Florin Bucur, primar Moşniţa Nouă: „Suntem într-un contratimp în zona de infrastructură...

Florin Bucur, primar Moşniţa Nouă: „Suntem într-un contratimp în zona de infrastructură rutieră”. Soluţia locală folosită pentru problema drumurilor

1
DISTRIBUIȚI
Foto: Arhivă

Florin Bucur, primarul comunei Moşniţa Nouă, a vorbit la PRESSALERT LIVE despre provocările dezvoltării localităţii periurbane Timişoarei, care de la câţiva zeci de kilometri ar fi ajuns proprietară pe 500 de kilometri de drumuri, dar şi despre utilitatea societăţii Moşniţeana în lucrările de infrastructură.

„Moşniţa Nouă când eu am preluat-o, cred că avea infrastructură în canalizări, reţele de apă, la un sfert de cât e acum. Poate 20% şi acum suntem la peste 80%. Din tot ceea ce înseamnă finanţări cu fonduri europene şi fonduri guvernamentale, logica noastră a fost una clară – trebuia să irigăm cu reţele magistrale tot ceea ce înseamnă intravilanul comunei noastre. Un intravilan care acum depăşeşte 4.000 ha, fostele administraţii nu au ţinut cont de PUG-uri, nu au ţinut cont de absolut niciun fel de formă de dezvoltare a comunei şi au dat drumul la PUZ-uri, fără să ţină cont să plece din zonele de intravilane vechi şi să crească. Peste tot pe unde au gândit unii că pot să facă urbanizare, peste tot s-a aprobat în comisiile care sunt de urbanism şi s-au întâmplat aceste lucruri. Ca să obligi aceşti oameni, pentru că noi am prins o perioadă foarte bună. Din anul 2016 în 2017 vine vremea când legiuitorul ne dă posibilitatea să implementăm nişte lucruri care nu se puteau până atunci. Şi puneam obligativitatea iniţiatorului de PUZ prin planul de acţiune la tot ceea ce înseamnă reţele tehnico-edilitare. Când am avut acest instrument în mână, am şitut foarte clar că noi putem obliga investitorii aceştia, iniţiatori de PUZ-uri sau dezvoltatori la a face infrastructura edilitară în condiţiile în care le creăm posibilitatea să se branşeze la nişte reţele magistrale şi de acolo se întâmplă ceea ce spuneţi: Da, noi avem reţele magistrale în toate punctele pe care le avem vizavi de comuna Moşniţa Nouă, pentru că aceşti oameni, obligaţi fiind să facă în PUZ-urile unde sunt beneficiari să aibă unde să se racordeze la tot ceea ce înseamnă acele reţele”, a spus edilul liberal despre primele probleme întâmpinate.

În Moşniţa Nouă drumurile au fost mereu o problemă iar gropile au ajuns să fie marcate de cetăţeni prin aplicaţia Waze. „2016, anul în care am preluat mandatul, primul mandat, tot ceea ce însemna reţele de drumuri în comuna Moşniţa Nouă, nu era predat Primăriei, deci acei iniţiatori de PUZ-uri… abia preluasem. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să pun la punct toate problemele din punct de vedere juridic ale acestei comune vizavi de drumuri, pentru că noi nu puteam accesa fonduri europene. Am reuşit să aducem în comuna noastră, fără un cent, ceea ce e mare lucru, pentru că dacă nu făceam pasul atunci, probabil ne trezeam acum cu tot bugetul dat pe exproprieri şi alte lucruri, să aducem printr-o simplă declaraţie de renunţare la dreptul de proprietate toate aceste terenuri în patrimonul comunei Moşniţa Nouă. Şi de acolo am plecat mai departe la tot ceea ce înseamnă dezvoltarea acestei comune. Au durat doi ani de zile până am reuşit să preluăm 80% din ceea ce însemna nepreluat în 2016.


Am găsit drumuri sechestrate, am găsit drumuri care erau puse garanţie la bănci. Ne-am zbătut cât am putut să le aducem. După ce am reglementat, pentru că ai preluat ceva, nimeni nu băga un utilaj pe aceste drumuri. 30 de ani de zile sau în ultimii zece ani, nimeni nu a băgat un utilaj, pentru că şi fostul primar ştia foarte clar un lucru – nu am ce căuta cu utilajele sau cu piatra să facă execuţie bugetară pe ceva atâta timp cât nu am proprietatea. Era o chestie foarte logică şi clară. Doi ani de zile am reglementat, după acei doi ani de zile am început să facem pietruirile. Până atunci cetăţenii comunei îşi făceau singuri aceste lucruri. Noi, după preluarea acestor drumuri, am început să lucrăm şi am lucrat cât s-a putut nu s-au oprit utilajele în comuna noastră pentru aceste pietruiri”, a explicat primarul liberal motivul pentru care investiţiile în infrastructura rutieră au întârziat.

