S-a modificat factura de energie electrică. Tot ce trebuie să știi despre...

S-a modificat factura de energie electrică. Tot ce trebuie să știi despre noile plafonări și schema de sprijin

0
DISTRIBUIȚI

Factura de energie electrică primită luna aceasta pentru consumul din aprilie a venit cu o serie de modificări, inclusiv legate despre noul sistem de plafonare stabilit de autorități. Ioana Krekan, manager Activare și Facturare în cadrul ENEL România, a explicat pentru PRESSALERT.ro care sunt noutățile.

„Într-adevăr, sunt modificări pe factură începând de luna aceasta, mai exact începând cu facturarea consumului pe luna aprilie. Asta pentru că avem o nouă schemă de sprijin, diferită față de ce am avut anterior, pentru lunile noiembrie – ianuarie, respectiv februarie – martie. Primele două scheme conțineau plafonare, respectiv compensare. Din aprilie 2022 până în martie 2023, plafonarea este setată, ca să spunem așa, în funcție de consumul pe care clientul l-a avut în 2021. În noua schemă de sprijin sunt trei categorii de consum cu plafonări aferente. Prima categorie de plafonare este pentru clienții care au avut anul trecut consumul mediu lunar între 0 și 100 de kw/h pe lună, pentru aceștia prețul se plafonează la 0,68 lei pe kw/h. A doua categorie este pentru clienții care au avut anul trecut un consum mediu între 100 și 300 kw/h. În cazul acestora, plafonarea se face la prețul de 0,8 lei pe kw/h, cu toate taxele reglementate, tarifele și TVA-ul. În a treia categorie intră clienții care au consumul peste 300 de kw/h. Aceștia nu beneficiază de plafonare, dar în cazul lor se calculează un pic diferit ceea ce vor avea pe factură.


Se adună prețul pe care-l au la energia electrică, cu partea de abonament, taxele, tarifele, TVA, din care se scade un cost de furnizare fix, stabilit prin ordonanța de urgență la 0,073 lei per kw/h și se scade și un cost de achiziție, care este variabil de la lună la lună. Valoarea rezultată, dacă este cu plus, atunci clientul va avea un minus pe factură. Dacă este o cantitate negativă, atunci va avea cu plus pe factură”, a explicat Ioana Krekan.

Aceasta a explicat cum poate un client, cu o medie lunară de consum în a doua categorie de plafonare, aici regăsindu-se cu un consum între 100 și 300 de kw/h, poate să-și verifice costurile.

„Primul și primul lucru pe care clientul îl verifică în factură, să vadă dacă a beneficiat de plafonare, dar și să vadă în ce categorie de consum se încadrează, este pagina 3 din factură, unde în partea stângă sus va regăsi o frază în care este menționat consumul mediu lunar din 2021. Dacă acel consum mediu este între 0-100 se încadrează la categoria I, deci plafonare la 0,68 lei, iar dacă este între 100-300, atunci plafonarea este la 0,8 lei. Dacă se află în a doua categorie, este necesar să adune la prețul pe care-l are pe energia activă, regăsit în primul rând din pagina 3 a facturii, să adune tarifele reglementate, taxele, valoarea abonamentului, cu TVA. Dacă suma rezultată este peste 0,8 lei per kw/h, atunci acea diferență va fi scăzută și va apărea pe linia din factură «plafonare OUG27 din 2022». Pe scurt, cam așa poate verifica un client dacă și unde se încadrează la plafonare”, a susținut Krekan.

Managerul Activare și Facturare din cadrul ENEL a atenționat că „în factură, pe luna aceasta, am adăugat o informare, să nu se sperie dacă plicul pare cam mare. Este o notificare prin care este explicată noua schemă de sprijin, iar dacă în continuare au nelămuriri putem fi contactați pe canalele deja cunoscute, fie pe site în secțiunea de «chat», fie prin contul MyEnel, în magazinele Enel, pe e-mail sau telefonic”.