Florin Unguraș: „Motivele pentru care nu mai există TM Base și Setup...

Florin Unguraș: „Motivele pentru care nu mai există TM Base și Setup sunt valabile și astăzi“

0
DISTRIBUIȚI

În zilelele noastre se tot vorbește de marketing și management cultural. Diverși oameni din branșă organizează conferințe și sesiuni de discuții, se elaborează diverse strategii de dezvoltare a orașului și alte evenimente care își propun să vitalizeze domeniul care poate fi descris ca find veriga între performeri și public. Printre oamenii care au debutat în acest domeniu înainte ca acestea să fie subiecte de conferințe se numără și Florin Unguraș (U.F.O.), un meloman convins, care a început să organizeze evenimente de top „de la firul ierbii“ și a cărui expertiză în domeniu este cât se poate de vastă. Pasiunea pentru muzică a creatorului festivalului TM Base a venit de la o vârstă fragedă, odată cu audiția radiourilor sârbești care se prindeau în zona noastră.

„Pasiunea mea pentru muzică a venit de pe vremea când aveam opt ani, în anii 80, cu radiourile sârbești. Ca orice copil rebel am început cu rock-ul anilor ’60 și ’70, cu nume ca Deep Purple, Pink Floyd sau Jethro Tull. Aveam un radio modificat cu 16 posturi sârbești… Erau alte vremuri. Vremurile când la Radio Dvesto Dva primeai un album să ți-l tragi pe casetă, în emisiunea Za Vas Magnetofon. Era ceva pe vremea aceea să îți înregistrezi albumele proaspăt apărute. Mai apoi am început să colecționez discuri și pe la începutul anilor ’90 am început să studiez chitara bass. Am vrut să îmi fac o trupă punk, dar nu am reușit să îmi găsesc colegi de trupă“, își amintește UFO.

Având în vedere că în acele vremuri, „scena“ locală era practic inexistentă, UFO alături de câțiva entuziaști a pus bazele unei mișcări underground care a debutat cu câteva chefuri în haleși care mai apoi a dat naștere „fenomenului“ TM Base, o filă de istorie care a repus Timișoara pe harta evenimentelor cu ștaif din România și totodată un punct de reper pentru „mişcarea“ autohtonă. „Pe vremea aceea am început să ascult și alte genuri muzicale, era explozia cu rave, jungle, techno. I-am cunoscut pe Adrian Budrițan, pe Cristi Șugar. Am cunoscut mai mulți oameni care făceau treaba asta și am închegat o comunitate, s-au creat niște legături. Vroiam să cântăm și noi undeva și de aceea ne-am făcut festival. Lucrurile s-au legat natural“, spune UFO.

Pasiunea pentru muzică a reprezentat o constanță în viața lui U.F.O. iar acest lucru l-a „împins“ și spre o carieră în domeniul radio-ului, „dragoste“ care l-a făcut să se îndepărteze de cariera în domeniul dreptului. „Am început cu Radio Vest, după ce m-am prezentat la concurs. Eram devorator de emisiuni FM dar pe vremea aceea nu mă gândeam că o să fac o carieră din asta. Eram student la drept și după ce am terminat facultatea am avut un moment de cumpănă. Trebuia să intru stagiar la un avocat foarte cunoscut. Spre dezamăgirea lui… și spre fericirea mea… cu două zile înainte de a începe, m-am hotărât că vreau să fac altceva. Am primit ofertă să lucrez la Radio Analog. Așa am luat decizia că nu vreau să fiun un om al legii. Nu regret nicio secundă. Mă simt mai împlinit așa, decât orice carieră juridică aș fi avut. Pentru radioul timișorean acele vremuri au fost extraordinare. Existau emisiuni specializate, nu exista o presiune comercială agresivă. A fost perioada de aur a radioului timișorean“, spune Florin Unguraș.

De-a lungul vremurilor, pe plan muzical, Timişoara a fost de mai multe ori „kilometrul zero“ al României. Atât în perioada de glorie sin anii 70 și 80, când formaţiile de rock ale oraşului nostru „făceau legea“ în materie de virtuozitate şi celebritate, cât și grație festivalului TM Base, a cărui primă ediție a avut loc în 1998, la Sala Lira. În decursul anilor, evenimentul a căpătat un renume internațional. După 13 ediţii, evenimentul a fost oprit, dar „nebunia“ a continuat mai apoi prin intermediul clubului Setup, care a reușit să ducă mai departe spriritul underground al Timișoarei. Din păcate, scena undeground a orașului nostru în 2018 are parte de aceleași probleme care au dus și la desființarea TM Base-ului și a Setup-ului.

