Consilierul judeţean Raul Olajos, liderul REPER Timiş şi candidat surpriză la Primăria Timişoara, a acuzat la emisiunea PRESSALERT LIVE administraţia Fritz de o crasă incompetenţă, imoralitate şi lipsă de transparenţă.
Olajos, care a fost de curând în USR pe filiera PLUS, a oferit exemple concrete pe care le consideră nedemocratice şi care l-au determinat să părăsească formaţiunea politică. „Eu am spus de ani de zile, nu e ca şi cum m-am trezit de ieri că nu sunt de acord cu anumite practici ale USR-ului. Am intrat în dizidenţă foarte repede, ca să folosim aşa un termen istoric, dar în orice caz m-am detaşat destul de repede de anumite metode de formă democratice… De exemplu vorbim de alegeri în interiorul filialelor din judeţ. Luând statutul USR-ului se permiteau pur şi simplu transfer de membri. Dacă era nevoie de masă de votare la Lugoj, unde noi aveam o filială solidă, eu venind pe lina PLUS-ului în alianţa asta, ne-am trezit că s-au mutat o sută şi ceva de oameni de la Jamu Mare, de exemplu, şi au votat preşedintele. Distribuire în funcţie de interese. Nici nu conta unde eşti tu solid într-un UAT, unde acei oameni reprezentau vocea acelui UAT şi potenţial votanţi şi de susţinători ai unui candidat potenţial. Conta că dacă per total numărul de membri USR erau mai mulţi decât numărul de membri PLUS ei câştigau absolut toate alegerile. Iar la Jamu Mare aveau o filială unde jumătate din registrul electoral era membru… Cu o masă de votanţi de acolo şi-au asigurat câştigarea şi la Giroc, care era un UAT important, unde iar noi aveam o filială solidă şi la Lugoj. Cu o configuraţie de acest gen, dacă asta este democratic atunci eu am reţineri!”, a declarat Raul Olajos la PRESSALERT LIVE.
Întrebat cine trage sforile pe plan local în USR, candidatul REPER a răspuns: „E clar că e echipa-nucleu a primarului: Sorin Şipoş – Reşitnec – Fritz – Trifan. Drulă apare meteoritic dar e ancorat în Timişoara şi de aici a luat toată seva în interiorul USR-ului la nivel naţional. Când era o problemă folosea marea filială a judeţului Timiş. Puteţi să-l includeţi şi pe cei din categoria a II-a. Gen Laţcău… Nu vreau să-l supăr. Eu am rezerve că e în echipa-nucleu, dacă mă întrebaţi”.
„Am văzut lansarea recentă a actualului primar, în care spunea că el nu a făcut nimic ilegal şi imoral. Eu pot să spun că mandatul lui a început cu o acţiune imorală, în momentul în care nu a respectat un protocol semnat cu colegii de alianţă. Ruben Laţcău nu trebuia să fie viceprimarul Timişoarei şi e un lucru clar, putem să judecăm cât vrem cu competenţele alternative. Dar a făcut ceva pe acea… Am acceptat pentru că la acel moment conducerea noastră naţională era concentrată pe formarea unui guvern şi nu ne-au dat niciodată o alternativă. Lucrurile erau simple. Dominic Fritz mi-a spus negru pe alb: Ori se întâmplă cum doresc eu – să am un om în care am încredere. Ori dacă nu oricum aşa se va întâmpla pentru că vicele se votează într-o majoritate. Cu alte cuvinte şi-a asumat nerespectarea protocolului fără să ne dea drept de opţiune. Iar noi, la acel moment, din punct de vedere politic, mi s-a spus că nu ne permitem dinamitarea proaspăt alesului primar pentru că nu suntem noi mulţumiţi pe o anumită funcţie. La aşa zisa compensare ni s-au acordat nişte poziţii formale de preşedinţie de comisii sau lideri de grup, care nu aveau nici pe departe consistenţa unei puteri executive…”, a mai spus Olajos.
