
La granița dintre Timișoara și Moșnița Nouă, o intersecție rutieră provoacă mai mult decât blocaje în trafic – aprinde un conflict deschis între autorități, investitori și cetățeni. Este vorba despre sensul giratoriu recent construit pe Calea Buziașului, în proximitatea viitorului magazin Hornbach.
Oficial, proiectul are scopul de a fluidiza circulația și de a facilita dezvoltarea zonei. Neoficial, criticii vorbesc despre o lucrare grăbită, prost concepută și impusă fără consultarea celor afectați direct.
„Totul a fost făcut în interesul unor privați”
Primarul comunei Moșnița Nouă, Gerald Simonis, a lansat critici dure la adresa Primăriei Timișoara, acuzând lipsa totală de comunicare și interesul prioritar pentru dezvoltatori privați, în detrimentul cetățenilor. Într-o postare publică, acesta a precizat că administrația locală din Moșnița Nouă nu a fost consultată, iar comunitatea nu a fost informată despre lucrările care afectează direct fluxul rutier dintre cele două localități.
„Totul a fost făcut în interesul unor privați. Conducerea Primăriei Timișoara a tratat cu aroganță și dispreț atât conducerea Primăriei Moșnița Nouă, cât și cetățenii acestei comune. Era normal și de bun-simț să fim informați”, a declarat Simonis.
Acesta susține că, prin realizarea sensului giratoriu, traficul rutier a fost restrâns de la două benzi pe sens la una singură, ceea ce ar putea duce la blocaje frecvente în orele de vârf. Nemulțumit de modul în care a fost conceput proiectul, edilul ia în calcul acționarea în instanță a Primăriei Timișoara și solicitarea anulării autorizației de construire.
„Domnul Simonis nu înțelege planșa”
Replica administrației timișorene nu a întârziat să apară. Viceprimarul Ruben Lațcău a susținut că proiectul este justificat și bine documentat, acuzând la rândul său lipsa de înțelegere tehnică din partea edilului din Moșnița.
„Sensul giratoriu de pe Calea Buziașului va păstra două benzi pe sens. Se pare însă că domnul Gerald Simonis are nevoie să-l ajute cineva, să-i explice ce înseamnă liniile din planșă”, a transmis Lațcău într-o postare online.
Viceprimarul afirmă că amenajarea intersecției face parte dintr-un plan mai amplu de infrastructură urbană, menit să conecteze mai eficient Timișoara cu localitățile periurbane și să susțină dezvoltarea economică a zonei. În plus, infrastructura rutieră este construită pe cheltuiala dezvoltatorului privat și urmează să fie donată municipiului, odată cu terenul aferent.
„Nu mai putem intra cu TIR-urile în depozit”
În spatele acestor declarații oficiale, antreprenorii din zonă semnalează deja probleme concrete. Unul dintre directorii unei firme de materiale de construcții din imediata vecinătate a sensului giratoriu susține că, începând cu data de 9 august, firma nu mai poate fi aprovizionată cu TIR-uri. Accesul marilor camioane este blocat de noile amenajări, iar livrările se fac acum cu camionete, într-un efort logistic costisitor și nesustenabil.
„Toți șoferii de TIR ne-au spus că nu mai pot intra. Nu ne putem aproviziona regulat, iar întârzierile în onorarea comenzilor către clienți încep deja să devină critice. Dacă depășim trei săptămâni întârziere, pierdem clienții, iar marfa e deja plătită furnizorilor”, spune antreprenorul.
Problemele semnalate nu se opresc la fluxul rutier. Bordurile, zona verde, gurile de vizitare, stâlpii de iluminat și alte elemente de infrastructură împiedică efectiv camioanele să manevreze în siguranță pentru a intra sau ieși din curtea firmei.
De asemenea, administratorul susține că nu a fost consultat în legătură cu proiectul și că aflarea despre lucrări s-a făcut doar din discuții directe cu muncitorii de pe șantier.
„Nu ne-a contactat nimeni din Primărie sau de la proiectant. Am depus sesizări pe platforma STOP ABUZ și am fost în audiență la Comisia Tehnică, dar fără rezultat concret”, a mai adăugat antreprenorul.
În ciuda dificultăților întâmpinate, reprezentanții firmei afectate spun că sunt dispuși să colaboreze cu autoritățile locale pentru a identifica o soluție viabilă. Deși nu au fost consultați în prealabil și nici informați oficial despre modificările din zonă, aceștia își exprimă disponibilitatea pentru un dialog deschis, în speranța evitării unor măsuri extreme, cum ar fi închiderea activității sau inițierea de demersuri legale. Aceștia spun că au contactat deja un avocat, dar speră ca situația să se rezolve pe cale amiabilă.
Mobilitate sau blocaj?
Deși Ruben Lațcău susține că proiectul va aduce beneficii pe termen lung și va „viabiliza zona”, realitatea din teren arată că modul de implementare ridică numeroase semne de întrebare. Lipsa de consultare publică, inexistența unui dialog inter-instituțional clar și ignorarea nevoilor economice ale agenților locali conturează imaginea unui proiect impus de sus în jos, fără analiză de impact real.
În final, rămâne de văzut dacă sensul giratoriu de pe Calea Buziașului va deveni un exemplu de modernizare funcțională sau un studiu de caz despre cum o administrație poate rata comunicarea cu propriile comunități și parteneri economici. Ce este sigur, deocamdată, e că intersecția în cauză a devenit mai mult decât un nod de circulație – este un nod de tensiune administrativă și socială.















