A avut loc a doua dezbatere pe tema regulamentului de parcare în...

A avut loc a doua dezbatere pe tema regulamentului de parcare în Timișoara. Cum va fi extins sistemul Timpark

0
DISTRIBUIȚI

O nouă dezbatere pentru noutățile ce le va aduce Timpark șoferilor a avut loc luni, în sistem on-line.

De această dată, dezbaterea s-a axat pe Regulamentul Timpark, după ce prima a vizat studiul de fundamentare.

Principalele schimbări vizează zona centrală pentru că, spun edilii, aici timișorenii au cele mai multe opțiuni de deplasare, toate mijloacele de transport public ajungând în centru și cu toate acestea, presiunea găsirii unui loc de parcare este cea mai mare.

Este prima zonă în care municipalitatea își propune să descurajeze folosirea mașinii personale și să încurajeze utilizarea transportului în comun și deplasarea cu bicicleta. De aceea, în zona centrală – zona 0 – nu se vor mai emite abonamente, pentru a descuraja staționarea pentru perioade foarte lungi de timp, permițând astfel, cât mai multor șoferi să folosească același loc de parcare.

În zona centrală, se va parca doar la oră și costul parcării va crește de la o oră la alta. De asemenea, pentru aceste locuri de parcare/staționare, perioada de taxare este cea mai lungă: luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă.

Sistemul TimPark se va extinde doar pe străzi pe care sunt amenajate sau marcate locuri de parcare, ceea ce înseamnă că în urma extinderii, Timpark va fi funcțional pe circa 15% din străzile orașului, iar în restul orașului parcarea va fi gratuită. Gradual, în următorii ani, sistemul Timpark se va extinde și pe alte străzi.

„Intenția este ca toți banii adunați prin Timpark să meargă spre construcția de noi parcări. Valorile de trafic s-au dublat față de anul 2000, este o creștere spectaculoasă a numărului de mașini în Timișoara. Numărul de locuri de parcare a rămas relativ același, iar tarifele sunt neschimbate din 2012. În schimb, au crescut comunele periurbane, unele au 30.000 de locuitori, sunt de mărimea unui orășel. Nevoia de parcare în centru și în cartiere a crescut în acești ani”, a declarat, în cadrul dezbaterii publice, viceprimarul Ruben Lațcău.

Prin actualul Regulament, primăria oferă zece tipuri de abonamente, pentru a acoperi nevoile de parcare a cât mai multor timișoreni și pentru a descuraja ocuparea locurilor de parcare/staționare de pe domeniul public fără a plăti.

Cel mai scump tip de abonament va fi cel „Combinat pentru Zonele I + II + III”, care oferă posibilitatea de a parca în întreg orașul cu excepția zonei centrale și are un preț de 2,59 lei/zi (respectiv, 72 lei/lună sau 777 lei/an).

În ceea ce privește opțiunea de a parca în zonele rezidențiale care fac parte din sistemul Timpark, cei care fac dovada că locuiesc în interiorul perimetrului de aplicare a sistemului de taxare, au la dispoziție Abonamentul Rezident, pentru un singur autovehicul/persoană, pentru a permite cât mai multor persoane accesul la locurile de parcare/staționare disponibile în cartiere.

Pentru ca aceia care cumpără abonamentul „Rezident” să găsească un loc de parcare/staționare cât mai aproape de domiciliu, Primăria Timișoara a împărțit zonele tarifare roșie (I), galbenă (II), și albastră (III) în subzone tarifare (litera de început a subzonei definind zona tarifară, spre exemplu litera R din denumirea subzonei semnifică că acea subzonă se regăsește în zona roșie), luând în considerare mai multe criterii, spre exemplu numărul de locuri de parcare, gradul de aglomerare (dacă în acea subzonă sunt mai multe blocuri decât case individuale) etc.

„A fost o discuție legată de tarife, dar adevărul este că Timișoara are unul dintre cele mai ieftine tarife din țară.


În zona centrală tariful va fi 4 lei ora, la Cluj este 8 lei ora, iar la Brașov o oră de parcare costă trei lei în zona centrală. Obiectivul nu este de a ajunge la un cost foarte ridicat, ci de a actualiza tarifele, sunt doar niște ajustări cu inflația”, a precizat, luni, viceprimarul Ruben Lațcău.

O altă noutate pe care noul Regulament o aduce este diferențierea locurilor de parcare/staționare aflate în interiorul sistemului TimPark.

Astfel, pe locurile de parcare/staționare destinate uzului general (locurile de parcare albe), apot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona parcării/staționării sau au achitat tariful de parcare prin voucher sau SMS. Ele vor fi evidențiate printr-un marcaj longitudinal alb, paralel cu bordura și pe aceste locuri se poate staționa/parca după următorul program:  pe cele aflate în  zonele roșie (I), galbenă (II) și albastră (III): luni – sâmbătă între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă; duminica și sărbătorile legale – fără taxă, iar pe cele aflate în zona verde (0): luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă.

De asemenea, vor exista locuri de parcare mixte (locurile de parcare verzi), evidențiate printr-un marcaj verde, longitudinal paralel cu bordura și cu tăblițe de informare. Aici, se poate staționa/parca după următorul program: în intervalul orar 08,00 – 17,00 pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona/subzona staționării, respectiv au achitat tariful de parcare prin una dintre modalitățile prevăzute de Regulament, iar în intervalul orar 17,00 – 08,00 pot parca/staționa doar autovehiculele care dețin abonamente de tip „REZIDENT” compatibile cu subzona în care se regăsesc aceste locuri de parcare/staționare.

Persoanele cu dizabilități vor avea la dispoziție Abonamentul persoană cu dizabilități, care este gratuit şi le oferă drept de staţionare, în toate zonele de tarifare, inclusiv în zona centrală (Zona 0), pentru a le facilita accesul la servicii medicale, culturale și la o mai bună integrare socială. De acest tip de abonament vor beneficia și părinții copiilor minori încadrați într-un grad de handicap, respectiv persoanele angajate ca asistenți personali ai persoanelor încadrate într-un grad de handicap grav cu asistent personal.

Un participant la dezbatere a reproșat faptul că primăria vrea să taxeze parcarea în centru și sâmbăta.

„Ce garantați pentru abonamentele ce le plătim? Ne garantați un loc de parcare? Nu ați făcut nimic într-un an de zile!”, a reproșat administrației un alt participant la dezbatere.

„Cred că toți preferăm să plătim un leu în plus decât să avem o medie de 40 de minute de când hotărâm că vrem să parcăm și până când intrăm în casă asta în cazul în care hotărâm o singură dată pe zi să luăm mașina”, a precizat o locatară din Cetate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.