Portret DJ Marius Holeiciuc: „Atunci când ești în club ești acasă, iar...

Portret DJ Marius Holeiciuc: „Atunci când ești în club ești acasă, iar când ești la o petrecere privată ești în deplasare“

0
DISTRIBUIȚI

Marius Holeiciuc este un nume cunoscut în rândul amatorilor de petreceri din Timișoara. Născut în 4 octombrie 1980 la Sighișoara acesta a ajuns în Timișoara în 2002 fiind îndrăgostit de orașul nostru după ce a susținut un concert cu formația de folk din care făcea parte și a fost și realizator de emisiuni radio la Radio Son Sighișoara și Radio Europa Nova Timișoara. În cele ce urmează am realizat un interviu cu Marius Holeiciuc în care am aflat de unde vine pasiunea sa pentru muzică, care era atmosfera de la party-uri le din Timișoara în anii trecuți și cât de importantă este cultura muzicală a unui DJ în zilele noastre….

– De unde vine pasiunea ta pentru muzică și care au fost primii tăi pași în domeniul DJ-ingului?

– Iubesc muzica de când mă știu. Când eram mic ascultam la un pick-up rusesc viniluri, apoi în adolescență casete pe un casetofon japonez. În liceu am descoperit că eram singurul care reușea să facă selecția muzicală potrivită pentru petrecerile la care mergeam cu prietenii și cred că acolo a început totul. Pasiunea pentru muzica dar și faptul că am fost prieten cu microfonul m-au ghidat către radio iar de acolo mi s-au deschis drumuri spre cluburi unde am învățat cu adevărat aceasta meserie.

– Ce nume de scenă ai avut?

– Inițial m-am autointitulat DJ Mario. Am aflat apoi că mai exista un DJ mai vechi în Timișoara cu acel nume și deoarece lucram într-un club cu specific latino am ales să fiu DJ Santo. De aproximativ 10 ani sunt DJ Marius Holeiciuc. E mai simplu așa.

– În ce cluburi ai fost rezident și în ce perioadă?

– În 2003 am început primul rezidentiat în Al Cubanito, a urmat apoi din 2006 No Name, apoi Las Vegas (2008), Pure Club (2009), Vanilla Club (2010-2012), Viena Club (2013-2014), The Note Pub (2015-2018), Berărescu Pub (2019), Retro Garden și Casa del Retro (prezent).

– Cum era atmosfera de la party-uri le din Timișoara în trecut?

– Acum 20 de ani publicul descoperea muzica și atmosfera de club. Pentru majoritatea clienților de club, noi DJ-ii eram formatori de opinie muzicală în locurile în care activam deoarece eram dedicați în a găsi cu greu muzica pe care o foloseam. Oamenii ieșeau în club pentru a se bucura de nou, se simțea la fiecare party dorința lor de a se integra activ în dinamica serilor și răspundeau provocărilor curajoase pe care cluburile le ofereau. Clubul era ceva nou, petrecerile erau la modă.

– Care au fost cele mai bune lecții pe care le-ai învățat în complicata poveste de interacțiune cu publicul? Cât de important ți se pare „feedback“-ul publicului în zilele noastre?

– În 2007 eram deja chemat la petreceri private, iar din 2008 am pornit propria afacere cu servicii de DJ și închiriere echipamente pentru evenimente private, în paralel cu colaborările pe care le aveam cu cluburile. Am început cu zile de naștere și petreceri de firmă unde mi-am dat seama că repertoriul meu ca DJ de club trebuie extins. Publicul de la petrecerile private nu mai era atât de unitar muzical ca cel din clubul care de obicei avea un anumit specific. Prin urmare plaja muzicală trebuia extinsă pentru a mulțumi publicul pestriț pe care-l aveam în față la o astfel de petrecere. Am înțeles imediat că atunci când ești în club ești “acasă”, iar când ești la o petrecere privată ești “în deplasare”. În oricare variantă DJ-ul trebuie să decidă dacă evenimentul la care urmează să performeze I se potriveste ca și stil, cunoștințe muzicale, public, iar asta se rezolvă foarte simplu în urma unei discuții cu organizatorul. Feedback-ul publicului a fost și este extrem de important. DJ-ul emite muzica și energie, publicul primește și transmite către DJ reacții. DJ-ul recepționează reacțiile și adaptează următoarea emisie. Se creeaza un ciclu de emisie-recepție care dacă funcționează duce la reușita unei petreceri. Dacă publicul vrea să se distreze, orice petrecere va fi reușită chiar și cu un DJ mai puțin inspirat. Dacă publicul vrea să se distreze și DJ-ul este unul experimentat, petrecerea va fi memorabilă.

