Teodor Pavel, primarul localității timișene Recaș, rămâne în funcție chiar dacă a...

Teodor Pavel, primarul localității timișene Recaș, rămâne în funcție chiar dacă a fost găsit în conflict de interese

2
DISTRIBUIȚI

Legea privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice votată în urmă cu mai bine de 10 ani stipulează că o persoană „față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică… pe o perioadă de trei ani…” și potrivit Codului Administrativ, „data încetării de drept a mandatului este data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești”, în cazul în care raportul ANI a fost contestat dar a fost menținut prin hotărâre judecătorească. Dacă mandatul încetează înainte de termen, „prefec

tul emite un ordin prin care constată încetarea mandatului primarului”, pe baza unui referat semnat de secretarul general al primăriei care trebuie transmis în termen de zece zile, și al actelor din care rezultă motivul legal de încetare a mandatului, și anume raportul ANI. În județul Timiș, mai mulți primari și-au pierdut deja mandatele dar legislația românească, plină de ambiguități, lasă loc de interpretări prin care cei care au încălcat legea privind integritatea sunt protejați, efectele acesteia fiind astfel anulate în bună parte.

Demis după repetate solicitări

Este și cazul lui Luchian Savu, primar al comunei Șandra până în urmă cu o săptămână, care în primul său mandat exercitat între anii 2012-2016 a exercitat simultan funcția de primar cu cea de membru al consiliului de administrație la școala din localitate, fiind găsit în incompatibilitate de ANI. Savu a uzat de toate căile de atac și după un lung șir de procese, inclusiv unul în care Înalta Curte de Casație și Justiție a respins o cerere de revizuire, procesul a fost definitv pierdut anul trecut, în luna septembrie. Timpul a trecut și Luchian Savu a continuat nestingherit să ocupe fotoliul de primar. În 11 ianuarie, Instituția Prefectului comunica PRESSALERT.ro că „emiterea ordinului prefectului se află în procedură administrativă prevăzută la art. 160 alin. (7) din OUG nr. 57/2019” dar că, în ciuda repetatelor solicitări, secretarul general al comunei Șandra nu a înaintat prefecturii referatul prevăzut de lege, cu precizarea că „deși prefectul nu este ținut în acțiune de propunerile secretarului general al unei unități administrativ-teritoriale, existența referatului este absolut necesară”. La o nouă solicitare a Pressalert.Ro din luna februarie, prefectura a răspuns că „în cadrul discuțiilor telefonice purtate cu reprezentanții primăriei comunei Șandra am fost informați că secretarul general al comunei a fost în concediu medical” și a mai invocat un articol din aceeași lege privind integritatea, care prevede o derogare potrivit căreia „sancțiunea poate fi aplicată în termen de cel mult șase luni de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare”, cu toate că un alt articol din legislație spune că un mandat încetează de drept la data rămânerii definitive a unei hotărâri judecătorești. Un secretar general al unei comune din alt județ, unde a existat o situație similară, a explicat, pentru Pressalert.Ro, că într-o atare situație, o altă persoană trebuia să îndeplinească atribuțiile secretarului general, iar în cazul unui refuz de comunicare a referatului, „prefectul trebuia să convoace comisia de disciplină, are destule pârghii de sancționare a celui care nu respectă legea, prefectul trebuie să vegheze la respectarea legii. Eu am întocmit referatul pe baza raportului ANI în baza hotărârii judecătorești definitive, acesta este documentul care trebuie luat în considerare”.

La solicitarea PRESSALERT.ro, ANI a comunicat că „la data de 01.02.2019, Agenţia Naţională de Integritate a transmis spre informare Instituției Prefectului Județul Timiș raportul de evaluare privind încălcarea regimului juridic al incompatibilităților de către Luchian Savu, primarul comunei Șandra, precum și în vederea luării măsurilor ce se impun după rămânerea definitivă a acestuia.


La data de 25 februarie 2022 ANI a informat Instituția Prefectului asupra rămânerii definitive a raportului de evaluare și a solicitat aplicarea măsurilor. La data de 17.11.2022, Agenția a revenit către Instituția Prefectului cu solicitarea aplicării măsurilor, având în vedere faptul că ÎCCJ a respins cererea de revizuire formulată de Savu Luchian ca inadmisibilă. Întrucât Instituția Prefectului nu a răspuns cererii de aplicare a măsurilor ce se impun, ANI a revenit la data de 25.01.2023”.

După repetatele solicitări ale presei, prefectul Mihai Ritivoiu a semnat ordinul de demitere a lui Luchian Savu în 24 februarie. Ordinul prefectului poate fi însă atacat în instanța de contencios administrativ, care este obligată să se pronunțe în termen de 30 de zile, hotărârea fiind definitivă, dar în practică, procesul poate dura luni de zile. Mai mult, legea nu interzice primarilor demiși să rămână consilieri personali ai primarilor interimari, acestea nefiind funcții de demnitate publică, așa încât ei pot conduce din umbră mai departe, mai ales dacă sunt șefi de filiale de partid iar primarul interimar este din același partid.

