„Prezentarea miresei” și „Vidul tăcerii”, două expoziții de neratat la Muzeul de...

„Prezentarea miresei” și „Vidul tăcerii”, două expoziții de neratat la Muzeul de Artă din Timișoara

0
DISTRIBUIȚI

Artistul româno-israelian Belu-Simion Făinaru, cunoscut deja publicului timișorean de mai bine de două decenii, când și-a expus mai multe lucrări la Timișoara și a donat una dintre acestea muzeului, și care și-a făcut deja un renume internațional prin participarea la expoziții importante, a revenit în țară pentru o nouă expoziție intitulată „The Void of Silence/Vidul tăcerii”, care se va deschide la muzeul de artă din Timișoara în 17 noiembrie, de la ora 18:00.

Expoziția pe care o va prezenta acum în Palatul Baroc se concretizează prin instalații ce îmbină elemente de artă decorativă din patrimoniul muzeului, obiecte, lucrări și filme realizate de artist pe marginea unor teme legate de origini, multe dintre acestea fiind inspirate din poezia lui Paul Celan: absența, vidul, nimicul, „roza nimănui”, timpul, oaspetele necunoscut. Vocația sa artistică pune în discuție condiția tranzitorie, fragilă a omului contemporan – un pelerin rătăcind într-un ținut sterp, neprietenos, dar și ostilitatea lumii dominată de materialismul capitalist.

Expoziția, al cărei curator este criticul de artă Ileana Pintilie, este realizată cu sprijinul Galeriei Plan B din Cluj și Berlin, și va putea fi vizitată până anul viitor, în 29 ianuarie. Ea deschide seria marilor întâlniri cu artiști români de renume mondial, prin expozițiile dedicate lui Paul Neagu, Victor Brauner și Constantin Brâncuși, care fac parte din proiectul Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.

Tot din 17 noiembrie, Belu-Simion Făinaru expune în galeria Mercy lucrarea „Presentation of the Bride/Prezentarea miresei”, creând astfel o punte între expoziția organizată în interiorul muzeului și spațiul exterior.


Încă de la începutul carierei, artistul se folosește de moștenirea culturală și simbolismul religiei mozaice, ale cărei tradiții milenare reprezintă o vastă sursă de inspirație pentru artist. Belu-Simion Făinaru caută să materializeze anumite noțiuni transcendentale precum „Lumina” și „Identitatea”, transpunându-le în spațiul lumii fizice. Un alt aspect foarte important al creației artistului este examinarea unor probleme sociale și explorarea relației dintre artă și membrii marginalizați ai societății. Lucrarea expusă în galeria Mercy e un obiect care duce cu gândul la o rochie de mireasă albă, animată din interior de lumina pasiunii divine. Această lumină radiază dorință și extaz, tatonând relația dintre senzualitate și divinitate, întruchipată de „Mireasa lui Dumnezeu”. Tematica lucrării este un ecou al uneia dintre capodoperele contrareformei, și anume „Extazul Sfintei Tereza” realizată de Gian Lorenzo Bernini, care „celebrează uniunea dintre pasiune și dimensiunea spirituală”, remarcă muzeograful Alexandru Babușceac.

Belu-Simion Făinaru transpune semne dintr-o altă sferă a existenței, oferind ca ofrandă această lucrare pe altarul simezei asemenea unui părinte care își „oferă” fiica viitorului ei soț, idee sugerată de titlul lucrării care face trimitere la acest ritual străvechi, iar martorii acestui gest suntem noi toți. Lucrarea aparține colecționarului Mihai Pop, care a împrumutat-o cu generozitate muzeului, pentru a fi expusă publicului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.