
În anul școlar 2025-2026, elevii de clasa a XII-a de la Colegiul Național Bănățean din Timișoara vor avea un program mixt, combinând participarea fizică cu studiul online. Orele care necesită prezență fizică vor fi cele în care se pregătesc pentru probele de competențe și pentru examenul de Bacalaureat, precum și orele de Educație Fizică.
În plus, elevii vor avea opțiunea de a participa la o oră săptămânală de Consiliere psihopedagogică, menită să îi sprijine în gestionarea stresului și în dezvoltarea abilităților personale.
Restul disciplinelor vor fi desfășurate exclusiv în format online, folosind atât metode sincron, cât și asincron, pentru a asigura continuitatea procesului educațional.
Pentru elevii de la profilul Umanist, specializările Filologie și Științe Sociale, orele cu prezență fizică vor include Limba și literatura română, Istorie, Geografie, disciplinele socio-umane, Educație Fizică, Limba modernă și TIC.
În cazul profilului Real, specializările Științele naturii și Matematică-informatică, elevii vor participa fizic la ore de Limba și literatura română, Matematică, Biologie, Fizică, Chimie, Educație Fizică, Informatică și TIC, precum și la ore de Limba germană, dacă este cazul.
Orele de Consiliere psihopedagogică, organizate pentru elevii care aleg să participe fizic, vor aborda teme precum tehnici de învățare rapidă, managementul timpului, gestionarea stresului și identificarea emoțiilor.
În acest fel, orele fizice nu sunt doar pentru pregătirea Bacalaureatului, ci și pentru a oferi elevilor momente de „deconectare” și sprijin în dezvoltarea competențelor socio-emoționale.
Disciplinele non-examen se vor desfășura în regim online, fie sincron, prin platforma Classroom, fie asincron, prin proiecte transdisciplinare. Elevii vor primi materiale-suport de la cadrele didactice și vor dezvolta proiecte pe teme stabilite, în scopul explorării autonome și aprofundării cunoștințelor.
Colegiul Național Bănățean a fost desemnat școală pilot prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial pe 24 septembrie 2025. Alte 14 școli din țară au primit același statut pentru anul școlar 2025-2026.
Școlile pilot testează modele educaționale noi, care pot include orare flexibile sau discipline învățate modular, în mai multe ore concentrate pe o perioadă mai scurtă, dar acoperind întreaga programă anuală. Durata statutului de școală pilot este echivalentă cu durata intervenției educaționale pilotate, dar nu mai mică de un an școlar, iar pentru inovațiile complexe la nivelul curriculumului național, implementarea trebuie planificată pentru un întreg ciclu de învățământ.