Primăria Timișoara amână din nou separarea Colterm. Termen prelungit până în 2026

Primăria Timișoara amână din nou separarea Colterm. Termen prelungit până în 2026

0
DISTRIBUIȚI

Foto: arhivă

Primăria Timișoara a decis să amâne din nou separarea activităților Colterm, compania locală de termoficare. Deși încă din 2023 s-a anunțat intenția ca societatea să rămână doar cu producția de energie termică, iar transportul și distribuția agentului termic să fie preluate de un nou serviciu public, punerea în aplicare a acestei măsuri a fost din nou amânată. În ședința de marți, 10 august, Consiliul Local a votat o nouă prelungire a actualului contract până în 14 octombrie 2026.

Potrivit planurilor inițiale, noua structură – „Serviciul Public de Interes Local pentru Transportul, Distribuția și Furnizarea Energiei Termice în Sistem Centralizat” – ar fi trebuit să preia aceste responsabilități după expirarea contractului cu Colterm, stabilit pentru 31 iulie 2025. Însă, termenul a fost extins cu peste un an.

Motivul invocat este necesitatea finalizării proceselor birocratice și tehnice care ar permite funcționarea noii entități. De asemenea, este nevoie de clarificarea regimului juridic al activelor implicate în întregul sistem – de la producția până la distribuția energiei termice.

„Prelungirea duratei Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat în Municipiul Timișoara nr. CDE2021-1475/15.10.2021 este necesară finalizării tuturor demersurilor oportune operaționalizării Serviciului Public de Interes Local pentru Transportul, Distribuția și Furnizarea Energiei Termice în Sistem Centralizat în Municipiul Timişoara și clarificării situației de proprietate a tuturor activelor implicate în prestarea serviciilor de producere a energiei termice şi electrice, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în municipiul Timișoara”, se arată în proiectul adoptat de Consiliul Local.

Totodată, a fost extins și contractul pentru partea de producție, care era în vigoare până în vara lui 2029, fiind prelungit acum până la finalul lunii iunie 2031.

Colterm, între pierderi și profit

În timpul ședinței, consiliera locală Roxana Iliescu a atras atenția asupra faptului că această amânare nu este o premieră, criticând lipsa de claritate și întârzierile constante ale administrației în ceea ce privește separarea efectivă a serviciilor.

Viceprimarul Ruben Lațcău i-a răspuns, susținând că întârzierea este cauzată de nefinalizarea inventarului bunurilor companiei și de faptul că acestea trebuie transferate municipalității într-un cadru clar.

„Dacă ne uităm pe situațiile financiare ale Coltermului, de când este în insolvență, vedem că Colterm, din ceea ce privește partea de producție, este o societate care ar putea să producă profit.


De fapt, costurile pentru producție, raportate la costurile de vânzare, sunt unele pozitive, în sensul în care pentru această activitate Colterm înregistrează profit.

Dacă ne uităm pe partea de transport, distribuție și furnizare, este o activitate pe care Colterm înregistrează pierderi. Ele sunt din motive istorice. Țin, pe de o parte, de faptul că rețeaua este într-o stare nu foarte avansată în proporție covârșitoare (…). Această pierdere pe care rețeaua o generează în fiecare an este una de natură de a nu putea fi înlocuită în următorul an sau 2 sau 3. Va dura mulți ani până când investițiile consistente vor fi finalizate la nivelul în care să spunem că 80% din rețea să fie în stare bună. (…)

Avem nevoie ca acest inventar, care este într-o stare destul de avansată atât la Colterm, cât și la primărie, să ajungă la un deznodământ, să avem o listă actualizată atât de către Colterm, cât și de către primărie. Să știm care bunuri trebuie să fie preluate și sub ce formă. Ulterior, aceste bunuri să fie preluate într-un fel sau altul de către municipalitate și să fie operate. (…) Sunt convins că în acest termen calendaristic, până în octombrie anul viitor, într-o formă sau alta, această mutare să fie făcută”, a afirmat Lațcău.

Între viceprimar și consiliera PSD Roxana Iliescu a existat un schimb de replici privind responsabilitatea pentru blocajele din Colterm. Lațcău a indicat responsabilitatea administratorului special Marius Cârceie, în timp ce Iliescu l-a criticat pe Cristian Amza. În cele din urmă, proiectul de prelungire a fost aprobat cu 20 de voturi favorabile.

Planul de separare, vechi de peste doi ani

Intenția de a reorganiza activitatea Colterm datează din primăvara anului 2023. În vara acelui an s-a decis ca preluarea transportului și distribuției să fie amânată cu un an, până în iunie 2024. În paralel, fuseseră deja înființate două societăți – Uzina Energetică Timișoara SRL și Uzina Energie Solară Timișoara SRL –, menite să dezvolte proiecte pentru surse alternative de energie. Deși existau așteptări ca una dintre ele să preia atribuțiile ce urmau să fie separate de Colterm, acest lucru nu s-a mai concretizat.

În aprilie 2024, autoritățile locale au decis o nouă amânare, până în luna august, și au înființat oficial serviciul public care ar trebui să preia transportul, distribuția și furnizarea energiei termice. În iunie, termenul a fost din nou împins cu un an.

În paralel, a avut loc un concurs pentru ocuparea funcției de director al noului serviciu, câștigat de Petre Nenu, fost director al Colterm. Nenu a fost singurul candidat care a trecut de selecția dosarelor, obținând ulterior un punctaj final de 84,92. Numirea sa a generat critici legate de lipsa de transparență, iar ulterior acesta s-ar fi suspendat din funcție.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.