
Galleria28 din Timișoara deschide duminică, 29 iunie, la ora 19:00, expoziția „Pentru Giorgio Morandi”, cu o lucrare semnată de artistul italian aflată într-o colecție privată timișoreană, lucrări ale artiștilor Paul Gherasim, Constantin Flondor, Horia Bernea, Ion Grigorescu, Horea Paștina și Mihai Sârbulescu care au alcătuit gruparea „Prolog” și cele ale grupării „Noima”, din care fac parte Ciprian Bodea, Cosmin Frunteș, Dan Gherman, Andrei Rosetti și Sorin Scurtulescu.
„…în 1966, la Veneția, am avut marele noroc să văd o retrospectivă Morandi și mă gândeam la Andreescu. Îi aveam în minte pe acești doi pictori atât de apropiați prin tăcerea lor. Reflectam la modul în care un spirit viu se concentrează, se dăruiește, se delimitează, ca să ajungă la adevărata deschidere, deschiderea spre universal. Aș propune să privim aceste lucruri și să învățăm a tăcea”, scria Paul Gherasim în 1983.
Expoziția s-a născut din mai multe motive: în colecția unui bun prieten al galeriei timișorene se găsește un mic desen, o schiță semnată de Giorgio Morandi – „pictorul fără grabă” cum l-a numit poetul Raffaello Franchi, în urmă cu câțiva ani, autorul timișorean Coriolan Babeți propunea un studiu de caz de „analogon istoric, estetic și spiritual al grupării Prolog” – Giorgio Morandi și imagina o expoziție retrospectivă „Prolog” la Museo Morandi, din Bologna și nu în ultimul rând, acum un veac, în 25 iunie, se năștea Paul Gherasim, care, după obicei, își aniversa ziua onomastică, de sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Pavel, expoziția dorindu-se a fi și un mic dar în memoria artistului, artiștii grupului Noima alăturându-se celor de la „Prolog”.
Expoziția e construită în jurul lucrării semnate de Giorgio Morandi, în încercarea de a stabili un dialog între afinități și continuități sub semnul limpezimii, în sensul căutărilor tăcute ale lui Morandi, ce au ascuns, conform lui Umberto Eco, „în spatele aparent repetitivei naturi a unui nonvariabil discurs figurativ, […] problema redempțiunii materiei”.
Ea vorbește despre felul în care privim o imagine, despre lucrurile care ni se înfățișează și sensul care izvorăște din ele. „La Morandi, e o realitate ca taină. O realitate așezată. E un fel de rugăciune”, spune pictorul timișorean Constantin Flondor, pentru artiștii din gruparea „Prolog” pictura nefiind doar o imagine, ci „prezență, așteptare, rugăciune”. Paul Gherasim socotea pictura „o stare, nu un lucru făcut”, Mihai Sârbulescu considera că „pictura este deja dată. Eu doar mă apropii de ceea ce este”, Ion Grigorescu credea că „ce nu este pictură nu există” iar Horia Paștina nota: „ascult și privesc”. Aceeași privire așezată o continuă grupul „Noima”, care pictează cu răbdare nu ceea ce impresionează, ci ceea ce se cere văzut. „Pictura, pentru mine, este un fel de a mă apropia de lucrurile pe care Dumnezeu le-a făcut, văzute și nevăzute”, mărturisește Sorin Scurtulescu, pentru Cosmin Frunteș „sunt lucrări făcute din inimă”, iar când începe o pictură, Andrei Rosetti face o promisiune, „e un loc al inimii mele”. Un fel de a picta unde artistul nu se grăbește, nu vrea să uimească, ci stă în liniște, ca o fereastră deschisă spre o parte nevăzută, care decide totul.
Expoziția, curatoriată de Maria Pașc și Andrei Rosetti și prezentată de scriitorul Robert Șerban, va putea fi vizitată până în data de 15 august, de luni până sâmbătă, la galeria de pe strada C. Brâncoveanu nr. 28. Programarea pentru vizitare se face la numărul de telefon 0040(0)722 503 028 sau pe adresa de e-mail galleria28@gmail.com.