În cadrul programului „Grădina Comunității”, aflat la prima sa ediție, trei școli din Timișoara vor primi finanțare din partea Fundației Comunitare Timișoara, sprijinită financiar de Bosch, pentru a-și transforma spațiile verzi în grădini care să devină un loc de învățare. Proiectul a fost gândit ca o alternativă la sistemul bazat în cea mai mare parte pe învățarea teoretică, și mai puțin pe aplicarea practică a lucrurilor învățate.
Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I” va crea, cu proiectul „La şcoală în natură!”, și prin implicarea a 450 de elevi, o grădină livadă, cu spaţiu pentru activităţi sportive (tenis de masă, badminton şi volei) şi cu o staţie meteorologică educativă, cu ajutorul căreia orele de fizică vor avea loc şi în afara clasei. Proiectul presupune crearea unui spaţiu de învăţare în aer liber, o bibliotecă verde, cu mobilier din materiale reciclate bazate pe noi tehnologii şi se foloseşte energia solară. Proiectul „Grădina verde a cunoștințelor” al Liceului Tehnologic „Azur” va transforma curtea şcolii în spaţiu de învăţare în aer liber, cu foişor şi bănci, cu o grădină senzorială cu plante aromatice şi copaci fructiferi, în care peste 500 de elevi vor găsi un loc pentru recreere şi studiu. Şcoala Gimnazială nr. 30 beneficiază de proiectul „Grădina Soarelui”, care presupune crearea unui spaţiu verde, cu plante foarte diverse – flori, plante căţărătoare şi copaci – şi cu un loc pentru jocuri educative, în care peste 100 de copii vor învăţa să grădinărească şi să aplice cunoştinţe teoretice în viaţa de zi cu zi. La finalul proiectului, peste 2.000 de elevi se vor bucura de un spaţiu verde nou dedicat lor, creat de comunitatea de elevi, profesori şi părinţi ai şcolii.
„Ne bucurăm că prin acest nou program de finanţare am cunoscut profesori dornici să îmbunătăţească calitatea spaţiilor verzi din şcoli şi să implice direct elevii în activităţi practice şi de echipă care să îi apropie mai mult de natură.
Grădinile comunitare educaţionale sunt spații care servesc drept material educativ tuturor elevilor, locuri de reconectare la natură, cadre pentru ateliere de grădinărit urban, dar şi pentru orele din curricula şcolară, cum ar biologia, fizica, chimia sau artele plastice”, este de părere Daniela Chesaru, director executiv al Fundației Comuntare Timișoara, iar Raluca Românu, director general al Bosch Service Solutions SRL din Timișoara, s-a arătat încântată să susțină această inițiativă: „Programul <<Grădina Comunității>> este un exemplu al modului în care aceste domenii pot colabora pentru a crea un impact durabil. Educația practică, bazată pe experiențe concrete, joacă un rol important în formarea unor generații mai conștiente și responsabile în ceea ce privește sustenabilitatea. Aceste grădini comunitare nu doar îmbogățesc spațiul în care elevii își desfășoară activitatea, ci oferă și un context ideal pentru aplicarea cunoștințelor teoretice din diverse discipline, într-un mod interactiv și interesant. În plus, programul contribuie la integrarea valorilor de sustenabilitate în educație, pregătind astfel tinerii pentru provocările viitoare legate de protecția mediului”.