
Omul de afaceri Dan Iliescu, unul dintre antrepenorii timișoreni care contestă taxele mărite pentru clădirile nerezidențiale, cere autorităților clarificări privind cota adițională de creștere cu 50% a impozitelor din Timișoara pentru anul 2025.
Vă reamintim că proiectul de hotărâre a căzut la vot, iar primarul Dominic Fritz a anunțat o nouă ședință de consilu local, de această dată online, lucru contestat de antrepenor.
Dan Iliescu precizează că a cerut deja lămuriri, însă în documentul anexat răspunsului primit de la Primăria Timișoara, denumit „Criteriile stabilite pentru aplicarea de cote adiționale la impozitele și taxele locale în anul 2025”, „se menționează un narativ general, referitor la «capitol bugetar, sumă alocată și obiective principale de investiții» extrase din Bugetul Municipiului Timișoara pentru anul 2024. (…) Cu toate acestea, atragem atenția că documentul nu include criterii reale sau concrete, așa cum sunt cerute de Codul fiscal, art. 489, pentru fundamentarea deciziilor de majorare a taxelor și impozitelor locale.
„Solicitările mele sunt clare: Care sunt criteriile reale și concrete (economice, sociale, geografice, urbanistice), a nu se confunda cu motivele, conform art. 489 alin. 1 și alin. 3 din Codul fiscal, pe baza cărora doriți să creșteți taxele locale cu o cotă adițională de 50% pentru anul 2025? Menționez că Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, în răspunsul comunicat astăzi, recunoaște că nu există studii, nu există note de fundamentare și nu există analize economice sau sociale. De asemenea, Direcția Fiscală subliniază că responsabilitatea acestor documente revine inițiatorului proiectului, respectiv dumneavoastră, Domnule Primar. Acest fapt este extrem de grav, iar lipsa acestor documente arată o lipsă de fundamentare adecvată a proiectului propus. În baza căror analize economice, sociale și juridice ați fundamentat această decizie? Solicit să fie comunicate notele de fundamentare, studiile economice și sociale, precum și studiile de impact, în conformitate cu Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Aceste documente nu există în cadrul proiectului depus”, mai spune mesajul lui Dan Iliescu.
Redăm, mai jos, integral mesajul antrepenorului timișorean:
Către: Primăria Municipiului Timișoara
În atenția: Domnului Primar Dominic Fritz
În atenția:
• Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara
• Doamna Adriana Boboiciov, Consilier în cadrul Direcției Relații Comunitare
• Domnul Primar Dominic Fritz – primariatm@primariatm.ro
• Doamna Adina Pokker, Secretar General al Primăriei Municipiului Timișoara
• Domnul Ruben Lațcău, Viceprimar –ruben.latcau@primariatm.ro
• Doamna Paula Romocean, Viceprimar – paula.romocean@primariatm.ro
Spre știință:
• Uniunea Salvați România (USR) Timiș – contact@usr-timis.ro
• Partidul Mișcarea Populară (PMP) Timiș – pmp.timis@gmail.com
• Forța Dreptei Timiș – contact@fortadreptei.ro
• Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) Timiș – udmr.timis@gmail.com
• Partidul Social Democrat (PSD) Timiș – psdtimis@gmail.com
• Partidul Național Liberal (PNL) Timiș – pnl.timis@gmail.com
• Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) Timiș – aur.timis@gmail.com
Subiect: Solicitare clarificări privind cota adițională de creștere cu 50% a impozitelor din Timișoara pentru anul 2025
Stimate Domnule Primar,
Având în vedere răspunsul transmis astăzi, 20.12.2024, de către Doamna Adriana Boboiciov, Consilier în cadrul Direcției Relații Comunitare, referitor la cererile mele înregistrate cu numerele MTM2024-049191 și MTM2024-049192, vă adresez prezenta solicitare.
În documentul anexat răspunsului, denumit „Criteriile stabilite pentru aplicarea de cote adiționale la impozitele și taxele locale în anul 2025”, semnat de:
• Dominic Samuel Fritz – Primar, semnat digital la 2024.09.20, ora 11:56:18
• Matei Cristian Creiveanu – Administrator Public, semnat digital la 2024.09.19, ora 10:27:36
• Steliana Stanciu – Director Executiv Direcția Economică, semnat digital la 2024.09.18, ora 15:44:26,
se menționează un narativ general, referitor la „capitol bugetar, sumă alocată și obiective principale de investiții” extrase din Bugetul Municipiului Timișoara pentru anul 2024.
De asemenea, acest răspuns mai conține o anexă numerotată TMI2024-041365, datată 2024.12.19, ora 09:37.
CU TOATE ACESTEA, ATRAGEM ATENȚIA CĂ DOCUMENTUL NU INCLUDE CRITERII REALE SAU CONCRETE, așa cum sunt cerute de Codul fiscal, art. 489, pentru fundamentarea deciziilor de majorare a taxelor și impozitelor locale.
