Muzeul Național de Artă din Timișoara vernisează joi, 28 decembrie, de la ora 18:00, expoziția „Neoavangarda timișoreană – Concept și Contextualizare”, deschisă în galeria Arcada, care închide programul cultural de mare succes al instituției de artă din acest an.
Expoziția este dedicată unei epoci de înflorire culturală, ale cărei reverberații se resimt până la momentul actual, echipa curatorială dorind să evidențieze contribuțiile remarcabile ale unei generații care explorează necunoscutul, tatonând limitele predefinite ale artei, și câștigând astfel titlul de „avangardă”. Creațiile remarcabile ale acestor artiști, care s-au afirmat în urmă cu jumătate de veac, modelând atât comunitatea cât și generațiile care au urmat, au adus orașul în prim-planul atenției și au contribuit la consolidarea prestigiului acestuia pe harta culturală, nu numai în anul în care Timișoara a deținut titlul de capitală europeană a culturii.
Totodată, expoziția demontează prejudecata conform căreia cultura statelor membre ale Tratatului de la Varșovia în anii ʹ60-ʹ70 este una pur retrogradă.
Chiar dacă indicațiile politice și culturale au determinat-o aibă o orientare conformă unei viziuni și filosofii specifice, în paralel s-a conturat o contracultură care a luat ființă în intimitatea atelierelor și sălilor de clasă, dând naștere unei arte experimentale, calculate, apropiată de cea vestică. Datorită acestor artiști, neoavangarda timișoreană nu va lua ființă într-un vid. Ea s-a conturat dintr-un sol fertil, marcat de ultimele ecouri ale unei culturi central-europene, legată de cea a marilor metropole de pe continent.
Expoziția alătură lucrări create de Paul Neagu, Diet Sayler, Peter Jecza, Leon Vreme, Doru Tulcan, Viorel Toma, Lidia Ciolac, Szakáts Béla, Romul Nuțiu, Adalbert Luca, Grupul Sigma, Molnar Zoltan, Ștefan Bertalan, Ciprian Radovan, Roman Cotoșman, Constantin Flondor, Virginia Baz Baroiu, Eugenia Dumitrașcu și Xenia Eraclide Vreme, dorind să contureze o imagine unitară a acestei perioade. Titlul expoziției indică faptul că acești artiști sunt legați de noțiuni comune, iar conceptul curatorial este organizat într-o așa manieră, încât să îi contextualizeze pe fiecare dintre ei, evidențiind apartenența la diferite mișcări artistice.
Expoziția va putea fi vizitată până în 5 mai 2024.