Ecouri internaționale pentru proiectul multidisciplinar de arheologie culturală Retracing Bartok

Ecouri internaționale pentru proiectul multidisciplinar de arheologie culturală Retracing Bartok

0
DISTRIBUIȚI
Lucian Ban și Mat Maneri

Luând numele de la faimosul balet a lui Bartók, renumitul duo format din pianistul newyorkez de origine română Lucian Ban și violistul american nominalizat la Grammy Mat Maneri se află într-un turneu cu evenimentul The Miraculous Song / Retracing Bartók 2022.

Comisionat de JazzUpdates și curatoriat împreună cu cei doi muzicieni, conceptul muzical propus pentru această ediție a Retracing Bartók abordează o serie de cântece de recoltă, colinde, piese instrumentale și vocale colectate de Bartók în Transilvania și Banat la începutul secolului XX, pentru a scoate la iveală miracolul și forța vitală a acestor cântece populare prin limbajul improvizației și jazz-ului contemporan.

Lucian Ban și Mat Maneri au lucrat pentru prima dată împreună în 2009 cu octetul multiplu premiat Enesco Re-Imagined, urmat de diverse proiecte, printre care un trio iconic pentru avangarda europeană Evan Parker (Sounding Tears), propriul cvartet microtonal al lui Mat Maneri, DUST și pregătesc acum lansarea Oedipe Redux, o interpretare radicală a operei lui George Enescu. Modul lor radical de reinterpretare a cântecelor populare transilvănene este, după cum spune JAZZ TIMES, „un act de omagiu, cât și de transformare” și a adus aprecieri imediate în rândul fanilor și a criticilor de specialitate.

Numit de ziarul britanic The Guardian “A name to watch” și considerat “unul dintre cei mai talentați pianiști de jazz care s-au mutat la NYC” (Bruce L. Gallanter, Downtown Music Gallery), Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena jazz-ului internațional printr-o serie de albume și colaborări cu nume de primă mână și este recunoscut pentru sinteza extrem de personală între jazz și muzica tradițională românească, pentru reimaginarea muzicii lui George Enescu prin prisma improvizației și pentru căutarea unui ideal al jazz-ului cameral. Muzica lui a fost descrisă drept “un triumf al comunicării emoționale și muzicale” (All About Jazz), “răvășitoare, misterioasă” (New York Times), “neortodoxă dar fascinant de frumoasă” (The Guardian), “atemporală și plină de viață” (Downbeat).

Nominalizat în 2006 la Premiile Grammy pentru „Cel mai bun album de muzică alternativă”, Mat Maneri este recunoscut drept unul dintre cei mai creativi muzicieni de jazz de azi, un adevărat „copil nebun” al avangardei americane.


În 1990 Mat a fondat prestigiosul Joe Maneri Quartet împreună cu tată său și cu Randy Peterson. Mat a început să scoată albume ca lider de grup în 1996 și a dezvoltat patru ansambluri muzicale. Pianiștii Paul Bley, Cecil Taylor, Matthew Schipp și Borah Bergman l-au solicitat pe Mat Maneri să lucreze cu ei în locuri precum Montreal Jazz Festival, Library of Congres și în concerte pe scene din toată Europa. Fără să poată fi inclus într-o categorie anume, datorită versatilității sale muzicale, Mat a mai lucrat cu Joe Morris, John Medeski, Tim Berne, Cecil McBee, T.K. Ramakrishnan, Franz Kogelman, Roy Campbell, Spring Heel Jack, Draze Hoops și apare pe CD-ul Remixex al Illy B Eats. Celebra revista All About Jazz il descrie in termeni fara echivoc „Mat Maneri a schimbat felul în care lumea jazz-ului ascultă vioara și viola”.

Tuneul The Miraculous Song / Retracing Bartók a început la Timișoara la sfârșitul lunii trecute și a inclus și un concert în capitala Germaniei, care a avut loc în cadrul festivalului JazzFest Berlin, în data de 5 noiembrie. În paginile prestigiosului ziar german Frankfurter Allgemeine Zeitung, Tobias Lehmkuhl a scris o cronică a acestui concert, care se poate citi aici.

Turneul The Miraculous Song / Retracing Bartók a mai avut opriri în Brașov și Luxemburg și continuă cu opriri în Bistrița (16 noiembrie), Zalău (18 noiembrie) și Cluj (19 noiembrie).
Proiectul Retracing Bartók este un proiect multidisciplinar de arheologie culturală, conceput ca o celebrare a extraordinarei diversități și bogății a muzicii românești tradiționale, fiind în același timp o reflecție artistică asupra transformării cântului popular în cultura contemporană și o reconstituire a poveștii lui Béla Bartók în România și a dragostei lui pentru muzica din această parte a lumii.

Dezvoltat de-a lungul mai multor ani începând cu 2018, Retracing Bartók își propune să identifice și să aducă alături muzicieni, etnografi, muzeografi, antropologi, artiști vizuali, operatori culturali și instituții într-un proces participativ deschis exploatării patrimoniului cultural prin forme contemporane multidisciplinare de cunoaștere, facilitare și consolidare a mecanismelor de producție culturală în vederea pregătirii scenei locale pentru anul 2023.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.