
Cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la lansarea celui mai de seamă album de rock românesc al tuturor timpurilor, Cantafabule, Josef Kappl a anunțat că melomanii vor avea parte de opera rock cu același titlu.
„Realizat în 1975 de legendara formație Phoenix, în așa numita componență de aur, Cantafabule a fost conceput ca Operă Rock, dar nu a ajuns pe scenă ca atare. O soartă mult mai rea a avut „Meșterul Manole” care a fost interzis de cenzură încă de la primele note ale uverturii. În 2008 am regăsit din întâmplare libretul lui Victor Cârcu, „pierdut“ fiind după cenzurare și am preluat compoziția reușind să-l conving pe Manole să urce pe scenă , în premiera din 2013, la Timișoara. De atunci, până acuma, au urmat o serie de reprezentații în concert ale Operei: în 2018 la Timișoara, în 2022 la Brașov, în 2023 la Ploiești, culminând cu anul 2024 la Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” din București, ca spectacol, cu 14 reprezentații de mare succes până acum!
Mulțumesc încă o dată tuturor celor care au făcut posibile aceste reprezentații! Acum e rândul „CANTAFABULELOR“ să urce pe scenă ca Operă Rock! Astfel pot afirma că lucrările necesare pentru punerea în scenă a Operei Rock „CANTAFABULE“, sunt deja destul de avansate, încât să-mi dea speranța să putem reuși acest lucru cât mai curând, considerându-l nu numai ca obligație profesională ci și morală, față de artă și public! Revin în curând cu detalii! Și în Cantafabule fiind vorba de pasărea Phoenix: „Fie să renască!“, spune Iosif Kappl.
Născut la Petrila (județul Hunedoara), „Ioji“ a absolvit Conservatorul din Timișoara și de-a lungul anilor a cântat în Phoenix, Clasic XX, Madhouse, Lake, Heinz Rudolf Kunze & Verstärkung sau Farfarello, iar în luna noiembrie a anului 2013 a lansat opera rock „Meşterul Manole”, premiera acesteia desfășurându-se la Filarmonica Banatul din Timișoara.

Felicitări pentru proiect!
Dublul album „Cantafabule” l-am cumpărat chiar în anul apariției de la magazinul Muzica. Nu am știut până acum că „Meșterul Manole” fusese interzis. Cu atât mai mult cu cât îl ascultam deseori la radio în perioada aceea. Mai mult, piesa am găsit-o tot pe atunci pe un single care se numea chiar „Meșterul Manole” (cred că îmi amintesc oarecum și grafica de pe copertă) și pe care l-am cumpărat de la o librărie de cartier. Dacă nu mă înșel, pe discul respectiv se mai afla și melodia „Te întreb pe tine soare”, dar nu mai știu sigur.
Am fost mare fan și consumator de Phoenix, eram cu toții atât de tineri și frumoși, eram foarte mândru că noi, românii, avem o trupă rock de asemenea valoare, căci eram conștient de faptul că Phoenix nu este o furnizoare de muzică sezonieră sau efemeră, ci este o creatoare de muzică nemuritoare, creatoare de operă de artă (erau și cei de la Sfinx, cu incredibilul chitarist Dan Andrei Aldea, în apropiere valorică). De aceea, pentru mine și mulți din generația mea a fost un adevărat șoc plecarea din țară a idolilor noștri, un gest inexplicabil și deziluzionant, pe care și astăzi îl regret, dar pe care a trebuit să îl acceptăm ca atare. De ce, de ce a trebuit să ne părăsiți, ne întrebam. Tocmai voi, cei mai buni?
La vreo doi ani după plecarea phoenixilor, când, da, trupa nu mai putea fi ascultată la radio și televiziune, am organizat la locul de muncă un mic spectacol cultural pentru salariați, ilustrația muzicală asigurând-o cu piese de pe Cantafabule și de pe primul album „Cei ce ne-au dat nume”, cu piesa de rezistență a vremii, „Negru Vodă”, cu prezentarea și precizarea aferentă a melodiilor. Nu mi-a dat nimeni peste mână, de ce să mint…
Gânduri bune, tuturor!