
Maternitatea Odobescu se redeschide oficial într-o nouă locație, pe strada Fányó Zoltán nr. 6, după mai multe luni de la închiderea fostei clădiri de pe strada 16 Decembrie. Noua unitate, modernizată și adaptată cerințelor actuale, va primi primele paciente începând de mâine.
Fosta secție de Obstetrică a maternității funcționa într-o clădire cu o vechime de peste 100 de ani, care nu mai îndeplinea standardele de siguranță și igienă impuse de realitățile actuale. Intervențiile structurale multiple – multe dintre ele neautorizate sau de slabă calitate – au dus la probleme recurente. Incidentul grav al prăbușirii unui tavan a determinat autoritățile locale să ia decizia de a închide unitatea, pentru a proteja viețile mamelor și ale nou-născuților.
„A fost o decizie dificilă, dar necesară. Nu puteam risca siguranța celor care se aflau acolo”, a declarat Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei, în cadrul evenimentului de inaugurare.
Acesta a subliniat că soluția identificată – închirierea unei clădiri deja existente – s-a dovedit a fi mai rapidă, mai eficientă și mai economică decât construirea unei clădiri noi de la zero.
„Este un exemplu de bună practică. Putem folosi infrastructura deja existentă în piață, apelând la capacitatea mediului privat pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor publice. Comparativ cu spitalele publice, care au costuri de construcție uriașe, spitalele private au demonstrat că se pot face lucruri bune la prețuri rezonabile”, a precizat viceprimarul.
Dotări moderne, condiții de secol XXI
Noua maternitate are o capacitate de 102 paturi, împărțite în saloane de neonatologie, obstetrică, ATI, bloc operator și sală de nașteri. Fiecare salon este dotat cu baie proprie, iar infrastructura tehnică – inclusiv rețelele de fluide medicale – a fost adusă la standarde înalte.
„Este o zi istorică. Aici vin femei sănătoase care aduc viață, nu paciente clasice. Se întâmplă minuni”, a declarat dr. Stela Iurciuc, directorul Spitalului Municipal Timișoara.
Aceasta a menționat că primele două nașteri sunt deja programate pentru mâine, iar personalul este pregătit să revină în sistem.
Personalul medical este format din 54 de medici, 54 de rezidenți și 33 de asistente, suficient pentru a asigura funcționarea în sistem de rotație între cele două locații: Fányó Zoltán nr. 6 pentru obstetrică și neonatologie și vechea locație de pe 16 Decembrie pentru ginecologie.
„Avem 54 de medici, 54 de rezidenți și 33 de asistente. Funcționăm în sistem de rotație între cele două locații, o practică reglementată și folosită și în alte țări”, a transmis directorul unității medicale.












Un exemplu de colaborare între public și privat
Potrivit viceprimarului, soluția identificată este un exemplu de bună practică, care demonstrează că sectorul public poate colabora eficient cu cel privat.
Închirierea unei clădiri deja funcționale, care fusese folosită anterior ca maternitate, a redus semnificativ costurile – investițiile de până acum s-au limitat la zeci de mii de euro, iar chiria a fost achitată doar pentru luna iunie.
„Dacă Primăria ar fi început de la zero construcția unei clădiri noi, costurile ar fi fost de câteva ori mai mari. Proiectul de maternitate din PNRR, de exemplu, era estimat la peste 700 de milioane de lei, dar nu s-a concretizat din motive politice”, a spus Lațcău.
Deși proiectul pentru o maternitate nouă a fost printre cele mai avansate din țară – cu autorizație de construire inclusiv – a fost eliminat din PNRR, ceea ce, potrivit autorităților locale, reflectă o lipsă de viziune la nivel guvernamental. România riscă să piardă 80% din fondurile PNRR destinate sănătății, în lipsa absorbției efective.
Planuri de extindere și evaluare pe termen mediu
Pe termen mediu, administrația locală va evalua dacă noua locație poate susține întreaga activitate medicală a Maternității Odobescu. În funcție de rezultate, se ia în calcul achiziția clădirii sau o eventuală extindere în zonă. Dacă va fi nevoie, autoritățile spun că ar putea apela din nou la sectorul privat pentru construcția unei clădiri moderne, la costuri mai eficiente decât cele practicate în sistemul public.
„E mai înțelept să închiriezi o clădire și să o testezi decât să investești sute de milioane în construcții care durează ani întregi. Dacă vom constata că această locație răspunde pe deplin nevoilor noastre, vom continua aici”, a mai precizat viceprimarul.
În ceea ce privește accesul, zona este bine conectată la rețeaua de transport public – cu o stație de tramvai la doar 50 de metri – iar parcările vor fi reorganizate în cadrul sistemului TimPark pentru o mai bună eficiență.