O sancțiune blândă pentru primarul Recașului

Teodor Pavel, primarul orașului Recaș, nu a respectat regimul juridic al conflictelor de interese așa cum este definit de lege și nu și-a îndeplinit atribuțiile de ales local, după ce, în 2018, semnase un contract prin care primăria a închiriat, fără licitație publică, un teren de 150 mp firmei Beliș Construct SRL, unde acționar unic era soția sa, obținând astfel un beneficiu personal. Pavel Teodor a solicitat în instanță anularea raportului A.N.I. dar a pierdut definitiv procesele.  „Agenţia Naţională de Integritate a solicitat la data de 20.01.2023 Instituției Prefectului – Județul Timiș aplicarea măsurilor ce se impun ca urmare a rămânerii definitive la data de 22.11.2022 a raportului de evaluare din care rezultă încălcarea de către Pavel Teodor, primar al orașului Recaș a regimului juridic al conflictelor de interese” se precizează în adresa A.N.I. către Pressalert.Ro, dar cu toate că Instituția Prefectului comunicase în 11 ianuarie că „în momentul înaintării de către ANI a raportului în speță, prefectul va face aplicarea dispozițiilor art. 160 din Codul Administrativ”, decizia a fost amânată iar precizarea făcută în adresa din 21 februarie, potrivit căreia „în cursul acestei săptămâni prefectul județului Timiș va proceda la emiterea ordinelor în cauză, în conformitate cu prevederile Codului Administrativ”, acesta s-a limitat la semnarea ordinului de demitere a lui Luchian Savu.

Prefectul Mihai Ritivoiu e decis însă să-i aplice lui Teodor Pavel o sancțiune prevăzută într-un articol al Codului Administrativ din 2019, potrivit căruia „conflictul de interese constituie abatere disciplinară și se sancționează cu diminuarea indemnizației cu 10% pe o perioadă de maximum 6 luni”,  în timp ce hotărârea judecătorească apreciază că „regimul incompatibilităților și al conflictului de interese reprezintă unul din cele mai importante mijloace de apărare a intereselor publice… legiuitorul prezumând o stare de pericol derivată din situația de incompatibilitate sau de conflict de interese…”. Instituția Prefectului susține că prevederea din Codul Administrativ se aplică  în cazul lui Teodor Pavel chiar dacă raportul a fost întocmit înaintea apariției Codului Administrativ, deoarece ultima hotărâre judecătorească a fost pronunțată ulterior apariției acestuia, în timp ce alți juriști sunt de părere că ar trebui aplicate prevederile din momentul emiterii raportului de evaluare, înainte de apariția codului. Raportul A.N.I. face referire și la un articol de legea privind integritatea, care stipulează că persoana destituită pentru conflict de interese sau incompatibilitate nu mai poate exercita o funcție sau o demnitate publică timp de trei ani de la încetarea mandatului, prin destituire sau de drept, și rămâne de văzut dacă această prevedere va fi valabilă și în cazul primarului din Recaș. Oricum, în ciuda numeroaselor abuzuri și ilegalități comise ca primar, Teodor Pavel va fi, probabil, unul dintre „aleșii” protejați de sistem care trebuie să beneficieze de salarii mărite și de o pensie specială, pentru că se sacrifică pentru binele comunității și nu trebuie lăsați să moară de foame.

2 COMENTARII

  1. Marea frica a primarului demis din Sandra este ca daca este indepartat de la primarie, se vor afla cetateni care vor da in vileag numeroasele infractiuni comise in cei 10 ani de primar si 8 ani de viceprimar. Sa amintim unele: insrainarea terenului primariei pe la rudele nevestei, bine inteles pe „spaga”, trecutul in intravilan a mult teren din extravilan, ocolind orice criteriu legal, la persoane cu mana larga pentru primar, la matusa secretarei comunei (9 hectare) care locuieste in Germania, consumul imens de combustibil folosit de primar pentru cele 2 masini pe care le-a calarit de ani de zile, stiind ca , comuna Sandra are 2 sate componente, la distanta de 4 kilometri, Sa documenteze cu acte averea acumulata in perioada de primar, toate constructiile facute la domiciliul lui din Sandra, Sa returneze toate lucrurile care apartin primariei sau cumparate prin primarie ce se gasesc pe „mosia” lui.
    Spargeti gasca de la primaria Sandra, care nu a facut nimic transparent.

  2. Primarul demis din Sandra o duce mai bine ca atunci cand se afla la ciolan. Acum are sofer personal, soferul primariei (Ribovics), care il plimba peste tot pe banii din buget, ai contribuabililor.
    Noul „intelectual” care se crede primar sta de „6” la usa biroului de primar, cand aceste pune la cale impreuna cu demisul de vice primar urmatoarele „smecherii”.
    Daca nu e scos de jandarmi din primarie, acest individ va fi o catastrofa pentru viitorul comunei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.