O nouă expoziție temporară incitantă la Muzeul de Artă din Timişoara

O nouă expoziție temporară incitantă la Muzeul de Artă din Timişoara

0
DISTRIBUIȚI

După expozițiile de excepție dedicate de muzeul de artă timișorean, împreună cu partenerii săi, Capitalei Europene a Culturii Timișoara, o nouă întâlnire artistică remarcabilă va fi oferită, curând, publicului timișorean și nu numai.

Expoziția „Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895 – 1906” reunește la Timișoara, între 20 martie și 21 aprilie, lucrări ale Paulei Modersohn-Becker (1876-1907) și ale artiștilor alături de care a creat în comunitatea restrânsă de la Worpswede, din apropierea orașului Bremen.

Operele coloniei de artiști, compusă din Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck, Heinrich Vogeler, și în special ale Paulei Modersohn-Becker, sunt un simbol al unei perioade de cotitură din istoria artei, în care noi forme de exprimare artistică sunt căutate în mod asiduu. De altfel, începutul secolului XX este o perioadă de schimbări majore și în societate, mai ales în ceea ce privește lupta femeilor pentru emancipare.

Concepută ca expoziție itinerantă de curatorul Wulf Herzogenrath pentru ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), expoziția va fi configurată în muzeul timișorean de curatorii Andreea Foanene și Teodora Talhoș.

Lucrările expuse oglindesc legăturile strânse din interiorul coloniei de artiști de la Worpswede, un loc pitoresc din nordul Germaniei, marcat însă de un spațiu geografic dificil și un climat neprietenos. Artiștii care au trăit și lucrat împreună acolo s-au susținut și inspirat reciproc, într-un moment în care, la trecerea dintre secole, s-a creat un moment de tranziție și în artă, prin nașterea mai multor curente precum impresionismul, Art Nouveau sau expresionismul, schimbări reflectate și în lucrările din expoziție. Din întreaga pleiadă a artiștilor, Paula Modersohn-Becker s-a remarcat prin avangardismul său, fiind singura care s-a îndreptat cu adevărat spre modernism. Inspirată de Van Gogh și Cézanne, artista dă dovadă de o îndemânare aparte când vine vorba de aplicarea culorii, cu un mod atipic și marcant de folosire a pensulei.


Iese în evidență și prin sensibilitatea acută în observarea lumii din jurul ei: a ales să portretizeze mai ales oameni simpli, apăsați de greutățile vieții, atemporali. S-a concentrat în special pe surprinderea femeilor, a feminității realiste, și a copiilor, teme care nu se regăseau des la vremea aceea în artă. S-a numărat printre femeile care au sfidat normele societății, punând pe prim plan împlinirea artistică într-o perioadă în care era greu de conceput ca femeia să aibă și un alt rol decât cel de casnică și mamă, dar în mod ironic, viața i-a fost curmată în urma unor complicații survenite la nașterea singurului său copil.  Discreditată și defăimată de naziști,a devenit una dintre cele mai reprezentative figuri ale modernismului și prima artistă din lume căreia i s-a dedicat un întreg muzeu – Paula Modersohn-Becker Museum în Bremen, fondat în 1927. Deși a trăit doar 31 de ani, a lăsat lumii o moștenire artistică de peste 700 de picturi și aproximativ 1.000 de desene și gravuri. În timpul vieții a vândut doar cinci lucrări, valoarea creației și importanța ei pentru evoluția artei în secolul XX fiindu-i recunoscute abia după dispariția ei, când stilul distinct și subiectele îndrăznețe au declarat-o o artistă de frunte a generației ei.

„Pentru că opera ei rămâne încă prea puțin cunoscută în România, această expoziție dorește să crească și aici vizibilitatea ei și a artiștilor din Worpswede. Totodată, trebuie subliniată actualitatea incredibilă a acestei artiste, care a sfidat normele vremii, arătând o perspectivă sinceră asupra feminității și dând dovadă de o determinare aparte într-o societate patriarhală, plină de constrângeri – temă ce rămâne la fel de actuală și 120 de ani mai târziu”, detaliază Teodora Talhoș, coordonator al biroului regional din Timișoara al Institutului German pentru Relații Culturale Externe (ifa).

La rândul ei, muzeograful Andrea Foanene subliniază: „Fotografiile, desenele, ilustrațiile sau cărțile prezente în expoziție sunt lucrări ce redau climatul artistic european care a generat întâlniri esențiale, dar și traiecte personale de o mare amploare și complexitate. Expoziția celebrează prezența marcantă a artistei Paula Modersohn-Becker și subliniază un context cultural mai larg, aducând în lumină comunitatea artistică de la Worpswede. În acest context muzeal favorabil, expoziția «Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede» / «Paula Modersohn-Becker und die Worpsweder (1895-1906)» devine o ocazie de a cunoaște și integra noi teritorii culturale, oferind prilejul de a înțelege și de a contextualiza opere din colecțiile permanente ale muzeului, create în perioade similare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.