INTERVIU Codruța Vulcu: „Timișoara, spre deodebire de Sibiu, are o politică mult...

INTERVIU Codruța Vulcu: „Timișoara, spre deodebire de Sibiu, are o politică mult mai «sănătoasă» în ceea ce privește organizarea evenimentelor pe bază de bilet“

0
DISTRIBUIȚI

Codruța Vulcu este Directorul Festivalului ARTmania, East European Music Conference & Showcase Festival, Blaj aLive Festival și Romanian Music Export, precum și Vicepreședinte AROC (Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale), având o experiență de peste 17 ani în industria muzicală și un portofoliu bogat de evenimente printre care se numără și organizarea, din punct de vedere logistic și operațional, a ceremoniilor oficiate în 2019 de Sanctitatea Sa Papa Francisc pe Câmpia Libertății din Blaj.

Codruța a fost crescută în spiritul artei, având o diplomă de licenţă în Arta Fotografiei şi un master în Istoria Artei, de la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. În timpul studiilor (2000 – 2005) şi-a expus lucrările artistice în expoziţii personale la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti, precum şi în Muzeul de Artă Contemporană Kiasma, Helsinki. În această perioadă a fost şi corespondent de presă pentru diverse publicaţii romaneşti care acoperă unele dintre cele mai mari festivaluri europene. Anul trecut, Codruța Vulcu a primit trofeul categoriei „The Award for Excellence and Passion” în cadrul competiției European Festival Awards, iar , la ediția din 2019 i-a fost înmânat premiul categoriei „Best Small Festival” pentru Festivalul ARTmania de la Sibiu. În prezent, Codruța este și Director de evenimente pentru Timișoara-Capitală Culturală Europeană 2023. În cele ce urmează am realizat un interviu cu Codruța Vulcu.

– În ultimii ani au început să se organizeze și în România diverse conferințe dedicate industriei muzicale. Care sunt cele mai importante lucruri care se pot învăța în cadrul acestor evenimente?

– Prima conferință dedicată industriei muzicale pe care eu am organizat-o a fost în anul 2017, EEMC (East European Music Conference). Bineînțeles, susțin ideea acestor conferințe și faptul că cei din industria noastră, au ocazia sa învețe de la experți internaționali, care să le împărtașească din experiența lor, metode de lucru, informații valoroase și nu în ultimul rând, să între în contact direct cu ei. Mi-ar fi plăcut și cu siguranță mi-ar fi fost mai ușor, dacă aș fi avut ocazia să merg la o astfel de conferință atunci când am intrat în industrie ca organizator de evenimente.
Primul tău concert organizat cu Nightwish în România s-a născut în urma discuției tale cu membrii trupei, la festivalul Sziget din Budapesta. Cât de greu a fost să pui la cale acest eveniment în 2004, la Sala Palatului și ce ai învățat din această experiență?
Într-adevăr, în 2004 a fost primul concert pe care l-am organizat. Iar la acel moment nu aveam experiență. Născută în Ardeal, am crescut cu vorba „omul valorează cât cuvântul său”, motiv pentru care, pentru că le-am spus că sigur îi chem în România, m-am întors în țară și am început sa mă ocup de organizare. Un plus pe care l-am avut a fost faptul că mergeam cu cortul foarte des în afara țării la evenimente și urmăream, studiam toate aspectele în ceea ce privește organizarea, analizam tot ce mie îmi plăcea sau mi-ar fi plăcut la evenimentul respectiv. Astfel, provocarea cea mai mare era să caut cea mai bună firmă de sunet, locația potrivită, cel mai bun loc unde puteam duce artiștii la masă sau la distracții etc. Lucrurile au ieșit bine, evenimentul a fost sold out iar cariera mea în această industrie a început.

– Prima ediție a festivalului ARTmania a avut loc în 2006, la Sibiu. Cât de greu este să aduci an de an nume „sonore“ pentru fanii rock-ului, având în vedere că onorariile artiștilor de top sunt uriașe iar puterea de cumpărare a românilor nu se poate compara cu cea a vesticilor? Practic, onorariile trupelor de top sunt aceleași în orice țară, indiferent de salariul minim din țara în care cântă. Cum reușești să treci peste acest „inconvenient“?

– În anul 2006 am avut headliner formatia HIM, care venea pentru prima dată în România în același an, era headliner și la Sziget, pe scena mare. Am reușit să conving artistul să vină în România povestindu-i despre Piața Mare din Sibiu, despre Transilvania și astfel, cu ajutorul lui, practic am reușit să convingem agenția, care inițial nu era dispusă să trimită artistul la noi. Țin să menționez, că în România la acel moment nu aveau loc foarte multe evenimente cu artiști internaționali. De atunci, lucrurile s-au schimbat, mai ales după anul 2013 cand au apărut mai multe festivaluri și evenimente, iar piața a crescut enorm. În acest moment, România are festivaluri de talie europeană, nu se deosebește cu nimic de piața vestică la nivel de organizare sau la nivel de nume. Desigur, onorariile artiștilor sunt similare cu cele din Vest, uneori chiar mai mari, pentru că dincolo de piața concertistică, România nu este o piață de interes pentru ei. Spre deosebire de alte piețe, România are în schimb un avantaj și anume, zona de sponsorship. Zonă care este încă puternică în ce privește festivalurile, și care reușește să compenseze lipsa veniturilor mai mari generate de un public mai numeros, și, de asemenea, să compenseze o parte din onorariile destul de mari ale artiștilor.

– Sibiul a fost capitală culturală în 2007.