Consilierul judeţean susţine că cei din USR nu au aplicat prin fapte sloganurile avansate şi prin acţiunile lor l-au relansat practic pe Nicolae Robu spre sediul de pe CD Loga: „Dincolo de aspectele legale eu o văd netransparentă. Sunt sloganuri, nu respectă cel puţin trei axe pe care noi ne-am construit absolut hotărât… Am zis că nu numim politic. Iar primul lucru pe care l-a făcut a fost să-şi pună oameni de încredere în diverse posturi unde, ştim cu toţii, s-au simulat diverse feluri de concursuri, ca să justificăm acei oameni în acele posturi. Accidentali, oameni din conducerea USR-ului, chiar explicit judeţeană şi locală, au devenit oamenii de decizie în anumite subordonate sau structuri ale primăriei. Nu trebuie să fii un geniu sau un călugăr că acolo e ceva în neregulă. Al doilea aspect pe care noi l-am ţintit, legat de meritocraţie şi profesionalizarea Primăriei. Cu ce se deosebesc de alţi oameni luaţi la întâmplare din bazinul profesional al judeţului Timiş? Nu au promovat cei mai buni oameni şi nu au promovat nici cei mai buni oameni măcar din interiorul organizaţiei politice. Foarte mulţi s-au demotivat şi au plecat. Ce înseamnă transparenţă când toate deciziile le iau ei într-un grup închis. Îţi numeşti city managerul adus de nu ştiu unde după ce simulezi o competiţie de sute de CV-uri. Unul dintre colaboratorii mei pe care sper să-l angrenez într-o potenţială câştigare a executivului în interiorul Primăriei este plecat într-un contract foarte mare la Bruxelles cu un CV impecabil. Şi-a depus să ştiţi, îl cheamă Harry Muller, e chiar neamț… avem nemţii noştri. CV-ul lui arată de cinci ori mai bine ca al actualului city managerului… Nu ai criterii de performanţă în aproape niciunde în organigramele pe care le promovezi. Nu reuşeşti să îmi arăţi indicatori de solvabilitate şi bonitate în niciuna din subordonatele primăriei comparativ solide faţă de ce a avut administraţia precedentă. Şi, reproşul cel mai mare pe care l-aş face, atât de slabă e administraţia actuală încât a dat o şansă fostei administraţii să revină la putere. Ceea ce mi se pare relevant şi hotărâtor în a concluziona competenţele actualei administraţii. E cel puţin atât de praf, încât astăzi are o şansă statistică, o ştim din sondaje şi din mediul public, ca fosta administraţie să revină. Ceea ce e foarte rar în statistica politică. De obicei când eşuezi, şansele să revii sunt foarte mici. Dar azi fosta echipă are o şansă statistică. Nu a livrat aproape nimic din ce a promis (n.r. Fritz). La şase luni de la preluarea mandatului am început să le spunem explicit în interiorul filialei că va duce la un eşec colosal. Una e să încerci tu tot efortul şi să nu-ţi iasă, alta e să te închizi la vocile din jur ca să te poţi tu concentra la nu ştiu ce”.
„Am cerut un lucru.
Eu am coordonat şi în cadrul PLUS echipa de politici publici. Am spus că primul lucru pe care trebuie să-l facem e să luăm manualul ăla de Revoluţia aia a bunei guvernări, manualul de candidatură, cu care am zis că revoluţionăm urbanismul, mobilitatea… şi să urmărim pas cu pas ce trebuie să facem. Altfel alea sunt doar nişte concepte aruncate pe hârtie, pe un powerpoint foarte ispititor: Faceţi voi, noi nu avem timp, avem elemente executive de pus la punct… păi elemete executive după ce te ghidezi. După obiectivele pe care ţi le-ai propus? Sau le-ai trântit dintr-o strategie care sună bine, cu şase consultanţi, care definesc concepte şi termene excelente dar care în realitate nu pot fi realizate că nu sunt măsurabile şi specifice. Cu alte cuvinte au început să mă atace în interior: Domle nu, ăla ieşea cu teoriile lui… De parcă e o experienţă managerială. Cine îmi spune asta? Oameni ca Ruben Laţcău, care au condus trei oameni, nu mii, ca mine în 20 de ani. Ca doamna Militaru, care nu are experienţă managerială, poate la nivel de concept când preda ce preda ea la universitate dar operaţional nu a văzut ea o execuţie bugetară în viaţa ei. Poate la o langoşerie măcar să se fi uitat, ce înseamnă un credit. Sorin Puşcaş, care de fapt este o gardă pretoriană politică a primarului cu abilităţi antreprenoriale vizavi de care am mari rezerve. Cu cifre care nu mă dau pe spate, dar care juca un joc aşa tot butaforic, teatral, în care arătăm foarte mare compasiune, dar în realitate respingem orice, oricum, ca să fim siguri că nu deranjează liderul suprem. Cu alte cuvinte au început să facă acelaşi lucru pe care l-au făcut când mi-am arătat intenţia de a candida intern, să deconstruiască orice gen de variabilă şi de critică, care atenţie era interioară. Înainte să arătăm precaritatea anumitor paşi şi direcţii, am pus formal în interiorul organizaţiei şi s-a refuzat un astfel de dialog. Nu mi-a mai rămas decât să-mi asum public, promisiunea nu a făcut-o el pe persoană publică, noi USR PLUS, eram şi liderul grupului de consilieri judeţeni”, a continuat Olajos. Acesta a admis că regretă încrederea avută la început: „Astăzi, retroactiv, da, şi nu pe Dominic Fritz, că am crezut într-un proiect construit la Timişoara în jurul lui Dominic Fritz, care s-a dovedit a fi o ratare”.