„Motivele pentru care nu mai există TM Base și Setup sunt valabile și astăzi. Din păcate ne învârtim pe aceeași parametri. Din păcate, eu nu văd o soluție dar le doresc celor care încearcă să activeze pe acest tărâm să reușească. Dacă nu poți să iti asiguri o finanțare exterioară, un spațiu alternativ din Timișoara nu are cum să meargă. Fondurile publice sunt o soluție. Nesănătoasă, din punctul meu de vedere. Noi cu TM Base am avut susțineri minore. Pe atunci se dădeau sume foarte mici. Am făcut aceleași dosare care se fac și acum pentru susțineri de sute de mii de euro, dar pe vremea noastră luam 8.000 de lei. Am cheltuit 1.000 de lei pentru taxi, deci nu era rentabil. Eu cred că fondurile publice interferează adesea cu ceea ce înseamnă piata muzicală. Din acest motiv, întotdeauna vor crea dezechilibre și probleme. Tm Base a fost făcut din suflet și entuziasm. N-a fost gândit ca un business. Fondurile publice pot fi un lucru foarte bun pentru startul unui festival. După care intervine abilitatea organizatorilor să creeze un bun balans între fondurile publice și susținere privată. Care înseamnă sponsori și public. Aici, toate festivalurile își vor juca viitorul“, spune Florin Unguraș.

Printre problemele actuale ale scenei muzicale din orașul nostru se numără și faptul că pe de o parte a dispărut interesul pentru consumul de muzică (inclusiv cultura muzicală) dar și faptul că orașul duce lipsă de potențial financiar. Toate acestea se amestecă cu faptul că studenții din Timișoara vin din zone unde economia nu duduie, iar rezultatul este… trist.

„Mai demult, a fost un public flâmând. Se ajungea greu la muzică, exista un număr mare de oameni care consumau muzica, care plăteau atenție muzicii. Exista o cultură de bază, o tradiție. Să nu uităm că se organizau concerte rock cu 4.000 de plătitori. Acum nu mai există această anvergură. Sunt multe concerte, ceea ce e extraordinar, dar ar fi frumos dacă orașul ar putea să susțină din punct de vedere financiar și cultural această mișcare. Avem trei probleme majore. Nu avem potențial financiar… trupele costă la fel oriunde.


Nu avem suficientă cultură muzicală. Orașul e prea mic. Dacă aveam un număr dublu de studenți era altceva. Clujul are tineri și studenți din zone unde nivelul economic e mai ridicat decât ceea ce avem noi. În plus ei nu au ars niște etape, au venit cu un entuziasm după 2010, care se vede. Noi am fost pioneri, acum trebuie să fie și rândul altora“, spune UFO.

La opt ani după „finișul“ festivalului TM Base și la patru ani după stop-ul clubului Setup, U.F.O. a revenit la unul din hobby-urile sale de suflet care reprezintă audiția de viniluri.

„După ce m-am oprit din organizarea de evenimente cu muzică electronică, m-am îndepărtat nițel de fenomen. Am ajuns la concluzia că genurile astea și-au trăit momentul și multă muzică din zilelel noastre e proastă. Prefer să aud o interacțiune bună între patru instrumentiști. N-am predat cauza doar că… cauza s-a diluat. Perioada cu clubul Setup a fost cea mai grea din viața mea. E un coșmar dacă n-ai o echipă să ai un club. Am revenit la pasiunea mea de colecționat de discuri, am vreo 3.000 acum. Ascult o paletă largă de genuri, de la dub și reggae din anii 60 până la muyică latino din aceeași perioadă, de la jazz la un anumit soi de rock. Nu sunt nișat pe ceva anume. Mersul în piață pentru a descoperi viniluri… e o extraordinară întâlnire cu destinul. Te întâlnești cu niște discuri pe care le salvezi. Farmecul e să descoperi lucruri noi pe baza intuiției. E mult mai interesant așa, decât să intri online să cumperi 20 de discuri, să plătești cu cardul și să le asculți. E un ritual“, spune Florin Unguraș.

Pentru ce vine publicul la un festival? Pentru artiștii de pe scenă sau pentru distracție?

Având în vederele schimbările majore care au avut loc în ultimii ani în toate domeniile, preferințele publicului au evoluat și ele, astfel încât în zilele noastre mulți vin la un festival doar pentru a sta la taclale cu prietenii, pentru a îngurgita tone de alcool sau alte substanțe mai mult sau mai puțin interzise. Pentru „gașcă“.