– Cum s-a schimbat raportul dintre petrecerile cu muzică comercială și cele „dedicate“ unui stil anume, de-a lungul timpurilor în Timișoara? Cât de cunoscător este publicul care merge la party-uri?

– În ultimii ani observ tot mai mult că publicul ar trebui uneori să cunoască de la început limitele muzicale ale petrecerii la care urmează să participe. Mi se pare absolut normal pentru vremurile de acum, deoarece accesul publicului la oricare gen muzical este acum posibil prin intermediul internetului. E totuși nevoie de un stil muzical definit pentru a fideliza un anumit public, pentru a-l face sa revină într-o anumită locație doar pentru că se identifica cu muzica. Locațiile care nu au limite muzicale nu au identitate, stil și nici clienți fideli. Nu ai cum să amesteci orice cu orice și să fie bine iar ca și DJ nu poți cunoaște toată muzica existența în toate genurile. Apreciez însă că totuși publicul care plătește un bilet de intrare la un party, în principiu, știe de ce face asta. Dacă muzica este un motiv pentru care se alege participarea la un party, există oameni care știu foarte bine ce ar trebui să primească la acel model de eveniment și care apreciază performanța artistică a DJ-ului.

– Îți mai amintești cum a fost momentul când ai pus pentru prima oară muzică în fața unui public? Aveai emoții, cum ai trecut de acest „examen“? Azi mai ai emoții?

– În liceu am fost membru fondator al unei trupe folk și al uneia hip-hop. Compuneam, produceam negativele și interpretam piese proprii. Așadar, înainte să pun muzica în fața unui public am avut ocazia să fiu pe scenă în alte posturi decât cea de DJ, am cântat în fața publicului, apoi am fost prezentator/MC și de aceea nivelul de emoții pe care le-am perceput ca și DJ au fost moderate. Încrederea că pot gestiona o seară întreagă la pupitru a apărut abia după ce am stat mult pe langă cei care făceau deja asta și de la care am învățat secretele de bază. Emoțiile trebuie să existe, le am chiar și acum la fiecare eveniment. Le estompează doar experiența pe care simt că am dobândit-o activând în toți acești ani.

– Cât de importantă este cultura muzicală a unui DJ în zilele noastre? Cât de mult contează tehnica de mixaj?Un DJ bun trebuie să le stăpânească pe amândouă?

– Cultura muzicală ar trebui să fie un element nelipsit la oricare DJ. Doar cunoscând multă muzică îții poții forma un stil ca și DJ iar apoi dacă vrei te poți specializa pentru a deveni cun DJ de nișă, dacă preferi doar un anumit stil. În funcție de ce tip de DJ ești, tehnica de mixaj are un rol mai mult sau mai puțin important. Nu vreau sa dezbat acest subiect, deoarece este unul mult prea tehnic pentru publicul larg și nu va fi niciodată înțeles de cineva care nu a mixat vreodată. Un DJ bun trebuie în primul rând să fie în stare să aleagă cu ce tip de petreceri se identifică și apoi să pună muzica perfectă pentru publicul din fața lui. Tehnica de mixaj trebuie adecvată cerințelor acelui tip de party.

– Contează suportul muzical de pe care un DJ pune muzică în zilele noastre? DJ-eii care pun de pe viniluri sunt mai interesanți decât cei care pun MP3-uri?

– Suportul muzical este important strict pentru preferințele de lucru sau de imagine ale DJ-ului. Stilul de mixaj și tipul de petrecere la care mixează un DJ ar trebui să influențeze tehnica aleasă la pupitru, dar asta știm doar noi DJ-ii.


