Deschiderea anului „Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană”, celebrată la Budapesta cu o...

Deschiderea anului „Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană”, celebrată la Budapesta cu o expoziție dedicată lui Brâncuși

0
DISTRIBUIȚI

Ziua Națională Constantin Brâncuși și deschiderea anului „Timișoara 2023 Capitală Culturală Europeană” va fi sărbătorită la Institutul Cultural Român din Budapesta cu expoziția de etnosculptură „înainte de BRÂNCUȘI előtt”, semnată de arhitectul și etnosculptorul Mihai Donici, cel care a lansat acest concept în urmă cu un deceniu, ambele evenimente urmând a fi promovate  în fața publicului budapestan.

Expoziția va cuprinde 48 de lucrări de mari dimensiuni, în care forma și suportul sunt în simbioză, precum ansamblurile brâncușiene. „Estul Europei este capabil de sinteze originale între Occident și Orient, într-o atmosferă sincronică. Brâncuși a reușit «imposibila sinteză», dar la Paris, în atmosfera deschisă a avangardei începutului de secol XX. Lumea formelor lui vine dintr-o civilizație arhaică neolitică, ce a cizelat forme ancestrale, perfecționate aproape biologic. Conștient sau nu, formele lui Brâncuși se recunosc într-o cultură de unicate care supraviețuiește greu într-o lume tot mai artificială. Forme care și-au pierdut utilitatea sunt puse în situația de a aminti o civilizație care dispare. Sute de meșteri anonimi le-au făurit. Mii de mâini le-au cizelat în zeci de ani de folosință. Toate artefactele au fost contemporane cu Brâncuși. Conceptul original de etnosculptură a fost lansat prin expoziția «Înainte de Brâncuși» în 2013, la Galeria Triade. Înainte de Brâncuși a existat o lume a formelor care s-a prefigurat timp de milenii. Din ea, un artist genial precum Brâncuși a revoluționat sculptura! Etnosculptura este un concept original lansat acum zece ani printr-o serie de expoziții la Galeria Triade, Galeria Pygmalion, Galeria PMTimișoara, Institutul Francez, Muzeul de Artă Târgu Jiu.


Artefacte originale sunt puse în situații care amintesc de o mare cultură, de un mare artist, de meșteri anonimi, de șlefuiri îndelungate. Unelte de lemn, prin natura lor abstracte, au fost recuperate, reparate, tratate si asamblate în manieră «ready made», pentru a contura lumea formelor brâncușiene. Artefactele sunt contemporane cu marele artist, transmițînd emoția timpului, emoția meșterului emoția atingerii generațiilor! Forme care și- au pierdut utilitatea au rămas cu frumusețea intrinsecă a unei culturi de unicate. De la perfecțiunea suveicii la forme care sunt atât de abstracte, încât nu mai știm la ce au fost folosite! O mare cultură care se pierde, care se strecoară prin timp și prin superficial ! Într-un sat din Banat într-o casă veche, un Muzeu de Etnosculptură le găzduiește!”, este sensul pe care Mihai Donici îl dă lucrărilor sale.

La instalarea expoziției în galeria institutului din capitala maghiară, care va avea loc în 19 februarie, între orele 14:00 și 19:00, publicul va avea acces și va putea dialoga cu artistul, iar vernisajul va avea loc în 20 februarie, de la ora 18:00, când flautistul Vlad Alexandru Colar, care a fost prezent la toate expozițiile timp de opt ani, va susține un recital, printre lucrările interpretate numărându-se și o piesă a compozitorului timișorean Gabriel Mălăncioiu, inspirată de etnosculpturile lui Mihai Donici și dedicată interpretului. Expoziția va fi deschisă până în 23 martie, când, tot la ora 18:00, va avea loc spectacolul de teatru „Marmeladov”, o monodramă interpretată în limba maghiară de actorul Kocsárdi Levente.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.