Clădirea primei fabrici de automobile de pe teritoriul actual al României, deschisă...

Clădirea primei fabrici de automobile de pe teritoriul actual al României, deschisă în 1909, neglijată de autorități FOTO

0
DISTRIBUIȚI

La începutul secolului XX, mai exact în anul 1909, la Arad lua ființă fabrica de automobile „Marta” (Magyar Automobil Részvény Társaság), pe un teren din vecinătatea fabricii de vagoane Weitzer.

Era prima fabrică de automobile din partea maghiară a Imperiului Austro-Ungar, sucursală a firmei americane Westinghouse, și a fost construită într-un timp foarte scurt, folosindu-se proceduri extrem de moderne pentru acei ani. Timp de doi ani, pe lângă mai multe modele de auoturisme, cu diferite caroserii, se fabrica și unul autohton, numit „Márta“, dar și motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu și fără etaj, camioane de diferite tonaje, omnibuze sau vehicule poștale, Marta devenind una din cele mai importante fabrici ale Aradului.

În anul 1912, după ce firma Westinghouse a intrat în faliment, fabrica arădeană a fost preluată de compania austro-ungară de automobile Austro Daimler, care a continuat fabricarea mașinilor Marta, dar și a camioanelor, de mare succes s-a bucurat Marta Taxi, care era exportată în întreaga Europă Centrală, dar după izbucnirea primului război mondial, producția s-a profilat pe fabricarea motoarelor de avion. La sfârșitul războiului, după ce Transilvania a fost alipită Regatului României, legăturile cu Austro-Daimler au încetat, și fabrica Marta a devenit fabrică de motoare, continuând să fabrice autoturisme și camioane cu motoare pe benzină și gaz metan, iar după 1923, trei modele de avioane de recunoaștere și de școală pentru obținerea brevetului de zbor internațional, după proiectul inginerului Ștefan Protopopescu, primul aviator brevetat în România. Tot aici au fost comandate mai multe autobuze de lux, care aveau 60 CP. În 1926, utilajele au fost transportate la Brașov, unde s-a înființat Întreprinderea Aeronautică Română, iar fabrica Marta a fuzionat cu uzina de vagoane „Astra”.

Fostă fabrică, viitor centru cultural

Clădirea fostei fabrici de automobile „Marta” de pe calea Aurel Vlaicu, un monument istoric al orașului cu o semnificație importantă pentru istoria și arhitectura industrială a acestuia, aflată în patrimoniul fabricii de vagoane arădene, a fost donată de conducerea fabricii de vagoane municipalității arădene, care, după ce s-a eschivat de la cumpărarea teatrului vechi și tergiversează la nesfârșit preluarea cetății Aradului, s-a angajat să restaureze vechea fabrică, pentru a o transforma într-un centru cultural care să fie integrat în circuitul turistic.

La începutul verii, prin hotărâre de consiliu local, la conducerea centrului „mARTA” a fost numit interimar, pentru 120 de zile, regizorul timișorean Ștefan Iordănescu, fost director al mai multor teatre printre care și cel național din Timișoara, în prezent consilier artistic al teatrelor din Timișoara și Arad, până când postul va fi ocupat prin concurs.

După ce municipalitatea a stabilit o organigramă de 19 angajați care ar avea sarcina de a transforma fosta fabrică într-un centru multicultural și multifuncțional, a alocat încă din acest an și un buget pentru aceștia, au fost scoase la concurs mai multe posturi dar deocamdată candidați care să corespundă cerințelor nu s-au prea găsit.


În momentul de față, imobilul se află într-o avansată stare de degradare, și principala grijă a administrației municipale ar trebui să fie restaurarea grabnică a acestuia, dacă se dorește într-adevăr ca acest proiect să nu rămână doar în stadiu de promisiune.

Surse foto: actualitati-arad.ro, glsa.ro, aradon.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.