Bilanț pozitiv pentru prima ediție după cinci ani de pauză a festivalului...

Bilanț pozitiv pentru prima ediție după cinci ani de pauză a festivalului „Eurothalia” de la Timișoara

0
DISTRIBUIȚI

După o întrerupere de cinci ani, cauzată de obstrucționarea bunei desfășurări a activității teatrului german de fosta administrație municipală, și apoi de pandemia care a anulat o mulțime de proiecte, cea de-a VIII-a ediție a festivalului european de teatru „Eurothalia”, care s-a desfășurat sub genericul „Confruntări”, aducând în prim plan întrebări care trebuie puse despre istorie, despre relația dintre generații și sexe sau despre realitatea relațiilor sociale într-o Europă unită dar cu diferențe evidente între categoriile sociale și cu un decalaj foarte mare dintre societățile vestice, bogate, și cele din Europa de Est, care mai au mult de recuperat, s-a bucurat de un mare succes de public. Festivalul s-a încheiat recent cu spectacolul „Simfonia Progresului”, o producție teatru-spălătorie din Republica Moldova, scris de Nicoleta Esinencu, și produs de teatrul berlinez HAU Hebbel am Ufer. Tema spectacolului se dorește a fi o reflecție asupra condițiilor de muncă și de viață a milioane de est-europeni care și-au părăsit țările de origine pentru a lucra, adesea pe bani puțini, undeva în Europa de Vest. Se estimează că aproximativ un milion de persoane din România lucrează în diverse locuri de muncă numai în Germania, multe dintre ele în construcții, agricultură sau îngrijirea persoanelor în vârstă.

Spectacolul renumitului Deutsches Theater din Berlin, care a deschis festivalul, a abordat istoria a Europei Centrale, cu accent pe  istoria emigrării germanilor din România. Autorul piesei„karpatenflecken” este tânărul Thomas Perle, care a și coordonat un atelier pentru elevi la Liceul Nikolaus Lenau. Alte două evenimente au fost dedicate acestei teme a destinului germanilor din România: vernisajul expoziției de fotografie a artistului luxemburghez Marc Schroeder despre deportarea șvabilor bănățeni și a sașilor transilvăneni după încheierea celui de-al doilea război mondial și premiera în România a filmului documentar „Ca pasărea pe gard” de Thomas Ciulei.

În locul spectacolului programat inițial, „Fericirea” a ansamblului KnAM, care activează în orientul îndepărtat al Rusiei, în Komsomolsk pe Amur, din 1985, a putut fi prezentat doar un film despre proiect și sfârșitul acestuia, KnAM sur AMOUR, regizat de Bleuenn Isambard.


După ce a cultivat forma de teatru politic timp de mai bine de 35 de ani, grupul a considerat în cele din urmă că este recomandabil să nu se mai întoarcă din turneul din Franța, vara trecută, din cauza restricțiilor tot mai mari ale dictaturii putiniste. Deoarece autoritățile franceze nu au acordat încă statutul de azil politic tuturor membrilor grupului, participarea la festival nu a fost posibilă, în ciuda tuturor eforturilor depuse.

Printre cele mai importante momente ale festivalului din acest an s-au numărat reprezentațiile spectacolului „(In)corect”, o producție a grupului „Reactor de creație și experiment” din Cluj-Napoca, care s-a axat pe dorințele și fanteziile neștiute ale mai multor generații dintr-o familie, spectacolul „Sfârșitul dragostei” cu cei doi actori francezi Audrey Bonnet și Pascal Bonnet și, nu în ultimul rând, spectacolul de dans „Repetiție pentru o coregrafie” din Portugalia, care a avut ca temă autodeterminarea feminină și a explorat limitele dintre muzică și expresia fizică. Alături de evenimentele colaterale, care au inclus două prezentări de carte, ediția din acest an a festivalului „Eurothalia” a oferit prietenilor teatrului și dansului nu numai o mare varietate, ci mai ales producții care au îndeplinit standardele teatrale întâlnite în festivalurile europene.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.