Sorin Grindeanu, întâlnire cu ministrul de Externe al Ungariei, la Timișoara. Ce...

Sorin Grindeanu, întâlnire cu ministrul de Externe al Ungariei, la Timișoara. Ce proiecte s-au angajat să ducă la îndeplinire

0
DISTRIBUIȚI
Foto: captură video PSD / Facebook

Astăzi, la CJ Timis, ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și ministrului Afacerilor Externe din Ungaria, Peter Szijjarto, au semnat două Memorandumuri de Înțelegere între România și Ungaria pentru înființarea unui nou punct de trecere a frontierei la Beba Veche și realizarea unei noi conexiuni rutiere la Cenad, un pod peste Mureş. Prin realizarea celor două obiective până în anul 2025, respectiv 2030, numărul PTF-urilor dintre cele două ţări va creşte la 14.

„Demersurile pentru deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei în zona localităților Beba Veche (România) – Kübekháza (Ungaria) au fost validate la nivel tehnic de ambele părți. Proiectului va începe cu etapa de proiectare (elaborarea SF), derulată de CNAIR și finanțată prin bugetul de stat. Pentru comunitățile din zona Cenad/Nagycsanád urmează să fie reconstruit podul peste râul Mureș. Proiectul va fi derulat prin Consiliul Județean Timiș și va fi finanțat prin programul de cooperare transfrontalieră România – Ungaria”, a anunţat Sorin Grindeanu.

„E un lucru important pentru judeţul nostru, România, Csongrad, pe de altă parte. Sunt două memorandumuri care vor duce la dezvoltarea relaţiilor bilaterale, la tot ce ţine de operaţionalizarea unor rute pe care ni le dorim şi mai bune, de trecere între România şi Ungaria. Primul e legat de deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei Beba Veche – Kubekhaza, Ungaria. Lucrurile au fost validate tehnic de către experţii din cele două ţări. Astfel încât s-a ajuns la o soluţie optimă, agreată de cele două ţări. De a pune în valoare o localitate cu un impact simbolic pentru noi. Beba Veche, ştim cu toţii, ceea ce ţine de Triplex Confinium – e cea mai vestică localitate din România. Subliniez că această conexiune rutieră a fost agreată şi este rezultatul consultărilor bilaterale. Acest exerciţiu s-a dezvoltat în ultimele săptămâni cu experţi din ambele ţări. Pe partea noastră se va realiza prin intermediul CNAIR, surse de finanţare ce ţin de bugetul de stat sau alte surse pe care le putem identifica în perioada următoare. Al doilea demers, memorandum, este de asemenea important.


Se discută de el, tot discutam de podul peste Mureş, de la Cenad. Cred că e un punct important pentru realizarea acestei investiţii. Nu are doar o importanţă simbolică… reprezintă o nevoie reală pentru a promova mai bine cooperarea dintre cele două ţări. Implicarea CJT trebuie să fie un activă şi sper că va fi aşa. Acest proiect se bucură de susţinerea autorităţilor publice şi la nivel local şi central. Azi noi stabilim anumite etape, care se vor derula la finalul lunii septembrie”, a mai spus Grindeanu.

Despre improtanţa legăturilor mai strânse dintre cele două ţări a vorbit şi Peter Szijjarto, care mai întâi a lăudat felul cum arată Timişoara: „Oraşul este foarte frumos şi vă felicităm pentru asta. Din câte am auzit un fost viceprimar a avut nişte merite deosebite în acest lucru”.

„Este de interes strategic pentru Ungaria să poată colabora cât mai strâns cu România. Ne leagă direct, cât şi figurativ mii sau milioane de conexiuni. Şi cu cât reuşim să avem mai multe legături fizice, cu atât vom avea o colaborare mai strânsă şi mai fructuoasă şi de succes. Domnul ministru provine dintr-o regiune frontalieră. Ştie clar că graniţa ne ajută, dacă nu ne desparte ne leagă de partea de dincolo de ea. Tocmai din acest motiv am ajuns la acel acord strategic. Să creştem numărul de puncte de trecere de frontieră de-a lungul graniţei. În consecinţă următorii ani vor fi despre mari construcţii de drumuri la graniţa dintre cele două ţări. În momentul de faţă se desfăşoară construcţia a două legături de autostrăzi, una dintre ele va fi inaugurată în 2025, cealaltă legătură în 2030. Astăzi am semnat un nou memorandum pentru deschiderea a două noi puncte de trecere a frontierei, unul dintre ele cu deschidere la Beba Veche, cu conexiune la Kubekhaza, pe partea maghiară. Acest PTF va fi dat în folosinţă cel târziu în termen de doi ani. Iar azi am putut semna un acord pentru a construi un pod între cele două ţări, un pod ne arată întotdeauna o perspectivă care trece dincolo de propra existenţă. Conform acordului reconstruim podul peste Mureş dintre Cenad şi Magyarcsanad, care a fost distrus în 1940. Prin aceste două noduri noi de PTF va creşte de la 12 la 14. Acest număr va fi completat prin cele două noi PTF prin autostrăzi. Astfel vom ajunge la 16 şi într-o singură secundă această cifră poate creşte la 26. Şi asta datorită faptului că între cele două ţări există încă zece conexiuni rutiere care pot fi folosite o singură zi pe săptămână pentru că România nu a aderat încă la Spaţiul Schengen (…) Pentru finalul lunii am convocat şedinţa grupului de lucru în materie de transporturi dintre cele două ţări, unde se va stabili calendarul pentru cele două acorduri semnate azi”, a precizat ministrului Afacerilor Externe din Ungaria, Peter Szijjarto.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.