Istoria canalului Bega, de la rută comercială la rută turistică

Istoria canalului Bega, de la rută comercială la rută turistică

0
DISTRIBUIȚI

Reabilitarea și modernizarea ecluzei, a casei și a barajului stăvilar de la nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, un proiect mai vechi al anilor postdecembriști, s-a materializat de curând, cu fonduri Interreg-IPA CBC România-Serbia, finanțare obținută în cadrul unui proiect european. Finalizarea acestei investiții va permite, în viitorul apropiat, transformarea canalului Bega într-o rută turistică, pe care vor circula vaporașe de la Timișoara până în Serbia, după deschiderea unui punct de frontieră, unde, în cadrul aceluiași proiect, au fost reparate două ecluze, cele de la Srpski Itebej și Klek.

Canalul Bega, rută comercială și de agrement

Pe lângă importanța economică a canalului Bega, rută comercială însemnată încă din secolul al XVIII-la, nu au fost neglijate nici posibilitățile de agrement pe care cursul de apă care străbate Timișoara le oferea. În anii comunismului, transportul mărfurilor  a fost sistat, barajul stăvilar de la Sânmihaiu Român fusese închis încă din anii ʹ50, iar în anii ʹ80 ai secolului trecut, ultimele ambarcațiuni care ofereau plimbări pe Bega au fost retrase. Canalul nu a mai fost îngrijit și s-a colmatat, iar ecluzele s-au degradat și au ajuns în paragină.

După grandioasa lucrare hidrotehnică de la Coștei, începută în 1758 și terminată doi ani mai târziu, constuirea stăvilarului de la Topolovăț și a hidrocentralei din Timișoara, între 1912 și 1915 au fost construite pe Bega șase ecluze, dintre care două se află pe teritoriu românesc. Lucrările de reabilitare a ecluzei de la Sânmihaiu Român au fost demarate după decolmatarea canalului, respectându-se detaliile construcției de acum un veac.

Turism pe malul râului

Tot prin proiectul transfrontalier a fost amenajată și o pistă de biciclete pe malul râului Bega, care leagă cele două țări vecine. Aceasta pornește de la uzina de apă din Timișoara, trece pe lângă podul Modoș de unde sunt amenajați încă 37 de kilometri până la  granița cu Serbia, iar traseul continuă pe lângă ecluza de la Sânmihaiu Român.


După deschiderea unui punct de frontieră, plimbarea poate continua pe malul sârbesc al Begăi, unde pista este amenajată pe o lungime de peste 40 de kilometri, până la Zrenjanin.

În România, județele Timiș, Caraș-Severin și Mehedinți sunt străbătute și de itinerariul Eurovelo 13, care are o lungime de 280 de kilometri.

Surse foto: Facebook / Apele Române Banat, wikipedia.org

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.