Cristian Mircea, directorul CJP Timiş, despre dosarele de pensii nerezolvate din cauza...

Cristian Mircea, directorul CJP Timiş, despre dosarele de pensii nerezolvate din cauza softului: „Sper ca până atunci să putem să finalizăm”. Ce presupune „mica recalculare” (video)

0
DISTRIBUIȚI

Invitat la PRESSALERT LIVE, Cristian Aron Mircea, directorul Casei Judeţene de Pensii Timiş, a vorbit despre ce se întâmplă cu dosarele de pensii depuse care nu au putut fi soluţionate din cauza softului nou cu care trebuie să lucreze instituţia.

„…avem softul pe Legea 360, în probă, în momentul de faţă nu e activ. Nu putem procesa noile cazuri de pensii, aşa le zicem, cererile depuse la 1 septembrie, precum nici cele care au fost în iulie, august şi ar fi îndeplinit condiţiile de trecere la pensie pe noua lege de la 1 septembrie. Oamenii aceştia nu au pensii şi nu le primesc momentan, dar lor li se vor acorda pensiile începând cu data la care li s-a cuvenit, chit că o să-i pună în plată cu întârziere. La fiecare există un termen de graţie. Nu există un an, aici vorbim de câteva luni.

Să începem aşa, la 1 septembrie ţi-ai depus cererea de pensie, dacă ar fi să fi pus în plată, termenul de soluţionare e 45 de zile. Asta înseamnă undeva la peste jumătatea lunii octombrie. Suntem în noiembrie, având în vedere că noi plătim lună pe lună, ca şi salariile, luna următoare. Deci în mod normal noi undeva la începutul lui decembrie ar trebui să plătim la toată lumea toate drepturile. Eu sper ca până atunci să putem să finalizăm. Dar toţi banii vor veni începând din luna în care i se cuvenea dreptul. O să vină două pensii şi un pic. Depinde numărul de zile”, a declarat Cristian Mircea, şeful Casei de Pensii Timiş.

„Ideea de digitalizare am făcut-o în toată perioada de recalculare, tocmai am adus toate dosarele de pensii într-un dosar informatic nou trecând prin trei-patru sisteme informatice anterioare şi verificând toate dosarele. Acest lucru s-a întâmplat din 2021 până în 2024. E un procedeu foarte anevoios, foarte greoi, cred că acum, ca să poată să finalizeze acest lucru nu mai au nevoie decât de mici confirmări a softului că este viabil. De ce s-a întârziat cu el nu pot să vă răspund. Şi în sistemul privat se întâmplă acest lucru, ca lucrurile să nu funcţioneze la parametri pe care ni i-am dorit… Hai să spunem că în şase luni ar fi trebuit să fie gata şi în următoarele luni să-l testăm. Într-o ţară normală da, suntem într-o ţară normală dar apar deficienţe. Nu ştiu dacă de fiecare dată, pot să spun: acum au apărut”, a precizat Cristian Mircea.

„Altfel nu puteam emite decizia pentru 1 septembrie şi pentru modificări şi pentru revizuiri. A mai fost un decalaj în perioada, până am primit programul de revizuit, din acest motiv am întârziat. Noi am avut undeva la peste 1.200 de cereri de revizuire. În momentul de faţă suntem finalizate cu ele. Unele au fost revizuite, altele au primit oamenii răspunsul acasă. Acum ştiu că este o problemă cu Poşta, nu prea comunică, dar sper să primească toţi răspunsurile solicitate şi să înţeleagă…

În momentul de faţă avem 1.500 de dosare care aşteaptă, dar nu înseamnă că 1.500 de dosare trebuie puse în plată începând cu 1 septembrie. Avem undeva la 300 de dosare care trebuie puse în plată. Din momentul în care avem softul într-o săptămână ar trebui să putem procesa cele 300 de dosare. Merge destul de bine, avem oameni destul de bine pregătiţi, oameni care ştiu ce au de făcut. Softul presupun că-şi va păstra aceeaşi formă cu programele anterioare, deci ar trebui să ne fie uşor şi facil să procesăm aceste lucruri, dar asta nu înseamnă că nu vor fi eforturi deosebite ale oamenilor care lucrează în sistem.


