Relația autorităților locale din Timișoara cu turismul: ”Nu i-a interesat pentru că...

Relația autorităților locale din Timișoara cu turismul: ”Nu i-a interesat pentru că nu ies bani de acolo, asta la modul personal, nu bani pentru oraș”

2
DISTRIBUIȚI

Ludovic Satmari, ghid turistic în Timișoara, a povestit despre interacțiunea sa cu fosta administrație, prin participarea la Consiliul Consultativ de Turism, iar unul dintre subiectele arbodate în acel for a fost tramvaiul turistic.

„Domnul Robu a zis să-l facem, iar dintr-o dată s-au activat persoanele de la fostul RATT și nu i-a interesat nimic altceva. Pe atunci încă mai funcționa Consiliul Consultativ de Turism, erau ultimele ședințe la care am participat. Cu viceprimarul Diaconu, care ne-a și întrebat ce părere avem despre proiect, cum să fie făcut. Noi ne-am gândit și ne-am pus și am scris acolo, am pus niște întrebări. Nu s-a ținut cont de absolut nimic din ce am spus noi, și eram specialiști în turism din Timișoara, care făceam voluntariat acolo. Noi am propus o discuție. Am întrebat, facem circuit cu ușile închise, sau cu opriri, urcări și coborâri în unele locuri. Cum îl facem, în română sau în engleză? Cu ghid care vorbește tot timpul, sau cu bandă înregistrată? Cât să coste? Care e costul de operare? Noi știam costul de operare, pentru că îl închiriam pentru diferite tururi. Uite, ca să fie sustenabil și pentru voi ar trebui să aibă acest preț. N-a fost nicio discuție. Nu pot eu să vin cu soluția direct, e nevoie de discuții între oamenii de la STPT și oameni din turism să vedem cum putem să-l facem cel mai bine. Poate după câteva luni de operare decidem că trebuie schimbat ceva, aduni feedback de la participanți”, a spus Ludovic Satmari în emisiunea PRESSALERT LIVE.

Acesta conduce Asociația Breasla Ghizilor, iar printre scopurile declarate ale organizației este și atragerea atenției asupra lucrurilor care trebuie făcute din punct de vedere turistic în oraș. „Pe lista noastră este și Castelul Huniazilor. N-o să putem noi să urgentăm reabilitarea, dar ce se poate face mâine: se poate face curățenie în jurul clădirii. Pentru că dacă mergi pe acolo vezi moloz, grămezi de pietriș”, a spus ghidul. Întrebat de moderatorul emisiunii PRESSALERT LIVE dacă are un mesaj pentru președintele CJ Timiș, în grija căruia se află castelul, Ludovic Satmari a spus, mai în glumă mai în serios: „Domnule Nica, puneți mâna pe lopată. Cum i s-a spus fostului președinte CJ, «trage niște târnăcoape aici». Îmi place că în campania electorală vedem oameni îmbrăcați în diferite culori care merg și plantează copaci, merg și fac curățenie pe malul apelor. Cum se termină campania, nu-i mai vezi. Acum e momentul, campanie înainte de 2023. Dacă nu se deschide muzeul, măcar să facem ordine în jurul clădirii, pentru că el este inclus în tururile de oraș. Mulți turiști ajung acolo, nici măcar nu scrie că e închis pentru renovare, nimic. Un QR code de unde să afli niște informații despre clădire, măcar”.

Organizația de Managementul Destinației, a cărei înființare a fost anunțată de Primăria Timișoarei, se va ocupa de crearea unei identități a orașului turistic, iar ghidul este de părere că „da, Revoluția și spiritul revoluționar fac parte din spiritul Timișoarei.


La brand e o discuție mare, de exemplu dacă proiectul Timișoara – Capitală Culturală iese foarte bine, mulți ani după aceea poate fi brandul orașului. La Sibiu încă funcționează asta”. Acesta a povestit că reprezentanții partidului liberal nu au fost foarte entuziasmați să susțină un muzeu al perioadei comuniste. „Se lucrează demult la Muzeul Revoluției, acum parcă s-a intrat într-o linie mai dreaptă, eu sunt destul de optimist din fire și sper să avem ceva ok acolo. În același timp, undeva sus exista ideea de a nu promova un muzeu al comunismului, sau al ororilor comunismului, al epocii respective, nu voiau să aibă de a face cu el. Există Muzeul Consumatorului Comunist și s-a pus discuția dacă să primească un spațiu de la primărie. Cineva, având o cunoștință acolo, le-a spus că muzeul are multe exponate, a stârnit interes, ce-ar fi să găsim un spațiu. S-a discutat în PNL, din ce știu eu, și răspunsul a fost: partidul acesta nu vrea să-și lege numele de ceva care include comunismul”, a mai spus Ludovic Satmari.