Moşniţeana SRL a fost soluţia găsită de autorităţile locale la problema stringentă a drumurilor: „Avem un acord cadru deja de aproape şase luni de zile pentru societatea Moşniţeana, societatea proprie, şi facem zilnic cel puţin patru-cinci străzi din comună. Este după un contract început acum şase luni de zile, nu am avut acest instrument. Ca să poţi să ai o societate cu care poţi să lucrezi, cum am avut noi societatea Moşniţeana, trebuie să o dotezi. Pentru că nu e de ajuns să ai câţiva muncitori ca mână de lucru… Am asigurat utilajele prin finanţări cu fonduri europene, am cumpărat utilaje specifice drumurilor şi acum putem lucra şi lucrăm din plin”, a mai spus Bucur. Întrebat de ce nu a apelat la societatea publică din municipiul Timişoara acesta a răspuns: „SDM-ul de lângă Moşniţa clar vrea să facă profit. Moşniţeana nu are dreptul să facă profit, maxim 5%. Nu ştiu, nu vreau să povestesc despre SDM… eu ştiu foarte clar Moşniţeana şi profitul îl reinvesteşte, au cumpărat un utilaj de tocat vegetaţie, un tractor, între timp s-au dotat cu alte utilaje, buldoexcavator şi alte lucruri. E clar, că neavând o societate care face profit costurile vor fi mult mai mici. Nu va fi gaură neagră”, a concluzionat primarul Moşniţei.

„Avem o flotă de cinci maşini electrice şi câteva alte maşini. Am accesat programe din fonduri europene care ne-au permis aceste lucruri, am făcut economie. Avem câteva carporturi cu energie fotovoltaică, ne permit să încărcăm aceste maşini. Da am făcut acest lucru pentru că facem economie la bugetul local. Avem cofinanţare, de exemplu la maşini electrice am plătit 5.000 de euro la fiecare maşină, faţă de 16.000, Spring-uri, pentru că suntem patrioţi. Până la urmă este marca noastră”, a mai spus primarul comunei Moşniţa Nouă despre investiţia în maşinile electrice.

„Suntem într-un contratimp în zona de infrastructură rutieră deoarece, cred că e o normalitate că orice om îşi începe casa, nu cu acoperişul, ci cu fundaţia, atâta timp cât la noi nu exista reţelistica subterană, apă, canalizare, gaz, curent, nu aveam cum să încep pe partea de reţele de drumuri. E clar că tot ceea ce am putut să facem până acum printre aceste pietruiri periodice şi continue a fost maximum ce s-a putut face. Acolo unde am avut deja zona amenajată şi din punct de vedere al reţelelor am început şi asfaltările şi sunt câteva proiecte pe care le-am avut de astfaltări. Unele pe fonduri guvernamentale şi unele fonduri europene. Mai mult decât atât şi din bugetul local am alocat bani şi pentru partea aceasta. Dar va fi un handicap de acum încolo cel puţin 20 de ani. Pentru că prin aceste preluări în patrimoniu a tot ce înseamnă drumurile, am acumulat undeva la 700 de kilometri de drumuri. Când eu am preluat mandatul Moşniţa avea maximum 30 de kilometri de drumuri asfaltate. După doi ani de zile după ce am preluat am acumulat încă 500 de kilometri de drumuri. Două axe de finanţare PNDL, AFIR, le-am luat pe amândouă, 10 kilometri de drum pe fiecare axă. Atâţia bani, o picătură, şi din păcate în continuare va fi aşa. Pentru că axele de finanţare vin ciclic. O dată la şapte ani de zile, durează foarte mult… Fonduri europene am avut o singură dată, pe care am prins-o, AFIR, şi aşteptăm să vedem ce fonduri se vor da pe rutier… Dacă ne va ieşi viziunea şi se va dovedi că e o viziune bună. Aceasta, prin societatea Moşniţeana să fie dotată inclusiv cu o staţie de asfalt şi utilaje proprii pentru asfaltare, noi am propus asta deja în Consiliul Local… Exact asta aşteptăm, un calcul, cost-beneficiu, dacă se va justifica acest lucru consider că va fi un plus şi lucrurile vor merge mult mai rapid şi la un preţ mult mai bun de execuţie”, a precizat Bucur.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.