Trăiască jazz-ul!

Trăiască jazz-ul!

0
DISTRIBUIȚI

Toată suflarea culturală a Timișoarei a tresărit la vestea cu noua „umbrelă”. Carevasăzică, s-a anunțat cu surle și trâmbițe că avem un proiect pilot numit Jazzed UP. Ideea reunirii sub același acoperiș a festivalurilor de jazz de la Timișoara și Gărâna este pe hârtie o mișcare logică. Iar faptul că între cele două chestii binecunoscute se adaugă și un liant oferit de platforma Jazz Updates, nu poate decât să fie de bun augur. Așa cum decembrie e luna cadourilor, începând din acest an, iulie e decretată luna jazz-ului. În Timișoara și vestul țării…

Doar că… de la idee la practică e un drum sinuos. Bunăoară, cele două festivaluri de jazz cunoscute din zona noastră nu-s pe același calapod. Să nu uităm că Gărâna e la ediția cu numărul 25 și supraviețuiește de un sfert de secol pe baza biletelor de intrare. Cu sprijin mai mult sau mai puțin de la autorități. Pe de altă parte, Jazz TM s-a născut din ambiția fostului edil al mirificului nostru oraș și supraviețuiește exclusiv pe baza bugetului local. Desigur, multe sindrofii culturale trăiesc exclusiv din bunăvoința politicienilor care se înghesuie în diversele comitete culturale care aprobă bănuții în funcție de criterii numai de ei știute. Problema principală este că prin orice eveniment finanțat din bani publici la care intrarea este liberă se adâncește o percepție nesănătoasă care e prezentă de mult prea mulți ani în țărișoara noastră. Arta nu e gratuită, iar oamenii trebuie să conștientizeze acest fapt. Mai ales în 2021 după o perioadă în care cultura a fost în pom… Chiar și cu un bilet de intrare simbolic, publicul trebuie să conștientizeze faptul că în mod normal la orice spectacol se plătește bilet de intrare.


Cu bani. Sau criptomonede. Dar e musai să simți ca spectator că oferi ceva artistului de pe scenă…

Unii se chinuie să ne explice că avem nevoie de gratuitate pentru educarea culturală a maselor. Că în perspectiva capitalei europene culturale e bine să facem asemenea acțiuni cu intrarea liberă. Argumentele de acest gen nu au nicio logică. Chermezele astea care în ultimii ani de dinainte de pandemie s-au desfășurat în neștire nu au adus niciun beneficiu. Bunăoară, numărul celor care ascultă jazz nu a crescut semnificativ în Timișoara nici după ce a cântat Chick Corea pe gratis în centru. Chestia asta se vede cu ochiul liber la concertele cu bilete pe bani. Unde… cam bate vântul. Și fiindcă o parte a publicului a fost obișnuită cu mocangeala. Singurul rol al evenimentor la care nu există bilet de intrare pe bani… este cel electoral. De care profită de-a valma toți cei care se află vremelnic la „butoane“.

Pe de altă parte, au existat voci care au adresat o întrebare care nu pare a avea un răspuns logic. În condițiile în care nu există predictibilitate de niciun fel și multe festivaluri din România (și nu numai) iau pauză și-n 2021 din cauza situației complicate în care ne aflăm, care este motivația reală pentru care s-a decis ca festivalul Jazz TM să existe în 2021? În condițiile în care multe alte acțiuni cu bani de la autorități au fost amânate/anulate? Posibil ca de aici să fi pornit acest proiect. Și anume să dea o motivație existenței festivalului Jazz TM. Oare cine are de câșigat din noua „umbrelă”? Gărâna, festivalul care a vândut abonamentele de 450 de lei în câteva ore? Jazz Updates, care au crescut cât se poate de natural oferind publicului evenimente de calitate? Sau Jazz TM? Care e gratis și are nevoie de imagine?

Alianța asta constituită pe repede-nainte în mare grabă poate fi valabilă. Poate să aducă vizibilitate zonei. Și turiști. Și multe alte cele. E o idee bună, dar care putea fi extraordinară. Poate ar fi bine ca pe viitor acțiunile de acest fel să fie gândite mai înțelept. Da, vrem să fim fruncea culturii europene în 2023, dar într-un mod coerent și fără acțiuni pripite. Până una alta, trăiască jazz-ul, atât am vrut să vă zic!

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.