Publicul știe altceva: vrea muzica adecvată tipului de eveniment la care participă dar și momentului în care se află evenimentul. Uneori ca și DJ trebuie să pui muzica pentru party, alteori muzică bună pentru ascultat. Din experiența mea doar 2-3% dintre participanți sunt interesați efectiv și de tehnica aflată pe pupitrul de unde primesc acea muzica atât timp cât muzica e potrivită.

– Cum ți se pare scena de party din Timișoara în 2022 ? Ce ne lipsește și la ce capitole stăm bine?

– Consider că 2022, dacă va fi un an fără restricții, va fi probabil unul dintre cei mai buni ani din ultima vreme pentru party-uri. Va fi anul în care oamenii se vor bucura din nou de ceea ce în 2019 considerau ceva prea banal, o altă petrecere. Se vor reactiva oamenii nopții și ne vom bucura de party-uri memorabile.
Ne lipsește un club mare, un festival mare dar înțeleg și de ce acestea nu există încă. Publicul decide dacă susține astfel de proiecte și în ultimii ani, a preferat locurile mai micuțe , mai dedicate, locuri în care oameni tot mai pretențioși reușesc să se identifice mai ușor cu muzica dar și cu atmosfera.

– Nu te tentează să te apuci de producție muzicală, să scoți piese proprii? Cât de important este pentru un DJ să aibe melodii proprii?

– Eu așa am început în industria asta. Am compus piese proprii pe care le-am cântat publicului. Am realizat pe parcurs că partea de producție muzicală este cea mai mare pasiune a mea dar că nu am suficientă experiență pentru a produce ceea ce-mi doresc. Am făcut emisiuni radio, sunt acum DJ, lucrez cu muzica zi de zi și acumulez experiențe muzicale. Va veni și momentul în care muzica mea va ieși pe piață dar acum vreau să mai activez câțiva ani ca și DJ profesionist. Țin doar pentru mine momentan activitatea de producție muzicală, încă învăț. Probabil voi reveni odată cu trecerea anilor la radio și la activitatea de producție, pregătit să transmit lumii mesajul meu muzical în calitate de producător. Pentru un DJ multiformat ca și mine consider că nu este indicat să mă identific acum cu un anumit stil de producție propriu. Sunt însă alți DJ mai nișati cărora le prinde foarte bine să producă în stilul ales.

– În scena timișoreană, majoritatea DJ-ilor se cunosc între ei. Există totuși și invidie. Ce părere ai de breasla DJ-ilor locali în general?

– Prima dată când am înțeles ce înseamnă această invidie mi-am dat seama că era justificată. Eram la început, luasem locul cuiva pe forțe proprii și evident, nu eram iubit pentru asta. În ani de zile cei care am rămas activi ne-am cunoscut inevitabil și s-au creat anumite relații. DJ-ii locali care au rezistat timpului sunt majoritatea foarte buni antreprenori. În acest domeniu nu poți reuși fără a avea spirit antreprenorial dezvoltat, prin urmare pe latura profesională mulți DJ suntem concurenți. Concurența duce la creșterea calității deci cu toții suntem motivati sa fim tot mai buni. Pe principiul “cine se aseamănă se adună”, unii am reușit să ne cunoaștem mai bine, să înțelegem că prețuim aceleași valori, să ne susținem pe plan profesional, să colaborăm și chiar să legăm prietenii.

– Care au fost cele mai frumoase momente din cariera ta? Ai avut și momente mai puțin reușite?

– Fiecare petrecere la care simt că rolul meu este apreciat de către public este un moment frumos în cariera mea. Nimic nu s-a schimbat în sensul acesta de ani de zile. Am avut izolat și momente mai puțin plăcute, cauzate de invitați care nu înțeleg că unele evenimente au limite muzicale stabilite în prealabil cu organizatorii. Nu a fost însă nimic care să nu poată fi rezolvat.

– Care sunt genurile de muzică care ți se cer cel mai mult în cadrul evenimentelor private (nunți, botezuri, etc)? Care sunt genurile muzicale pe care nu le suporți? Ce faci când la un eveniment privat îți cere cineva un gen muzical pe care nu-l stăpânești?

