Instalația „Uncanny Order” este cel mai nou proiect de cercetare al asociației Qolony, care are drept laitmotiv ordinea stranie care se instaurează în mod spontan, numită sincronicitate, va putea fi văzută la galeria MV Sci-Art Center din Timișoara (bulevardul Mihai Viteazu, nr. 1) între 16 și 30 iunie, iar în următoarea lună, la galeria bucureșteană Mobius.
Miza demersului este aceea de a crea o serie de instalații interactive ce folosesc ca sursă de inspirație și ca principii de funcționare seturi de date asociate unor modele matematice ale teoriei haosului, această știință a sistemelor dinamice neliniare ce este prezentă în imaginarul colectiv și înțeleasă de cele mai multe ori drept o teorie deterministă avand o logică bazată pe paradox și recursivitate. Haosul descrie structuri și principii complexe atât ale lumii naturale – ritmuri cardiace, designul interior al materiei, formarea norilor și valurilor – cât și modele matematice care se referă la dinamica sistemelor iterative nelineare care stau la baza reprezentărilor vizibile , precum grafica computerizată, imaginea generativă, sunetul generativ.
Deși descris adesea ca „aleatoriu”, haosul se supune deci unor reguli matematice stricte care derivă din ecuații. Iar natura pare să aibă o tendință către ordine, fie că vorbim de populații de insecte pulsând vizual sau sonor la unison, de trilioane de atomi care emit fotoni cu aceeași frecvență, de celulele cardiace din inimile noastre sau de comportamente sociale de grup.
Teoria haosului are numeroase aplicații, cu care publicul larg este mai puțin familiarizat, aplicații ce stau la baza tehnologiilor cu care interacționăm în mod curent, a interfețelor dintre oameni și computer sau mediul digital. În acest context, artiștii Floriama Cândea, Claudia Chiriță și Cătălin Crețu, împreună cu programatorul Cristian Balaș și cercetătorii Marian Zamfirescu și Ionuț Andrei Relu, și-au propus să exploreze unele modele matematice ale sistemelor dinamice care stau la baza unor fenomene naturale, biologice și fizice și să creeze instalații artistice interactive bazate pe acestea. Instalațiile lor ghidează publicul într-un set de interacțiuni cu obiecte ce înglobează dispozitive electronice ce folosesc algoritmi de optimizare combinatorie menite să recreeze situații de sincronicitate. Publicul va produce prin prezența și interacțiunea cu instalațiile unele perturbări ale condițiilor inițiale ce determină schimbări în comportamentul lucrărilor de artă: sculpturi cinetice bazate pe inteligența unui roi hibrid de licurici, aplauze ritmice a căror sincronizare declanșează reacții vizuale, muzică compusă cu ajutorul comportamentului haotic al emisiei sistemelor laser, sunt cateva dintre direcțiile de cercetare artistică ale autorilor proiectului.