Acesta a lăudat, dar a și criticat autoritățile locale pentru modul în care abordează acest sector care ar putea aduce beneficii importante zonei. „Asociația înființată la CJT a reușit acțiuni în turism mai de succes decât Primăria Timișoara. Dacă ar fi să punem în balanță tot potențialul turistic al județului și cel al Timișoarei, e clar că orașul are mai mult. Dar cu toate acestea, asociația respectivă, prin directorul executiv, care e foarte dinamic, Delia Barbu, a reușit să facă niște chestii extraordinare, și mă bucur că a rămas după schimbarea conducerii. La Târgul Internațional de Turism de la București nu se mergea tot timpul împreună, Timișoara și Timișul. E vorba și de lipsă de viziune, și de miserupism pentru că, din păcate, în administrație se merge foarte mult pe principiul «da’ de ce să facem, că noi oricum tot suntem plătiți». Noi mergeam la ședințele Consiliului Consultativ pentru Turism și îi sfătuiam să facă una sau alta, chestii minore, și vedeam că nu-i interesa deloc. Concluzia mea a fost că nu i-a interesat pentru că nu ies bani de acolo, asta la modul personal, nu bani pentru oraș, pentru că turismul aduce foarte mulți bani în oraș. Tu trebuie doar să zâmbești frumos și să oferi niște condiții. Turismul nu este despre a oferi ieftin, ci despre a oferi calitate. Lumea vrea să plătească pentru calitate”, este de părere ghidul.

„Există două modalități de lucru în administrația locală. Una este cea care s-a aplicat până acum, băgatul bețelor în roți, adică nu te las pe tine să faci, că o să câștigi imagine, iar asta a funcționat perfect până acum, din ambele părți. Cealaltă modalitate ar fi să ne luăm la întrecere. Nu colaborăm, fiecare cu treaba lui, dar măcar hai să ne luăm la întrecere. Eu nu mai vreau să văd băgat de bețe în roți”, a mai spus Ludovic Satmari.

2 COMENTARII

  1. ce bani sa scoti din turismul din TIMISOARA??? CARE TURISM???? voi nu sunteti sanatosi la cap cand puneti „turism” si „timisoara” in aceeasi propozitie. chiar v-ati tampit la cap??? ce fantezii cu bani gratis au unii in cap. dar cum vrei, ba, turism? de caritate? sa lucreze lumea pe gratis? sau?

  2. In 32 de ani de la Revolutie niciun politicianist mioritic sau local nu a inteles ca si turismul este ramura strategica a economiei fiecarei tari, fiecarei regiuni sau oricarui oras. Nivelul turismului in Romania este cel al inceputului anilor 90′ din tarile foste socialiste, de tarile vestice nici nu incape vorba. Domnii din domeniu, nu trebuie decat sa faca o excursie de documentare la Novi Sad, Szeged, Poznan, Bratislava, Brno sau Gdansk si sa vina cu variante concrete. Cand nu ai nimic si cu cine cu ce sa incepi ceva de la zero, e foarte greu sa faci planuri(brand, terminal, gara, autogara, centura, muzee, cinematografe, cladiri renovate, info centre peste tot, indicatoare, marketing cu profesionisti din toate domeniile, stadion, polivalenta, bazin olimpic, parcari autocare, parcari in centru, cartiere renovate -din Fabric pana in Iozefin – etc…samd…Timisoara nu e numai – Piata Unirii-Catedrala…Va inchipuiti cam cat castiga un oras cu evenimente nationale si internationale, culturale, sportive etc majore care dureaza 3-5-7 zile? De la butic, taxi, restaurant pana la hotel/hostel, taxe si impozite locale? Viena are de exemplu, 600 de muzee…Da, 600…De la Muzeul de istorie la Muzeul Prezervativelor. Timisoara nu trebuie sa aibe ca reper Clujul, Oradea sau Alba Iulia…ci orase de acelasi calibru din Vest. Doar o excursie de documentare in Vest. Atat trebuie sa faca domnii din domeniu.

Dă-i un răspuns lui steffy Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.