
Mai mulți avertizori de integritate, angajați ai teatrului maghiar, au trimis pe adresa redacției Pressalert.Ro o „divulgare publică”, pentru a informa opinia publică despre ilegalitățile și abuzurile săvârșite de directorul interimar Horváth Hunor și cu speranța ca instituțiile în măsură să verifice modul în care conducerea înțelege să gestioneze fondurile publice să ia măsuri pentru stoparea lor.
Sesizarea anonimă, permisă de lege, este justificată de teama unor represalii la care avertizorii ar fi expuși, atât din partea directorului interimar, cât și a primarului Dominic Fritz, sub protecția căruia Horváth își permite aceste abuzuri.
O tradițională reuniune colegială, înlocuită de un bairam cu DJ, pe bani publici
În seara zilei de 3 iulie, teatrul maghiar a sărbătorit, după un mai vechi obicei, închiderea stagiunii, prin tradiționala întâlnire a actorilor și a abonaților săi. Era chiar ziua în care Horváth organizase o conferință de presă la care a trebuit să facă față întrebărilor incomode ale unor ziariști și cea în care a suferit prima înfrângere în instanță, unde, prin ordonanță președințială, s-a dispus suspendarea deciziei abuzive de detașare a juristului teatrului și repunerea pe post a acestuia.
Managerul interimar a ținut să compenseze supărările de peste zi, transformând o simplă reuniune colegială într-un adevărat bairam, pentru care a încheiat, cu de la sine putere, un contract „privind asigurarea programului artistic pentru evenimentul de închidere a stagiunii…”, respectiv prestații muzicale asigurate de către un DJ, pentru suma de 1.250 lei, în condițiile de austeritate financiară care sunt suportate de societate și instituții.
Un laptop pe măsura grandomaniei interimarului
Grandomania de care dă dovadă cel numit pentru un interimat de 120 de zile dar care, așa cum a și afirmat public, are certitudinea că va câștiga concursul pentru postul de manager, nu s-a oprit aici. Horváth a făcut o rapidă evaluare și a ajuns la concluzia că dotările din biroul managerului nu corespund pretențiilor și standardelor sale. Pentru inestimabila sa activitate de director pe care o anticipează, a decis că sunt necesare un calculator și un televizor nou, cele existente fiind surghiunite în magazia teatrului. Investiția pentru calculator, care n-ar fi fost încuviințată în condițiile de austeritate, s-a făcut printr-un subterfugiu, pentru comanda noului produs electronic recurgându-se la subvențiile acordate de Telekom.
Astfel, o primă achiziție a fost un laptop Apple MacBook Pro în valoare de 3.500 euro, după ce directorul interimar a încheiat, tot pe bani publici, un nou contract-abonament cu Telekom la o valoare mai mare decât cel anterior, care include noi servicii suplimentare de telefonie, absolut inutile instituției, căreia i-a pricinuit o nouă potențială pagubă financiară.
Primăria acceptă să sprijine plata nejustificată a unor avocați
Horváth dorește și o externalizare nejustificată a unor servicii juridice trecute și viitoare, pe durata întregului an – respectiv angajarea unui avocat – pentru care are nevoie de avizul consiliului local, deși juristul teatrului poate asigura reprezentarea teatrului în instanță, cu excepția a două dosare aflate pe rol în care este în stare de incompatibilitate, fiind parte în proces. Interimarul Horváth a solicitat ca aceste servicii externe să vizeze inclusiv dosarul în care, prin ordonanță președințială, juristul teatrului a fost repus pe post, soluția fiind definitivă, deoarece teatrul nu a promovat apel. Cum pentru acel proces Horváth angajase ilegal un avocat după ce își detașase juristul, fără aprobarea consiliului local, dorește acum să acopere retroactiv plata făcută acestuia, inducând în eroare consilierii.
