Poezia muzicii, muzica poeziei. Seară cu invitați speciali din Serbia și concert...

Poezia muzicii, muzica poeziei. Seară cu invitați speciali din Serbia și concert Fără Filtru la Timișoara

0
DISTRIBUIȚI
Foto: Constantin Duma

Joi seara, Timișoara a fost gazda unui eveniment desfășurat sub auspiciile „Litvest – Poezia Muzicii – Muzica Poeziei”, publicul adunat în Pixel Lite savurând cu această ocazie o întâlnire cu invitați de marcă din Serbia și România.  Invitații speciali ai evenimentului , veniți din Serbia au fost Petar Janjatović, autor al lucrării enciclopedice Ex YU rock enciklopedija 1960–2006, academicianul Zoran Paunović, eseist și traducător și Zlatomir Gajić, antropolog cultural, iar de sarcina de moderatori pentru această întâlnire cu ștaif s-au achitat cu brio Mimo Obradov (critic muzical) și Tudor Crețu, directorul Bibliotecii Județene Timiș.

„Invitațații noștri au vorbit despre impactul culturii alternative care a venit din Occident începând cu anii ’60 în Iugoslavia. Se știe că în acele vremuri cultura occidentală a avut o evoluție mult mai puternică în țara vecină decât în alte țări socialiste. Pentru mulți, a fost unica metodă de apropiere de cultura occidentală. S-a vorbit și despre muzica din spațiul iugoslav, care a fost un model și pentru unii creatori de muzică din România. Tudor Crețu i-a întrebat la un moment dat pe oaspeții noștri ce știau ei despre muzica rock din România în anii ’70 și ’80, iar autorul enciclopediei rock yugoslave un senior al criticii rock de acolo, a răspuns că spre rușinea lor nu știau nimic, fiindcă erau orientați doar spre occident”, spune Mimo Obradov.

Invitații speciali din Serbia ai acestui eveniment au povestit despre cenzura autorităților comuniste din fosta Iugoslavie, au prezntat importanța mesajelor transmise de creatorii de muzică din acele vremuri și au prezntat câteva cărți, inclusiv cea de-a cinceaa ediție a Enciclopediei ilustratrate a rockului ex-iugoslav.

„Autoritățile iugoslave de atunci au dorit să demonstreze faptul că erau mai deschiși față de Vest mai mult decât alte țări socialiste.


Permiteau interferențe cu vestul. Dealtfel, în 1969 la Belgrad a avut loc a treia reprezentație a celebrului musical Hair. A fost o piatră de încercare în ceea ce privește cenzura. Existau totuși și niște limite. Artiștii nu aveau voie să se lege de comandantul suprem Tito, de Uniunea Comuniștilor și de armata federală a țării. După moartea lui Tito în 1980 multe bariere s-au prăbușit și autoritățile i-au lăsat pe tineri în pace. Atunci s-a produs o explozie a noului val de muzică din fosta Iugoslavie. Asta se întmpla la vecinii noștri. La noi în acele vremuri s-a închis robinetul și cenzura era tot mai mare”, a povestit Mimo Obradov în cadrul acestui eveniment.

În a doua parte a serii, publicul a avut parte de un concert susținut de formația Fără Filtru, care s-a lăsat cu multe bis-uri și voie bună. La un moment dat Zlatomir Gaici a cântat și el alături de membrii trupei la bas, iar alături de cover-uri inspirate, cei de la Fără Filtru și-au delectat asistența și cu câteva compoziții proprii. Kombell Cramba (Amala, Adi Bărar Band), Cris «Pappy» Irinoiu (ex-Labirint, Etajul 4, Fire Escape, The Stitch) și Carina Meluț (tobe) au susținut un spectacol de nota zece în care au interacționat cu publicul și au interpretat și câteva piese din repertoriul țării vecine. Solistul formației, Pappy a dezvăluit faptul că formația Fără Filtru a luat naștere după decesul regretatului muzician Adi Bărar și a ținut să-i mulțumească în mod special pentru prezența la acest concert soției artistului, Moni Bărar. Alături de alte  mulțumiri adresate organizatorilor acestui eveniment, solistul formației Fără Filtru a subliniat și activitatea și importanța grupului Flores, înființat în 1979 de către profesorul Ioan Mătăsaru, care a decedat în 2021.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.