div class="wp-block-image">


În pitoreasca zonă din Munții Poiana Ruscă, supranumită „ținutul dintre munți”, care cuprinde părți din Banat, Crișana și Țara Moților, se află și satul Vadu Dobrii, întemeiat de munteni aduși din Ținutul Pădurenilor pentru exploatarea pădurilor și ulterior a minelor de fier.
Astăzi așezarea care mai dăinuie pe o culme despădurită, la o altitudine de peste o mie de metri, lângă vadul cu luncă largă al văii Dobra, este aproape uitată de lume, fiind unul din cele mai izolate sate care se pot întâlni în România. Și totuși, turismul este privit ca o speranță pentru punerea în valoare a micii așezări care mai este locuită doar de o mână de săteni, dintre care câțiva veniți din alte zone.
Legătura cu alte localități se făcea doar pe poteci de munte sau prin funicularul care transporta cărbunele la mina de fier din Ghelari și minereul la Hunedoara, pe o distanță de peste 40 de kilometri. Astăzi, în vecinătatea satului aflat la confluența județelor Hunedoara, Arad și Timiș, se mai pot vedea doar ruinele stației de funicular, căci mina a fost închisă iar funicularul a dispărut.
Acum, la ieșirea din sat, se află unul din principalele noduri de comunicație din interiorul masivului muntos, pe unde se poate ajunge la Hunedoara, dar nici un drum nu este asfaltat iar ulițele din sat sunt și ele de pământ. Un drum forestier duce spre Hășdău iar spre vest se poate ajunge la Rușchița. Distruse de utilajele forestiere, drumurile sunt proaste, iar în zilele ploioase și pe timpul iernii, în bună parte de-a dreptul impracticabile.
Comuna Bunila de care aparține satul Vadu Dobrii a reușit să obțină fonduri din PNRR pentru a include două sate aparținătoare în „Ruta satelor cu arhitectură tradițională”, unde se preconizează restaurarea unor case vechi și a edificiilor de marmură din satul Alun dar și pentru a amenaja o pistă de biciclete în vecinătatea așezării Vadu Dobrii.
Aici s-a finalizat, de puțină vreme, o ultramodernă pistă asfaltată pentru biciclete și trotinete electrice, chiar în marginea satului, primăria profitând de posibilitatea de a obține fonduri pentru astfel de investiții prin PNRR. Inedita investiție recent inaugurată coboară de la drumurile de pământ din sat, cotește printr-o pădure în care animalele sălbatice zburdă în voie și continuă prin lunca cu meandre de la izvoarele râului Dobra din Munții Poiana Ruscă, unde a fost amenajat un mic loc de popas, spre valea Dobrei. Pista de biciclete are o lungime de aproape doi kilometri și jumătate și este ideală pentru temerarii amatori de plimbări prin sălbăticia munților, întregită de mulțumirea de a ajunge până la ea pe drumurile desfundate din ținut.
Edilul local este convins că această pista pe care a amenajat-o este parte a celor 3.000 de kilometri de trasee cicloturistice din România cu finanțare PNRR, dintre care peste 1.800 de kilometri în cadrul programului „Cu bicicleta prin Vest”, care include județele Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara, iar în viitor are perspective de a fi legată cu alte piste pentru bicicliști, căci sectorul numit „Via Carpatica” urmează să străbată mai multe localități montane din Munții Poiana Ruscă: Lăpugiu de Jos, Dobra, Bătrâna, Cerbăl, Bunila, Lelese, Ghelari și Teliuc, îndreptându-se apoi spre Hunedoara și Călan.
În comuna Bătrâna din județul Hunedoara, unde locuiesc aproximativ 80 de persoane, o pistă de biciclete va fi construită pe coama dealurilor iar alta, între Cerbăl și Ulm. Rămâne de văzut câți turiști vor fi curioși și gata să depășească toate obstacolele pentru a ajunge la moderna pistă de biciclete din creierii munților. În jurul localității, pe o rază de câțiva kilometri, există însă mai multe case, pensiuni agroturistice, cabane sau moteluri, unde turiștii care vor să poposească mai multă vreme în zonă se pot caza.