„A fost o perioadă când oamenii veneau pentru line-up. În ultimii ani și la noi, ca și afară accentul cade pe experiența adiacentă. De aceea e nevoie de alte distracții la festival, de servicii de catering. Unii plătesc să vină cu limuzina și să bea șampanie la festival. Există și cei care vor și experiența și aleg și în funcție de artiști. Eu mă duc la Sziget sau la Exit în funcție de ceea ce pot să văd, aleg zilele cu artiști care îmi plac. Desigur că e rău că lumea nu mai vine pentru muzică, dar asta e. Nu e vina celor care vin la festival. Nu a avut cine să îi educe. Nu am o frustrare. Desigur, e păcat că și muzica a pierdut în calitate. Ajung pe scenă oameni îndoielnici. Prin marketing. E pop music. Muzică populară. Ce funcționeaza, se vinde. Ascult un disc de jazz din anii 50 și sună într-un anume fel. Ascult un disc de jazz din 2018 și nu mai are același sound. E șii normal, oamenii ăia trăiau alte vremuri. Și implicit și muzica era altfel“, spune Florin Unguraș.

Având în vedere faptul că Timișoara va deveni capitală culturală europeană în 2021, am fost curioși să aflăm perspectiva promotorului de evenimente Florin Unguraș în această chestiune.

„Nu am o percepție clară, eu cred că nu se întâmplă nimic coerent. Desigur, mă refer la muzică, nu percep o strategie anume. Mi s-ar părea normal ca să existe o discuție cu oamenii care fac evenimente în orașul nostru. Am participat la niște discuții când s-a elaborat strategia culturală a orașului Timișoara. S-au luat niște idei, s-a făcut un dosar care a ajunj în sertarul unui politician… ș-atât. Sincer, eu nu m-am bucurat când am aflat că am fost desemnați capitală culturală europeană. Pentru că am zis că de abia acum avem ocazia să ne facem…de cacao. Această temere o am în continuare. Îmi doresc să nu am dreptate, eu țin foarte mult la acest oraș. Am refuzat permanent să zic ceva rău de Timișoara. Un oraș cu multe layere, cu multe straturi, cu tot felul de lucruri foarte bune și foarte proaste. Mă tem de varianta în care statul va realiza un scenariu de capitală culturală. În care cultura nu va fi autentică. Mă tem că acest titlu nu ne va folosi pe termen lung. Dacă doar cheltuim banii și aducem turiști…nu ne-a ajutat cu nimic. Ar fi bine ca toți cei capabili să fie angrenați. Știu că e dificil să pui la aceeași masă organizatorii de evenimente. Nu colaborăm. E o muncă foarte grea, dar merită. Eu tot ce am făcut a venit de la firul ierbii de aceea a și funcționat. Mi-aș dori ca multe lucruri să vina din sufletul oamenilor, nu neapărat din birouri și strategii“, spune Florin Unguraș.

Grație expertizei sale în domeniul organizării de evenimente, UFO a fost cooptat ca și consultant în echipa organizatorică a festivalului Revolution și consideră că într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, lumea se va satura de festivaluri comerciale și va migra către evenimente făcute cu suflet. În ceea ce privește scena muzicală timișoreană în 2018, lucrurile …sunt diverse.

Scena muzicală timișoreană în 2018 este diversă. Avem multe nume, o paletă diversă, dar nu totul funcționează. Orașul are limite. Mai mulți studenți ar însemna foarte mult pentru mișcarea muzicală. Am fost invitat la Gronigen în Olanda la o conferință a organizatorilor de evenimente. Acolo, exista o zonă, cam cum ar fi Piața Unirii la noi, unde erau 15 cluburi, fiecare de câte o mie de oameni. Studenții populau acele cluburi de miercuri până duminică, nimeni nu era deranjat. Comunitatea de acolo a acceptat. Iar cei de acolo consumau cultural evenimentele din cluburi. Odată cu începerea festivalului Revolution am fost cooptat în echipa orghanizatorică ca și consultant. Au considerat că experiența mea e relevantă pentru cea ce vor ei să facă. Recent, colaborez și cu cei care organizează ElectroRuga de la Buzad. Aș mai face un festival, dar cu opțiunile mele. Care nu va fi comercial viabil. De câte ori m-am simțit bine la Setup, erau sub o sută de oameni în sală. O să vină și momentul în care piața va fi saturată de evenimente muzicale cu mari artiști, și va avea nevoie de caracter. Nu știu dacă o să mai trăiesc vremurile alea. Noi acuma suntem canalizați pe o direcție comercială. Probabil că se vor putea face și festivaluri mari și specializate, dar undeva în viitor. Vor exista oameni care vor dori și altceva“, spune Florin Unguraș.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.