Un an de la activarea Sistemului de Garanție-Returnare în România. Sfaturi pentru...

Un an de la activarea Sistemului de Garanție-Returnare în România. Sfaturi pentru ca lucrurile să meargă mai rapid la automatele de reciclare

0
DISTRIBUIȚI

Sistemul Garanție-Returnare (SGR), sau „Hora reciclării” cum a fost promovat el de către autorități, a pornit acum 13 luni și și-a „turat” motoarele, astfel că în cea mai bună lună au fost returnate peste 500 de milioane de ambalaje, iar în noiembrie, peste 10 milioane în fiecare zi. Sistemul funcționează bine în general, dar are câteva probleme și ar putea fi modificat pentru a fi mai eficient, arată o analiză hotnews.ro.

După 13 luni de funcționare a SGR, au fost contabilizate peste trei miliarde de ambalaje returnate, iar în ultimele trei luni rata de colectare a fost de peste 75%. Număru de automate pentru returnarea ambalajelor a trecut de 5.100, șase din 10 români returnează ambalaje în mod regulat, au fost create 800 de locuri de muncă la nivel național, iar în total 250.000 de tone de ambalaje au fost predate la reciclatori. Mai multe detalii pe hotnews.ro.

Ce puteți face pentru ca lucrurile să meargă mai rapid la automatele de primire a ambalajelor SGR:

  • Sunt oameni care mai merg cu PET-uri mari de apă, de 5 litri: Acestea NU sunt incluse în sistem, fiindcă nu ar încăpea în automatele de preluare.
  • Verificați înainte de a pleca de acasă dacă toate ambalajele au logo SGR. Mai sunt încă ambalaje fără sigla SGR, în număr mic ce-i drept, mai ales la sticle de vin sau de spirtoase.
  • Este important să NU mai fie lichid în sticlă.


    Automatele cântăresc recipientele și le recunosc greutatea, scopul fiind de a respinge ambalajele pline sau parțial pline.
  • Dacă unele ambalaje sunt respinse, asta se întâmplă și fiindcă unii producători nu au făcut codul de bare după dimensiunile indicate în regulament (uneori poate fi prea îngust, alteori prea lung, așa că apar dificultăți la citire). Au fost dificultăți și la PET-urile de apă minerală care aveau mâner deasupra capacului.
  • Ar fi indicat să evitați zilele de weekend, fiindcă mulți oameni au atunci timp să meargă la magazin și vin cu multe sacoșe de ambalaje. Am văzut și cozi formate din mai mult de 10 oameni, unii având și 3-4 plase pline. Nu doar că durează mult până când oamenii introduc ambalajele, dar se umple cuva RVM-ului și angajații magazinului trebuie să vină să ia sacii plini, iar acest lucru adaugă mult timp.
  • Dacă automatul nu citește din prima codul de bare al unui ambalaj SGR nu renunțați. Ajută dacă îl mai introduceți o dată în automat, eventual schimbați puțin poziția ambalajului înainte de a-l oferi automatului. NU ajută dacă introduceți cu viteză, cu forță ambalajul în RVM.
  • Una dintre concluzii este că „omul sfințește locul”: sunt supermarket-uri la care paznicul de la intrarea în magazin îi ajută pe cei care vin cu pungile de ambalaje, le spune mici „trucuri” despre cum să introducă sticla sau să încerce de mai multe ori, dacă un ambalaj cu sigla SGR este refuzat prima oară.
  • Dacă PET-ul este turtit rău, automatul îl va refuza. Automatele recunosc forma siluetei ambalajului (de exemplu forma gâtului și a alungirii sau rotunzimea bazei). NU contează dacă PET-ul are sau nu capac.
  • Automatele sunt concepute astfel încât să poată citi coduri de bare și dețin un fișier actualizat de coduri de bare valide care să indice automatului cum trebuie manipulat un ambalaj cu un anumit cod de bare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.