
Odiseea podului hobanat construit peste Mureș, parte a proiectului intitulat „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ștefan cel Mare din municipiul Arad” și a cărui construcție, începută cu trei ani în urmă, a eșuat în mod lamentabil, e departe de a se fi încheiat, deși municipalitatea arădeană a căutat să minimalizeze deficiențele constatate și ține isonul proiectanților, susținând că podul e doar „lăsat un pic”, nu prezintă probleme structurale sau de rezistență, iar denivelările sunt doar o iluzie optică, o „neconformitate vizuală”, acesta fiind motivul pentru care podul nu a fost recepționat.
Deși ar fi vorba doar o problemă de „aspect”, vizibil la partea carosabilă a podului, care nu afectează stabilitatea acestuia se impun totuși unele „mici intervenții” cauzate de nerespectarea unor etape de construire și duc la amânarea recepției lucrării.
O „neconformitate vizuală” și „mici intervenții” de reducere a greutății cu 1.500 de tone
Călin Bibarț susține că sunt totuși necesare doar câteva intervenții neînsemnate pentru reglarea hobanelor și podul e numai bun de dat în folosință, dar proiectantul afirmă că e necesară reducerea greutății întregii șandramale cu 1.500 de tone, ceea ce ar însemna îndepărtarea unor straturi de asfalt, demontarea bordurilor și a parapetelor și refacerea trotuarelor la nivelul carosabilului.
În opinia „specialiștilor”, problema ar fi astfel rezolvată și podul numai bun pentru a fi dat în folosință, pe la jumătatea lunii noiembrie.
Consilierul municipal Dorin Curcanu, inginer de meserie, a făcut publice două poze cu imagini de sub pod, în care se văd fără putință de tăgadă atât voalările de câțiva centimetri ale grinzilor, în opinia sa alarmante pentru o asemenea structură, cât și deformarea tablierului. El consideră că soluțiile propuse sunt o adevărată bătaie de joc: „Dacă cineva v-ar construi o casă cu etaj, iar la scurt timp după finalizarea lucrării grinda de sub primul etaj s-ar deforma câțiva centimetri, iar planșeul s-ar văluri considerabil, ce ziceți? Ați putea afirma că acea casă poate fi dată în folosință, deoarece e doar o problemă vizuală?… cum adică proiectezi, execuți un pod și îl monitorizezi în același timp, iar apoi trebuie să-i reduci greutatea cu 1500 de tone?… Asta e ca și cum ai construi o casă, iar la final ar trebui să demolezi scara interioară, să scoți afară toată instalația de încălzire din pardoseală, să dai jos toată gresia și mobila pentru că nu rezistă”.
Eșecul construcției, care a costat aproape 200 de milioane de lei fără TVA, ar compromite întregul proiect, care presupune darea în folosință a unui nou traseu, din cartierul Șega până în Aradul Nou, cu piste de biciclete și o linie de autobuz, pentru degajarea traficului pe podul Traian.