Solicitările mele sunt clare:
1. Care sunt criteriile REALE și CONCRETE (economice, sociale, geografice, urbanistice), a nu se confunda cu motivele, conform art. 489 alin. 1 și alin. 3 din Codul fiscal, pe baza cărora doriți să creșteți taxele locale cu o cotă adițională de 50% pentru anul 2025?
Menționez că Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, în răspunsul comunicat astăzi, recunoaște că NU EXISTĂ studii, NU EXISTĂ note de fundamentare și NU EXISTĂ analize economice sau sociale. De asemenea, Direcția Fiscală subliniază că responsabilitatea acestor documente revine inițiatorului proiectului, respectiv dumneavoastră, Domnule Primar. Acest fapt este extrem de grav, iar lipsa acestor documente arată o lipsă de fundamentare adecvată a proiectului propus.
2. În baza căror analize economice, sociale și juridice ați fundamentat această decizie? Solicit să fie comunicate notele de fundamentare, studiile economice și sociale, precum și studiile de impact, în conformitate cu Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Aceste documente NU EXISTĂ în cadrul proiectului depus.
3. HCL nr. 511/19.11.2024, care ar fi trebuit să fie anexată noului proiect de hotărâre supus dezbaterii publice, NU A FOST ATAȘATĂ PROIECTULUI. Precizez că acest HCL a fost deja atacat în instanță ca fiind nelegal.
4. Informațiile vehiculate public despre suma de 70.000.000 LEI, ca impact al cotei adiționale de 50%, sunt FALS, conform datelor oferite de Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, în răspunsurile comunicate la data de 20.12.2024.
Totodată, subliniem faptul că dumneavoastră, Dominic Fritz, inițiator al acestui proiect, nu ați dorit să faceți compromisuri, să ajustați proiectul pentru a respecta legea, și ați forțat adoptarea acestei hotărâri în forma propusă de dumneavoastră. Proiectul NU A TRECUT în ședința din 19.12.2024, iar acum încercați să îl introduceți din nou pe ordinea de zi a ședinței de luni, 23.12.2024.
O altă ilegalitate gravă este propunerea dumneavoastră de cote de impozitare de 1,95% și 1,8%, care NU EXISTĂ în Codul fiscal. Impozitul maxim legal permis este între 0,2% și 1,3%, iar orice depășire este contrară legii. Spune țiile oamenilor de cota adițională pe care o votați în fiecare an pentru creșterea impozitelor.
De asemenea, reamintim că:
• Dumneavoastră ați lipsit de la dezbaterile privind acest proiect, ceea ce a contribuit la lipsa unei înțelegeri complete a NELEGALITĂȚILOR subliniate de consilieri.
• Consilierii USR au refuzat să participe la o discuție cu mediul privat, ceea ce denotă lipsă de interes, transoarenta și respect față de cetățeni și întreprinzători.
• Pentru votarea amendamentelor în ședința din 19.12.2024, era necesară o majoritate absolută, adică jumătate plus unu din numărul total al consilierilor, nu doar din cei prezenți, conform legii. Această practică reprezintă o Alta încălcare gravă a legalității.
• Contest propunerea unei ședințe online. Nu suntem într-o situație excepțională, ci doar o încercare de a ocoli prezența publică. De ce vă este frică de Ședință publică? Arătați respect față de cetățeni și întreprinzători, vă rog.
Mai mult, reamintim că aveți posibilitatea de a propune adoptarea unui HCL și în luna ianuarie 2025, fără a inflama și speria partidele și cetățenii. Primele impozite pot fi achitate până la data de 31 martie 2025, conform legii. Solicit să încetați să dezinformați cetățenii și partidele cu informații FALSE, Aveți totuși o responsabilitate să oferiți un echilibru social prin poziția pe care o dețineți.
Solicit un răspuns oficial la cele patru puncte menționate mai sus, într-un mod prompt și clar, având în vedere impactul asupra cetățenilor și întreprinzătorilor, cat și a interesului cetățenilor pentru acest subiect.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001, vă rog să îmi comunicați informațiile solicitate în format electronic, la adresa de e-mail citgrup@icloud.com, precum și către avocat.alintrailescu@gmail.com și info@horetim.org
Cu stimă,
ec. Dan Iliescu






email la @icloud.com? bine ca nu pe yahoo.com. asta e practica de om de afaceri sanatos la cap? mai degraba dovada unui om complet paralel cu tehnologia, pe langa faptul ca e lipsa de profesionalism. nu ca n-ar avea dreptate prin ceea ce spune despre incompetenta „administratiei” locale, dar asta nu spune multe, pentru ca nu e greu de criticat.