Solicitarea privește și un alt dosar care are ca obiect drepturi salariale și daune morale de 10.000 lei pretinse de un angajat al teatrului, și în care instituția nu se apără, juristul instituției fiind înlăturat de la această cauză, născându-se suspiciunea că managerul interimar dorește să piardă acest proces, pentru ca pretențiile reclamantului să poată fi puse în sarcina fostului manager, Balázs Attila, fapt ce sugerează că orgoliile personale ale interimarului depășesc interesele de apărare ale teatrului.
Pentru achiziția serviciului juridic extern, se pare că Horváth Hunor se bucură de susținerea primăriei, care a elaborat un proiect de hotărâre privind „avizarea contractării serviciilor juridice de reprezentare în instanță pentru litigiile depuse pe rolul instanțelor în anul 2025 de angajați ai Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara” însoțit de un raport de specialitate al Serviciului Juridic și un referat de aprobare al primarului Fritz, documente înregistrate la teatru în data de 11 iulie.
Reformă administrativă: atribuții pentru o structură inexistentă
Cireașa de pe tort a fost pusă de o notă internă înregistrată în 8 iulie, care a stârnit nu numai ilaritate în rândul angajaților, ci și un adevărat haos. Dacă cel care se află la conducerea instituției pentru o durată limitată de timp – cel puțin deocamdată – a afirmat în fața ziariștilor că „e timpul de a dialoga, cu empatie, nu pe scandal” și că dorește o „reformă” administrativă pe care o consideră necesară, nota internă din 8 iulie pare să aibă rezultate tocmai inverse. Aceasta stipulează că „toate informațiile, cererile și alte documente nu vor putea ajunge la managerul interimar decât prin filtrarea/selectarea lor de către o persoană anume desemnată în acest scop din cadrul SSCM, care va trebui să aprecieze urgența și oportunitatea problemelor de semnalat dar și să întocmească zilnic, un rezumat al abordărilor conducătorului teatrului”.
Numai că SSCM este o structură inexistentă în cadrul instituției, aceste inițiale reprezintă o adevărată enigmă pentru toți angajații, așa încât consecința inevitabilă și firească a fost că întreg fluxul normal al circuitului documentelor s-a blocat, nimeni nu știe ce anume trebuie adus la cunoștința managerului interimar și ce anume îl deranjează, căci conform distractivei note interne, „Comunicarea de la persoane fizice sau juridice se va face prin intermediul SSCM, care va filtra, analiza și redirecționa corespondența relevantă către manager… Emailurile directe către manager care nu respectă procedura vor fi returnate. SSCM păstrează evidența tuturor mesajelor și documentelor, centralizând un rezumat zilnic”.
Tot către inexistentul SSCM ar urma să fie semnalată în scris orice „disfuncționalitate sau conflict”, acestuia revenindu-i și sarcina de a coordona o planificare săptămânală instituită de geniul managerial al interimarului pentru programarea întâlnirilor. În notă se mai precizează că „Secretariatul transmite zilnic, în format tipărit, agenda zilnică și săptămânală, până la ora 09:00. Nu se acceptă întâlniri neprogramate”, și fiecare compartiment va avea un responsabil de comunicare internă care „va centraliza mesajele și va menține legătura cu conducerea. Această structură va fi definită printr-o anexă organizatorică”, inexistentă însă până în momentul de față.
Program de lucru redus, remunerație pentru normă întreagă
Aceste decizii revoluționare au fost luate într-un interval de timp relativ scurt, căci după spusele angajaților teatrului, managerul lipsește mult timp de la serviciu, deși este remunerat. După calculele angajaților, din cele 91 de zile calendaristice de când a fost numit la conducerea teatrului, Horváth a absentat 51 de zile, reprezentând o proproție de 56%, la care se adaugă și opt zile de concediu de odihnă. Pentru zilele în care a lipsit de la serviciu a întocmit decizii de delegare de atribuții, fără a menționa care este scopul absențelor.
Angajații așteaptă ca excentricitățile cu tendințe totalitare ale interimarului să fie stopate de instituțiile cu drept de control, cu speranța că la concursul care va fi organizat pentru ocuparea postului de manager să fie luați în considerare și candidați calificați pentru ocuparea lui, pentru a stopa discreditarea unei instituții de prestigiu a orașului.