Bani pierduți pentru linia feroviară Arad-Caransebeș

Bani pierduți pentru linia feroviară Arad-Caransebeș

0
DISTRIBUIȚI

Modernizarea liniei feroviare Arad-Caransebeș a fost unul din proiectele prevăzute pentru finanțare din PNRR dar noul ministru al Fondurilor Europene, Dragoș Pâslaru, a afirmat, recent, că trei din cele patru loturi în care a fost împărțit proiectul nu vor fi finalizate la termen și au fost eliminate din PNRR. Afirmația ministrului potrivit căreia cele trei loturi vor beneficia de alte fonduri europene nerambursabile din programul Transport 2021-2027 sau din alte surse este, deocamdată, în faza de promisiune.

Se păstrează ritmul de lucru din secolul al XIX-lea

Valoarea totală a proiectului era de 8,7 miliarde de lei, din care 5,7 miliarde fonduri prin PNRR, termenul prevăzut pentru finalizarea lucrării fiind sfârșitul anului 2026. Demersurile pentru realizarea acestui proiect, fragmntat în patru loturi, au început încă din toamna anului 2020 iar contractele pentru trei loturi au fost semnate în noiembrie 2022. Pe lotul Lugoj-Timișoara Est, cu o lungime de aproape 54 de kilometri, lucrările, realizate în proporție de puțin peste 30%, sunt cele mai avansate, termenul de execuție prevăzut fiind de șase luni pentru proiectare și trei ani pentru execuția propriu-zisă.


Tot în trei ani a fost finalizată calea ferată Bucurști-Giurgiu, prima cale ferată de pe teritoriul Vechiului Regat, la care lucrările au început în 1866, linia ferată fiind dată în folosință în 1869.

Viteză mai mică decât acum un secol

Stadiul de execuție al celor două loturi cuprinse între Timișoara Est-Ronaț Triaj-Arad, care totalizează mai puțin de 69 de kilometri depășește cu puțin 15% iar la cel dintre Caransebeș și Lugoj, de aproape 40 de kilometri, unde contractul de execuție a fost semnat în decembrie 2023, lucrările sunt realizate în proporție de sub 1%.

Finalizarea lucrării ar permite ca între Timișoara și Arad trenurile de călători să poată circula cu viteza de 160 de kilometri pe oră iar cele de marfă cu 120 de kilometri la oră. Deocamdată însă, un tren Regio care circulă pe această rută străbate distanța de aproximativ 150 de kilometri în peste cinci ore iar un tren Interregio, în peste trei ore și jumătate. Distanța dintre Arad și Timișoara, sub 60 de kilometri, e parcursă în mai bine de o oră și jumătate sau chiar două ore, fără a pune la socoteală minutele de întârziere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.