
Timișoara a pedalat astăzi, 18 iulie, pentru un oraș mai sigur, mai curat și mai prietenos cu transportul alternativ. Sute de bicicliști, alături de ONG-uri, activiști și cetățeni preocupați de mobilitatea urbană, s-au reunit într-un marș pașnic pentru a transmite un mesaj clar autorităților locale: este nevoie de un Master Plan Velo, de piste protejate și interconectate, precum și de măsuri concrete pentru siguranța celor care aleg să se deplaseze pe două roți.
„Am anunțat acest marș pentru a transmite mesajul că avem nevoie, în Timișoara, de infrastructură Velo. Pe lângă asta, avem nevoie de o asumare din partea autorităților – o asumare clară, cu termene bine stabilite – pentru dezvoltarea etapizată a acestei infrastructuri. Pe lângă construirea pistelor, vrem ca acestea să fie conectate și conforme: adică separate de carosabil și de trotuar. Nu e suficient să trasăm o simplă dungă pe trotuar”, a declarat Nick Pogranicinii, unul dintre organizatorii evenimentului și fondatorul inițiativei VeloDots.
Evenimentul a început la ora 19:00, cu plecare de pe platoul din Parcul Central, și s-a încheiat cu o acțiune simbolică în fața Primăriei Timișoara. Participanții au subliniat că mersul pe bicicletă nu este un moft, ci o soluție viabilă pentru reducerea traficului, scăderea poluării și creșterea calității vieții în oraș.
„Fiecare acțiune civică de acest fel este importantă pentru comunitate – să ne vedem, să ne auzim, să ne ascultăm. Trebuie să arătăm că suntem, într-adevăr, tot mai mulți bicicliști în Timișoara și în comunele din jur – bicicliști foarte diferiți, dar care avem nevoie de piste sigure și interconectate, ca să ne putem vedea de drumurile noastre. Pedalatul nu este un moft”, a adăugat Andreea Wolfer, reprezentantă a Asociației Pedallez.
Participanții au cerut autorităților:
- Elaborarea și asumarea unui Master Plan Velo, cu termene și bugete clare;
- Construirea de piste protejate, separate de carosabil și trotuar;
- Conectivitate între cartiere și zonele centrale;
- Măsuri pentru siguranța în trafic a bicicliștilor și altor utilizatori vulnerabili;
- Promovarea unui oraș mai curat, mai liniștit și mai sănătos.






Organizatorii au anunțat că au inițiat deja dialoguri cu reprezentanți ai Primăriei și au în plan discuții și cu Poliția Rutieră, întrucât, spun ei, accesul la multe parcări pentru biciclete este în continuare blocat sau ignorat în politicile publice.
Infrastructura Velo actuală din Timișoara rămâne, în opinia participanților, fragmentată, nesigură și descurajantă pentru utilizatorii zilnici.
Într-un oraș care a purtat recent titlul de Capitală Europeană a Culturii, ei consideră că este momentul ca mobilitatea sustenabilă să devină o prioritate asumată și implementată coerent.
Să șlefuiască niște borduri la trotuarele pietonale care impiedică orice biciclist sa le urce/coboare. Deși cu doar 2 angajati de la SDM dotati vu un FLEX, o rezolvau in MAXIM 3 LUNI. Ptr TOATE trotuarele vechi. Însa cum NEPĂSARA și POPULISMUL ieftin este politica lui Fritz care se poza pe BITZĂ laolată cu CONSILIERII LOCALI ai USR , DOAR in campania electorala ptr IMAGINE. Apoi nimic. A dat verde ca să goneasca prin centrul pietonal si parcuri, CURIERII de la Uber, Volt, Tazz . Pînă vor accidenta grav un vopil ori mamă sau bunic