este emblematic pentru scena de jazz românească în context european și internațional. Mi se pare extrem de important să existe în peisajul cultural un festival de asemenea amploare și nivel, categoric una dintre cărțile de vizită ale României în ceea ce privește lumea jazzului. Mă bucur că Marius Giura a găsit resurse, variante și energie să realizez acest festival extrem de valoros și în timp de pandemie.

Desigur că îmi amintesc cu mare drag de ambele concerte. În 2014 l-am întâlnit pentru prima oară pe Adam Baldych tocmai la Gărâna. El concerta cu cvartetul lui, eu cu trupa mea. Lucrurile s-au legat așa de frumos încât concertul din 2018 a însemnat începutul colaborării mele cu Adam, care acum se concretizează într-un album nou înregistrat împreună și pe care îl vom lansa în 27 august 2021.

Foto: Andrei Budescu

– Când ai cântat pentru prima oară în Timișoara și cum a fost? Care este părerea ta despre scena muzicală din Timișoara (jazz și nu numai)?

– Am cântat prima oară în Timișoara când aveam 16 ani, în 2004 când am câștigat trofeul Festivalului „Flori de Mai”.


S-a întâmplat totul foarte repede, după o călătorie cu trenul lungă de tot de la Cluj. M-a luat prin surprindere, în cel mai plăcut mod. Apoi am revenit mai târziu și pentru concertele de jazz în diverse proiecte.
Scena muzicală din Timișoara s-a dezvoltat mult în ultimii ani și pare să colaboreze frumos cu alte orașe. Pentru turneul de lansare a primului meu album din 2012 am colaborat cu tobarul Tavi Scurtu și saxofonistul Lucian Nagy, timișoreni la rădăcini. Cred că își spune cuvântul existența festivalurilor de jazz noi și efortul muzicienilor precum Johnny Bota și Bega Blues Band, cei de la Jazzybit și mulți alții.

– La casa ta de discuri EM Records au apărut albumele trupelor timișorene JazzyBIT și Bega Blues Band. Care a fost motivul pentru care ai lansat aceste albume?

– Ideea de colaborare pe partea de producție a venit din partea celor două trupe, lucru care m-a bucurat. Mi-a plăcut în primul rând muzica lor, motivul principal pentru care am acceptat să lansăm albumele lor la EM Records. Consider că e important să existe o asemenea colaborare și susținere între muzicieni.

– Pregătești cel de-al cincelea lea material discografic cu piese înregistrate în pandemie. Cum s-au născut aceste piese și cum vezi tu revenirea la normalitate după perioada aceasta care a afectat din plin industria muzicală de pretutindeni?

– Majoritatea pieselor au fost chiar și compuse în pandemie, cu o tematică inspirată din perioada și criza prin care trecem ca omenire. Întregul disc este finalizat deja, lansăm picătură cu picătură, adică mai întâi două single-uri („Hay Moon” și „Run Away” în 11 iunie 2021), iar apoi întregul material muzical la sfârșitul lui august. Single-urile sunt însoțite și de videoclipuri, realizate tot în timp de pandemie.

Industria muzicală a suferit enorm, cultura în genere a fost cel mai mult afectată și uitată de către autorități. Un lucru tare trist și valabil în multe țări, nu doar în România. Revenirea se va face la un normal nou, diferit față de cel de dinainte. Modalitatea hibridă de a concerta va rămâne de acum încolo și sper tare mult să se dezvolte în beneficiul muzicienilor. Problemele de latență au un potențial mare de a fi rezolvate cu această ocazia, la fel ca și cele legate de platformele de streaming și vânzarea de bilete pentru concerte online. Acest nou normal ne va obliga pe toți muzicienii să regândim structura unui concert, în momentul în care e în formă hibridă și poate chiar și modul de interacțiune cu publicul. Această pandemie ar trebui să fie un motiv bun de înființare a unui mecanism de finanțare culturală pentru muzicieni, de a forma o uniune care să lupte într-adevăr pentru drepturile muzicienilor din România, de a-i aduce la un numitor comun pe muzicienii de jazz din România în ceea ce privește formarea unei organizații care să îi reprezinte (idee pe care am început-o deja de mai mulți ani) și de a clarifica în general statutul muzicianului antreprenor în România, împreună cu drepturile și obligațiile sociale. Sper totuși ca noul normal să includă măcar una dintre acestea, pe lângă corectarea daunelor imense create.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.