
Rezultatele proiectului interdisciplinar „Curtea”, realizat de muzeul de artă timișorean în colaborare cu regizorul Adrian Sitaru și grupul „Noima”, vor fi prezentate publicului miercuri, 20 august, ora 19:00, în Sala Barocă, unde pictorii Ciprian Bodea și Andrei Rosetti din grupul „Noima”, împreună cu fotografii Horea Preja și Toma Rosetti vor dezvălui modul în care pictura, fotografia și sunetul pot fi studiate prin instrumentele gândirii cinematografice.
Proiectul, prezent la muzeul de artă până în data de 1 septembrie, aduce împreună mai multe elemente din procesul de realizare a unui film de ficțiune, materializate de această dată de un grup de autori care nu sunt familiarizați cu limbajul și rutina unei producții cinematografice: pictori, fotografi și muzicieni. Punctul de plecare propus este un context ficțional: „Curtea” ar fi putut fi un spațiu recent bombardat – o constrângere imaginară, inspirată de date reale din imediata vecinătate geografică.
În film, o imagine urmează alteia, scenele se leagă între ele printr-o logică internă. Acestei structuri îi corespunde, în proiectul prezentat, o serie de cinci pânze legate între ele, pictate în etape colaborative ce urmează un anume set de reguli. Înainte de a trece la un program de lucru simultan, în dialog liber, au fost parcurse mai multe cicluri de lucru succesiv, în care fiecare autor s-a inspirat exclusiv din intervenția precedentă, și așa mai departe.
Într-un film, imaginea, muzica, decorul, costumele, montajul – create de oameni diferiți – se întâlnesc și se împlinesc în întreg. Seria celor cinci secvențe cuprinde și o lucrare colectivă – ce amintește acest mod de lucru în care echipa devine autor colectiv.

Coloana sonoră a fost compusă și înregistrată în timpul creării lucrărilor de pictură, într-o improvizație marcată de contextul vizual și de ficțiune, dar și de ritmurile și sunetele orașului. Fotografii sunt martori, dar preiau și ceva din rolul directorului de imagine. Cele 38 de fotografii realizate în timpul proiectului nu sunt doar documentări ale procesului sau despre spațiul de lucru, ele oferă și o perspectivă complementară ce se alătură viziunii pictorilor, rezultând noi înțelesuri. „Curtea” este un platou de filmare simbolic, un spațiu delimitat, în care nouă autori – patru pictori, doi fotografi, doi muzicieni și un regizor – construiesc împreună o ficțiune vizuală, sonoră și abstractă.