Sau că nu vom sta ore suplimentare sau că nu vom lucra sâmbăta şi duminica, am avut această situaţie”, a mai spus directorul Casei Județene de Pensii Timiș.

Despre „mica recalculare”, Cristian Mircea a explicat următoarele: „Mica recalculare înseamnă sporurile caracter nepermanent care nu au fost valorificate prin Legea 263. Ce înseamnă sporurile caracter nepermanent? Înseamnă acordul global, acordul individual, sporul de echipă, de grupă, care l-au primit. Sporurile care se dau înainte 1.04.2001, în general perioada comunistă care au fost acordate persoanelor care lucrau în acord global şi nu individual, acelea sunt cele mai multe. Eram o echipă de muncitori, dar mergea pe şantier şi trebuia să terminăm un bloc într-o săptămână. Aveam un şef de echipă care primea un spor de 5%. Noi, pe lângă salar tarifar, ca să putem să finalizăm blocul şi să fim motivaţi, aveam un target să terminăm blocul într-o săptămână. Şi dacă terminam blocul într-o săptămână, pe lângă salariul tarifar pe care-l aveam, primeam 25% la salariu. Multe dintre aceste societăţi, intreprinderi, să le spunem mai degrabă, ca să folosim termenul corect, au cam dispărut, şi atunci oamenii sunt destul de disperaţi că nu mai au de unde să scoată aceste adeverinţe. Pentru că în carnetul de muncă, la vremea respectivă, nu se treceau aceste sporuri. Şi atunci foarte mulţi pensionari sunt puşi în situaţia de a merge şi căuta aceste societăţi care nu mai există sau între timp şi-au schimbat proprietarii, şi-au schimbat denumirea, şi chiar dacă găsesc, să zicem, societatea arhivară, care are arhiva acestei societăţi, prin faptul că oamenii nu ştiu noua denumire, solicită de la intreprinderea ICIM Braşov, să zic. Şi societatea spune: domle tu n-ai lucrat în perioada respectivă acolo; De unde? Eu am carnetul de muncă, plătesc nişte adeverinţe, sunt nişte costuri care se generează pentru studierea acestor arhive. Este foarte greu să percepi o taxă de la o persoană care are undeva la 2.300 lei pensia medie, acum a crescut poate fi undeva la 2.800. Dar e greu să-l iei undeva pe 20 de ani. Vânătoare de adeverinţe, da. Problema e că o parte din ei au aceste adeverinţe la dosar depuse anterior şi s-au şi judecat la un moment dat cu Casa de Pensii din vremurile trecute. Pentru că mulţi sunt ieşiţi pe Legea 19, Legea 263, când aceste adeverinţe nu se valorificau. Nimeni nu trebuie să-şi creeze probleme, să caute adeverinţe, pentru că de vreme ce au câştigat un proces nu mai este cazul să mai vină. Iar cei care au pierdut şi ştiu că au pierdut, au aceste adeverinţe la dosar, ar fi indicat să vină să ne solicite doar recalcularea pe baza adeverinţelor avute la dosar. Şi noi oricum le vom valorifica la acel moment, dacă îndeplinesc condiţiile de formă şi conţinut care sunt prevăzute, formă şi conţinut, nu neapărat în totalitate, prevăzute în normele de aplicare la Legea 360. Nu este nicio problemă le vom valorifica”.

„În momentul în care vom avea softul începem. Termenul este până în martie. Nu ar fi o problemă, şi dacă nu le aduc, şi le aduc în perioada următoare, o să facem ca o adăugare de stagiu, în luna următoare depunerii cererii vor primi aceste drepturi. Că nu vor primi din septembrie, nu e nicio problemă, important e să le aducă atunci când pot să le aducă. Şi să le valorificăm dacă sunt corecte. Şi ar fi păcat să nu le valorificăm”, a concluzionat directorul CJP Timiş.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.