– Particip de obicei la evenimente private la care tipul de muzică preponderent mi se potrivește ca și stil dar și ca repertoriu. O simplă discuție cu organizatorul poate lămuri rapid aceste aspecte. Sunt un DJ multiformat iar clienții mei sunt preponderent amatori de Pop, Rock, Dance, Latin, Clubbing, Oldies but Goldies. Nu există gen muzical pe care să nu îl suport. Există doar tipuri de evenimente la care nu sunt eu DJ-ul care trebuie ales din cauză că se dorește o pondere prea mică a acestor genuri. Pentru mine muzica este un puzzle și fiecare gen are locul lui într-un party dar cu cât limitele sunt mai bine definite cu atât șansele ca acel party să fie reușit sunt mai mari. Dacă nu stăpânesc un gen, nu insist pe acel gen. În limita posibilităților mă adaptez pe moment și încerc să mulțumesc publicul dar și organizatorul. Acestea sunt însă situații care mi se întâmplă rar și doar dacă organizatorul a omis să îmi transmită anumite aspecte sau nevoi muzicale pentru acel eveniment.

– Care sunt avantajele de a fi DJ și care sunt lucrurile mai puțin plăcute din această meserie?

– Cel mai mare avantaj pe care consider ca îl am fiind DJ este că reușesc să îmi câștig existența făcând ceea ce îmi place. Partea neplacută este ca la petrecerile private sunt de cele mai multe ori nevoit să ofer și închiriere de echipamente care implică transport, montaj și recunosc că asta nu-mi prea place dar prefer totuși să particip și la aceste operațiuni pentru a fi sigur că totul este funcțional și pregătit pentru eveniment.

– Care sunt deosebirile între un DJ de club si un DJ de eveniment privat ? Care dintre ele e mai greu de realizat?

– DJ-ul de club își poate prezenta actul artistic publicului care, în principiu, știe care este profilul clubului pe cand DJ-ul de eveniment privat trebuie să distreze lumea găsind zona muzicală funcțională situată între indicațiile organizatorului și lumea prezentă la eveniment. Muzical poți fi un DJ artist în club dacă studiezi permanent pentru a avea diversitate muzicală și poți deveni alegerea ideală la un eveniment privat dacă ai învățat să înțelegi rapid ce fel de lume ai în sală și apoi transmiți exact ce acesta dorește, respectând modelul discutat cu organizatorul. La club poți merge cu un laptop și cu o consolă, sau doar cu geanta de viniluri dacă ai acolo toate echipamentele necesare, la un eveniment privat, în cele mai multe situații mergi cu un microbuz plin cu echipamente care vor fi montate iar după eveniment demontate și transportate în depozit. Ca și consum fizic este mai greu la un eveniment privat, ca și pregătire artistică este mai greu la club.

– Cum a afectat pandemia breasla DJ-ilor de club și evenimente? Care crezi că este viitorul acestei meserii? După trecerea pandemiei va reveni totul la cum a fost înainte?

– Petrecerile de orice natură au fost primele amânate sau anulate și ultimele care au repornit deci am simțit din plin efecte financiare negative. Foarte mulți dintre prietenii mei DJ au fost nevoiți să se reprofileze și să treacă pe plan secundar activitatea de DJ deoarece nu am reușit să câștigăm suficient în perioada restricțiilor pentru a ne întreține din puținele petreceri la care am putut participa. Personal am găsit resursele necesare pentru a continua dar unii colegi au fost extrem de afectați. În viitor, dacă petrecerile vor fi fără restricții, publicul va fi cel care va da tonul noilor nopți de distracție iar petrecerile vor avea o energie mult mai buna decat în 2018 sau 2019. Petrecerile vor fi, după părerea mea, extrem de căutate de către cei care în toată această perioadă au înțeles poate mult mai bine cât de important este să ai acces într-un club sau să te poți distra fără limite la un eveniment. Consider că urmează o perioadă extrem de bună pentru industria de entertainment în general iar DJ-ii sunt cei care vor anima cu brio evenimentele de toate tipurile și de acum înainte.

– Care sunt planurile tale de viitor?

– Voi onora toate contractele. În paralel dezvolt deja, în timpul liber, partea de producție, care consider că va deveni activitatea mea principală la o vârstă mai înaintată. Dar în mod sigur, indiferent de sursa principală de venit, voi rămâne DJ toată viața.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.