„Structuri K5”, o nouă expoziție la galeria „Park” a Uniunii Artiștilor Plastici...

„Structuri K5”, o nouă expoziție la galeria „Park” a Uniunii Artiștilor Plastici din Timișoara

0
DISTRIBUIȚI

Filiala timișoreană a Uniunii Artiștilor Plastici găzduiește la galeria „Park” expoziția „Structuri K5”, care reunește cele mei recente creații ale artistei Geanina Ionescu, membră a UAP București și conferențiar universitar doctor al universității „Lucian Blaga” din Sibiu, totodată director al direcției de conservare-restaurare la  muzeul ASTRA din Sibiu.

Regretatul critic de artă Andrei Kertesz spunea încă în urmă cu două decenii că „în pofida apariției ei eterice, Geanina Ionescu este o artistă telurică și extrem de temperamentală. Simte imaginea și orice detaliu al ei, apoi o redă pe suportul picturii, cu o mână fermă și cu o nervozitate excesivă. Artista nu încearcă să înfrumusețeze lumea din jur, realitatea aparentă. Departe de estetismul ușor desuet, frecvent în arta feminină, Geanina intervine cu o nebănuită forță, distorsionând banalul. Nebănuita maturitate și dramatismul artistei îmi aduce aminte, fără să vreau, de celebra sculptoriță germană Kathe Kollwitz. La dramatismul lucrărilor Geaninei contribuie și monumentalitatea aproape sculpturală a imaginilor ei și gama cromatică restrânsă. Nervozitatea și frenezia vin să sublinieze nebănuita forță a artistei. Nici o urmă de feminitate în imagini, nici un minimum de compromis pe planul estetismului academist.


Îmi vine în minte, nu doar pentru titlu, cunoscuta carte a lui Claude Lévi-Strauss <<Gândirea sălbatică>> – cândva un mit al generației mele. Geanina Ionescu este pe cale să devină, acum, o lebădă neagră în peisajul plasticii tinere contemporane. La rândul lui, dr. Matei Stîrcea-Crăciun, cercetător științific, specialist în antropologie simbolică la Institutul de Antropologie „Francisc I. Rainer” al Academiei Române afirma că „Geanina Ionescu operează asupra noastră un exercițiu de introspecție, ne supune la ceea ce am putea numi o agresiune optică. Ni se oferă în fapt o inițiere în ceea ce înseamnă limbajele obiectuale. Sunt enorm de multe aceste limbaje, iar provocarea are drept scop să ne reveleze obiectul în ipostaza de purtător de limbaje. Nu este un hazard că arta secolelor XX și XXI construiește punți între om și obiect. Vom ajunge curând să înțelegem cum obiectul vorbește despre oameni, câteodată mai bine decât o putem face noi înșine. Este o pictură destul de masculină, cu forme geometrice și cu o gimnastică a griurilor și a negrului interesantă, care îmi aduce aminte de fotografia alb-negru… E o pictură platonică, interesantă, revoluționară, care sigur că nu place oricui. Arta nu este democrație, arta este elitistă”. Și publicistul Mihai Hurezeanu considera că „datorită feminității sale, Geanina Ionescu ia în primire acest teritoriu fără complexe. Ea este femeia care aleargă cu lupii”, făcând trimitere la cartea scriitoarei Clarissa Pinkola Estés. „Este femeia vindecătoare. Aruncă punți și vindecă aceste abisuri. Construiește culmi, perpetuează și generează ca un producător de artă și cultură genuin violența sacră primordială asupra creaturii printr-o creativitate antropocosmică”.

Expoziția Geaninei Ionescu va putea fi vizitată până în data de 9 decembrie iar programul geleriei „Park” al UAP din strada George Enescu nr. 1 este de luni până vineri, între orele 8:00 și 16:00.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.