Proiectul „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”, în valoare de peste 13 milioane de euro, cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul INTERREG IPA CBC de cooperare transfrontalieră România – Serbia pentru servicii de infrastructură și transport s-a încheiat, și la mai bine de jumătate de secol după ce circulația pe Bega a fost sistată, navigația între România și Serbia poate fi reluată.
În cadrul proiectului au fost efectuate lucrări de reabilitare a ecluzei și stăvilarului de la Sânmihaiul Român, iar pe partea sârbă, au fost reparate nodurile hidrotehnice de la Srpski Itebej și Klek. Totodată, partenerul sârb a finalizat execuția pistei de biciclete până la graniță, astfel că, în viitor, după deschiderea punctului de trecere a frontierei de pe canalul Bega, traseul cicloturistic va avea peste 70 de km.
Circulația se va putea face cu ambarcațiuni de agrement pe cei 114 km ai Canalului Bega de pe teritoriul românesc și cel sârbesc, și mai departe, pe sistemul navigabil dunărean. Pentru ca transportul să se desfășoare în cele mai bune condiții, în perioada următoare vor începe lucrările pentru deschiderea unui punct de trecere a frontierei naval și pietonal pe canal. În acest moment este finalizată documentația tehnică și a fost obținută autorizația de construire. Acesta va fi amplasat pe o parcelă cu suprafața de 1.000 mp din domeniul public al județului Timiș, pe teritoriul comunei Uivar, în afara digului de apărare al canalului Bega, în vecinătatea frontierei cu Republica Serbia. Proiectul prevede o clădire P+2E și terasă de observație, o zonă de control acoperită și un chei de acostare pentru ambarcațiunile de agrement. Punctul va permite controlul atât al persoanelor care folosesc pista de biciclete, cât și al pasagerilor ambarcațiunilor care navighează pe canal. Consiliul Județean Timiș a inclus în bugetul anului 2022 fonduri necesare demarării construcției punctului de trecere a frontierei și se estimează că la sfârșitul anului 2023 punctul va fi operațional. Operaționalizarea ecluzei de la Sânmihaiul Român va permite circulația pe canal a ambarcațiunilor de agrement de la Timișoara până în Serbia și mai departe pe Tisa și Dunăre, fie spre Marea Neagră, fie spre sistemul Main-Rin-Marea Nordului. Totodată, în cadrul proiectului au fost achiziționate de către cele două administrații bazinale echipamente specifice ce vor fi utilizate pe viitor pentru întreținerea căii navigabile. De asemenea, au fost organizate activități de promovare a rezultatelor proiectului și creșterii a vizibilității canalului Bega.
Prin acest proiect, se dorește transformarea Canalului Bega într-o destinație turistică recunoscută la nivel internațional și o mai bună legătură cu țara vecină și cu țările riverane ale Dunării.
Din valoarea totală a proiectului de 13.850.687,41 euro, contribuția financiară a Uniunii Europene este de 11.773.084,29 euro, cea a Administrației Bazinale de Apă Banat, care a fost lider de proiect, de 6.929.795,25 Euro iar a CJT de 125 538 Euro.
Secretariatul Provincial pentru Cooperarea Interregională şi Autoguvernarea Locală a Regiunii Autonome Vojvodina a avut o cheltuială de 129 150 Euro iar Compania publică de gestionare a apelor „Vode Vojvodine” Novi Sad: 6.666.204 Euro.
Nodul hidrografic de la Sânmihaiu Român a fost inaugurat astăzi de președintele CJ Timiș, Alin Nica, directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”, Gabriel Francisc Știka, directorul executiv al Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timişoara, Anca Lolescu, precum și primarii comunelor Uivar și Otelec, Bogdan Gheorghe Săvulescu și Simona Silvia Fechete, alături de reprezentanți ai partenerilor de proiect și ai instituțiilor locale timișene, precum și de partenerii sârbi, care au făcut o plimbare cu vaporetto la ecluza de la Sânmihaiu Român.