Festivalul Filmului Francez din România se va desfăşura în acest an în luna mai, deoarece acesta şi-a propus ca pe lângă cele trei secţiuni care i-au asigurat popularitatea – Competiţie, Panorama şi selecţia „Cahiers du Cinéma” – să aducă în atenţia spectatorilor şi protestele de amploare care au avut loc în Franţa în luna mai a anului 1968.
Ediţia din acest an se desfăşoară între 24 aprilie şi 6 mai în nouă oraşe din România, printre care Arad şi Timişoara, şi este inspirat de întreaga simbolistică a manifestaţiilor de acum 50 de ani. Cuvântul mobilizator al festivalului, inspirat dintr-un cunoscut imperativ vehiculat în 1968, „Fiţi realişti, cereţi imposibilul!”, este acum „schimbare” şi vizează ideile, idealurile, perspectivele de viaţă şi cele ale societăţii.
La Timişoara, festivalul se va desfăşura între 3 şi 6 mai, în Aula Magna a Universităţii de Vest, iar filmul „Une vie violente” (O viaţă violentă), care va deschide oficial festivalul în 3 mai, la ora 18.00 – povestea unei femei care, în ciuda avertismentelor primite, dreşte să se întoarcă în insula copilăriei sale, Corsica, pe care o regăseşte dominată de delincvenţă şi radicalism politic – vorbeşte tocmai despre dorinţa de schimbare. Filmul lui Thierry de Peretti a fost nominalizat anul trecut la Săptămâna Internaţională a Criticii de la Cannes.
Documentarul „Mourir à 30 ans” (Să mori la 30 de ani) de Romain Goupil este o retrospectivă a marilor proteste care au marcat Franţa şi nu numai, cu jumătate de veac în urmă.
Anul 1968 a fost unul extrem de agitat pentru Europa şi nu numai. La începutul lunii mai, revolta studenţilor care cereau o reformă radicală a învăţământului superior a dus la întreruperea, pentru prima dată, a cursurilor universităţii Sorbona. Studenţii au fost împiedicaţi să intre în universitate, această măsură iritând şi mai mult protestatarii. În jur de 3.000 de poliţişti au luat cu asalt Qartier Latin, brutalizându-i pe cei 5.000 de studenţi care demonstraseră pe străzile Parisului.
Şomajul şi mai multe nemulţumiri economice au acutizat starea de lucruri, iar sindicatele s-au alăturat studenţilor şi au declanşat o grevă generală, protestând împotriva guvernului.
Nemulţumirile s-au extins în întreaga ţară, s-a ajuns la lupte de stradă, s-au ridicat baricade şi s-au ocupat mai multe fabrici, ajungându-se la un adevărat colaps economic. În timpul demonstraţiilor au fost arestate aproximativ 5.000 de persoane, iar luptele s-au soldat cu aproximativ 1.000 de răniţi şi peste zece morţi.
Aflat în România într-o vizită de stat, preşedintele Franţei, generalul Charles de Gaulle, a fost nevoit să-şi scurteze şederea în țara noastră şi să se întoarcă în Franţa, unde se declanşase un adevărat haos. După ce de Gaulle a decis dizolvarea Adunării Naţionale şi organizarea unor noi alegeri, gaulliştii au obţinut majoritatea mandatelor, iar situaţia din ţară a început să se normalizeze. Dar eşecul referendumului pe care acesta l-a organizat în primăvara anului următor şi prin care propunea unele reforme au dat câştig de cauză opozanţilor săi şi l-au determinat să demisioneze din funcţia de preşedinte al republicii.
Secţiunea „Competiţie” propune şase filme – de debut sau al doilea film – foarte diferite unele de altele, dar care au drept punct comun îndrăzneala, şi deopotrivă poezia. Filmul care va întruni cele mai multe voturi ale publicului va primi „Premiul publicului TV5Monde” şi va fi distribuit în cinematografele din România. Totodată, mai mulţi tineri regizori şi actori francezi se vor întâlni cu publicul român, pentru a discuta despre ideile şi demersurile lor artistice, cinefilii timişoreni având ocazia de a o întâlni în 5 mai, ora 18.00, pe actriţa Mona Walravens.
În acelaşi spirit analitic şi contestatar, secţiunea „Panorama” prezintă câteva din cele mai bune creaţii cinematografice franceze recente, care au avut succes de public şi s-au impus la marile festivaluri internaţionale. Una dintre acestea este „Jusquʹà la garde” (Custodia) de Xavier Legrand, care va închide ediţia din acest an la Timişoara. Filmul a fost distins anul trecut cu „Leul de argint” pentru cel mai bun regizor la festivalul de film de la Veneţia şi cu Premiul publicului la festivalul de la San Sebastian.
Secţiunea „Cahiers du Cinéma”, realizată împreună cu cea mai importantă revistă de film din Franţa, analizează relaţia complicată dintre realitate şi aparenţă, limitele, complicităţile şi divergenţele care se nasc între viaţa de zi cu zi, teatru şi marele ecran.
Pentru spectatorii mici şi mari care îndrăgesc filmele de animaţie, în data de 6 mai, ora 11.00, la Institutul Francez va fi proiectat filmul „Ivan Tsarevitch et la princesse changeante” (Ivan Ţarevici şi prinţesa nestatornică).
Toate filmele din festival sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română, iar intrarea este liberă la toate proiecţiile. Programul complet al filmelor poate fi văzut aici sau pe pagina de Facebook a evenimentului.