
Cea de-a treia retrospectivă de la Ceau, Cineclub!, care va avea loc între 25 și 27 aprilie la cinematograful Studio, aduce pe ecrane cinci filme de ficţiune slovene şi italiene având drept temă granița. Filmele au fost alese dintr-un amplu proiect care face parte din Programul Oficial GO25! – Capitală Europeană a Culturii 2025, realizat împreună cu orașul sloven Nova Gorica și cu Gorizia din Italia, aflat în regiunea de frontieră, care au fost părți ale unui singur oraș până în 1947, când s-a trasat noua graniță între Iugoslavia și Italia. Timișoara este primul oraș din turneul european al retrospectivei intitulate „Graniţa în film şi istorie” și este organizat de Ceau, Cinema! și centrul Kinoatelje, unul din partenerii săi internaționali, care activează în cele două orașe.
Filmele au fost realizate de Karpo Godina şi France Štiglic, doi cineaști sloveni cunoscuți ai fostei Iugoslavii, un film al regizorului italian Luigi Zampa și două filme recente, regizate de autori din noua generaţie, Gregor Božič (Slovenia) şi Laura Samani (Italia), selectate la festivaluri cunoscute. Retrospectiva dorește să ofere o viziune cinematografică a istoriei regiunilor de graniță ale Europei, percepute ca spații de tranziție și sinteză culturală.
Filmul lui Karpo Godina, „Boogie roşu” (1982), a cărui acțiune se desfășoară la scurt timp după cel de-al doilea război mondial, este o poveste tragicomică despre artă, politică și viața de zi cu zi. Un grup de muzicieni, trimiși de autorități să ridice moralul în cooperativele agricole, brigăzile de muncă și pe șantiere în timpul primului plan cincinal socialist, s-au găsit într-o mare dilemă în timp ce încercau să distreze masele de muncitori, căci muzica lor preferată era jazzul, considerat imperialist și trebuiau reeducați la rândul lor în noul spirit socialist. Povestea din „În acea zi frumoasă” (1962) a regizorului France Štiglic, se desfășoară într-un orășel din Italia, unde, în afară de autorități, toți locuitorii erau sloveni, dar trei frați sunt ridiculizați că s-au alăturat fasciștilor. Și povestea din filmul lui Luigi Zampa, „Inimi fără frontiere” (1950), cu celebra actriță Gina Lollobrigida, se desfășoară la granița dintre Italia și Iugoslavia, după al doilea război mondial, când comisia aliată a trasat linia care împarte un oraș în două și în doar câteva ore iar locuitorii aveau de ales în ce parte să se stabiliească, noua situație dând naștere mai multor drame. „Corp mic” (2021) de Laura Samani, selectat la festivalul de la Cannes, are în prim plan o italiancă al cărei copil s-a născut mort, dar auzind despre un loc din munți unde bebelușii pot fi readuși la viață doar pentru o singură respirație, pentru a fi botezaţi, pornește, împreună cu un băiat solitar, într-o aventură care îi apropie de un miracol ce părea imposibil. „Poveşti din pădurea de castani” (2019) este filmul de debut al lui Gregor Božič, a cărui acțiune se desfășoară în mijlocul pădurilor de castani de la granița dintre Iugoslavia şi Italia, unde un tâmplar avar își numără banii, în timp ce, de cealaltă parte a râului, ultima culegătoare de castane se pregătește să părăsească văile abandonate și să caute o nouă viață dincolo de ocean, filmul sugerând o pildă despre viață și moarte în locuri uitate şi părăsite.
Filmele, subtitrate în limbile română şi engleză, vor fi prezentate de curatoarea slovenă Jasna Pintarič, invitata specială a retrospectivei, şi Ionuţ Mareş, directorul artistic al Ceau, Cinema!, iar programul și biletele sunt disponibile pe site-ul Cinema Studio.