Timișoara este în 2023. Ești coordonator „evenimente mari Timișoara 2023“. Care au fost cele mai mari provocări pentru tine în această funcție? Cum vezi tu feedback-ul marilor evenimente muzicale derulate în acest an la Timișoara și ce alte evenimente mari mai pregătiți pentru 2023?

– În 2007, in cadrul Sibiu Capitală Culturală, m-am ocupat de evenimentul de inchidere în care rolul meu a fost să aduc formațiile invitate. În schimb, la Timișoara am fost responsabilă de coordonarea evenimentului de deschidere. Cea mai mare provocare la un astfel de eveniment sau cel mai mai dificil lucru este să pui la aceeași masă mulți factori implicați. Evenimentele de mari dimensiuni ca acesta, presupun o colaborare strânsă între autoritățile statului, operatori privați cât și Centrul de Proiecte, care au rol de organizator. Deși la început această colaborarea a fost puțin „stângace”, consider că, într-un final, toate părțile implicate au înțeles că doar printr-o colaborare strânsă și un schimb de informații într-un mod deschis, putem livra un eveniment de calitate. Totodată este important de menționat, că toți cei implicați au pus Timișoara pe primul loc. În prezent, pregătim un eveniment care va avea loc la final de vară pentru City Celebration și bineînțeles, evenimentul de închidere.

– Spuneai într-un interviu că Sibiul trăiește „pe vechea glorie, câştigată în anul Capitalei Culturale şi imediat în anii de apoi“. Cum vezi tu situația din Timișoara, în contextul în care Timișoara nu are o sală de evenimente pe măsură? Care este „secretul “ care face ca o asemenea „desemnare“ să aibe impact în mediul local și peste ani și ani?

– Timișoara spre deodebire de Sibiu, are o politică culturală mult mai „sănătoasă” în ceea ce privește organizarea evenimentelor pe bază de bilet. Cred că pentru evenimente, cel puțin în zona centrală, pot fi identificate diverse spații în care să se organizeze în perioada verii, bineînțeles, pe bilete și la o capacitate destul de mare. În acest moment eu colaborez cu primăria pentru diverse propuneri de spații publice care pot fi utilizate în apropierea zonei centrale.

– Cum vezi tu scena muzicală din Timișoara la capitolul trupe și concerte? Dar la nivelul festivalurilor care se desfășoară aici? De ce marii organizatori de concerte din țară ocolesc Timișoara? Care sunt motivele pentru care numărul evenimentelor de anvergură din Timișoara este mai mic decât cele din Cluj, de exemplu?

– Cred că Timișoara a reușit sa dezvolte în ultimii câțiva ani zona festivalieră, evenimente care în următorii ani, consider că vor crește și care vor juca un rol esențial pe piața culturală de la noi din țară, dar și pe piața regională, deoarece orașul are și avantajul de a fi în zona de graniță, iar accesul dinspre Ungaria sau Serbia ar fi destul de facil. Evenimentele din Cluj au început cu destul mult timp în urmă, ele ajungând la o maturitate cu trecerea anilor, iar acest lucru cred că se va întâmpla si în Timișoara. În ce priveste scena muzicală, la nivel de trupe trebuie să ne reamintim că Timișoara avut mereu o zonă bogată si a oferit formații care au influențat dezvoltarea sound-ului românesc, mai ales în segmentul rock, dar și indie. Anul acesta, cred că va aduce o dezvoltare și o creștere a acestui segment, mă aștept ca în următorii ani să vedem tot mai multe formații care iau naștere și se dezvoltă în Timișoara.

– Se spune că publicul din Timișoara este „mai dificil“ decât cel din alte regiuni geografice ale țării. Care sunt particularitățile pieței de concerte din Timișoara în opinia ta?

– Publicul se dezvoltă, iar anul cultural va aduce o schimbare de mentalitate. Ce am putut observa la evenimentul de deschidere este că publicul a ieșit din casă și a mers la evenimente, concerte și expoziții. Pe principiul „apetitul crește mâncând”, faptul că anul acesta în Timișoara ne bucurăm de atat de multe evenimente care scot publicul din zona de confort, cred că este un lucru bun și benefic. Nu aș putea defini publicul ca unul dificil, ci doar că are nevoie să fie expus mai mult de astfel de evenimente culturale.

– Duminică, în 25 iunie, la Timișoara va avea loc un concert ALTERNOSFERA + KICKOFF event ARTmania Festival. Explică te rog conceptul de kickoff party și dezvăluie-ne care a fost cel mai „dificil“ nume internațional de adus în decursul anilor la ARTmania?

– Petrecerea care va avea loc în Faber pe 25 iunie, nu este decât un moment de întâlnire cu publicul. Cu cel care ne-a fost alături în decursul celor 16 ani, dar și cu publicul care nu a fost la evenimentele noastre și care dorește să ne întâlnească. Lor le este dedicat evenimentul și în cadrul acestuia, își pot achiziționa abonamente pentru festival la un preț promotional, dar și produse personalizate ARTmania cu până la 33% reducere. Bineînțeles, un plus al petrecerii noastre îl aduce concertul Alternosfera, formația cu care noi avem o legătură strânsă și cu care colaborăm atât pe partea de management, cât și de booking. Voi numi un artist pe care mi l-am dorit foarte mult în România și care a fost cel mai dificil să îl aduc în cei 12 ani de încercări, și anume Porcupine Tree. Cu toate acesta, după toți acești ani, am reușit să îi aducem. Astfel ca anul acesta la ARTmania îi avem ca headlineri în ziua a doua de festival, pe 29 iulie, iar bucuria este foarte mare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.