Acuzat la un moment dat că face jocurile lui Alin Nica, Olajos a explicat cum „era făcut praf de tot USR-ul la nivel concertat”, cel care din duşman a devenit aliat pentru userişti: „Iar eu când respectam protocolul şi mi se reproşa: vezi că faci deal cu Nica, că eu trebuie să-l atac. Să merg în linie cu abordarea partidului, care-l făcea: ţăran de Dudeşti, probleme de integritate, afacerea Dubai, multe dinastea. Iar mie, că m-am dus într-o delegaţie ca preşedinte de comisie de relaţie externe cu alţi colegi de-ai mei. Mi s-a reproşat că nu am ce căuta fără acordul partidului, păi ce rol mai am atunci acolo… aberaţii de genul acesta. Că fac jocurile lui Alin Nica, după care azi e bun nu mai are probleme de integritate, că de aia l-au pus candidat, nu mai are probleme cu afacerile, eu am respectat un protocol. Nu fac altceva decât validează abordarea moderată conlucrativă pe care o aveam şi cu PSD-ul….”.
Cât despre colaborarea Nica-Fritz: „Eu sunt curios cum îl vede electoratul nostru reformator, corporatist în care ne-am ancorat, pe care noi îl reprezentăm, în care venim şi zicem că nu facem ca ei. Nu îl văd nici cum, e o struţo-cămilă… în care nu se mai livrează nimic nimănui. De pe o linie progresist-reformatoare s-a trecut la o abordare cvasiconservatoare care nu mai satisface nici conservatorii şi nici progresiştii. E nicicum… Asta nu înseamnă că faci o politică altfel şi nu te mai credibilizează”.
Olajos consideră că actuala administraţie a fost pur şi simplu incompetentă în tratatea problemei Colterm şi nu numai. „La începutul preluării Coltermului mi s-a cerut un punct de vedere să încerc să ajut. M-am ocupat o perioadă foarte scurtă. Dumnezeu a dat să fac Covid şi să nu am timp să mă ocup. Am fost două săptămâni lat, ei au luat nişte decizii din interiorul unui grup din care nu am făcut parte. Realitatea e că Coltermul s-a preluat, o spun ca expert judiciar, într-o stare de insolvenţă, trei insolvenţe nedeclarate. Lipsa de experienţă la preluarea unui mamut cu astfel de debite, în care presiunea era foarte mare de la furnizorii de gaze, erau nişte rate restante, presiuni din toate părţile. Preluând de pe o zi pe alta… Singura soluţie pe care o aveau era, ori să asigure finanţarea prin celebrele pierderi tehnologice, zeci zeci de milioane lei, ori să se pună sub protecţie legală, să ceară insolvenţa, tot acolo ajungeau. Timp în care tot ce au făcut a fost să apară facturi, când nu, apăreau declaraţii de impunere din partea diverselor autorităţi, cum sunt cele de Mediu, care le-au încărcat pasivul. Asta arată că au intrat cu amatori. Şi cel mai grav, au intrat în executiv cu Laţcău, Reşitnec şi Şipoş, când aveau profesionişti acolo încă, care gesionaseră situaţii complicate în viaţa privată, dar aceea nu vin cu un discurs propagandistic în care noi vrem să facem bine cetăţenilor, dar rupeţi tu gâtul. Ei vin când au încredere în cel care decide, ordonatorul de credite, când e un backup în spate, nu când ţi se dă fărâme de informaţii. Au ajuns în insolvenţă, iar din insolvenţă lucrurile sunt mult mai complicate… Gradul de îndatorare era mare (…) Nu e atât de grav dacă ar fi doar problema asta. Eu vă garantez că toate subordonatele Primăriei, STPT, SDM, sunt la fel de amatoricesc gestionate. Ştiu ce spun, sunt de meserie. Nu e propagandă, am făcut analize de indicatori şi marea majoritate a analizelor sunt într-o stare mai precară ca înainte. Concret, veniţi pe strada Verde, Albinelor, Stuparilor şi o să vă arăt că sunt aceleaşi gropi ca în 2016, 2018,… mai rău, mergeţi pe trei din cinci bulevarde principale şi o să vă dezmembraţi maşina, dintr-o groapă în alta, asta înseamnă că SDM-ul nu e capabil să-şi asfalteze nici arterele de bază. Facem evenimente dinastea de drumuri închise pentru comunitate, în care facem show de pâine şi circ, dar nu închidem o trasă să asfaltăm de la o bordură la alta. Dacă făcea asta, una pe trimestu, astăzi aveaţi zeci de artere asfaltate ţiplă şi nu costa 1,6 milioane lei showul de organizare a asfaltării. Dar asta înseamnă să nu ai viziune de implementare şi nici nu au cum, pentru că în viaţa privată nici el, nici Laţcău, nu au făcut nimic elemente de implementare, doar au vorbit despre ele, au citit, în două limbi, dar nu le-au concretizat vreodată”, a concluzionat Olajos.