Studiu World Vision România: un început de an inegal. Unii fără ghiozdane,...

Studiu World Vision România: un început de an inegal. Unii fără ghiozdane, alții fără sprijin, dar cu dorință de a învăța

0
DISTRIBUIȚI
elevi

Conform unui studiu realizat de World Vision România, doar 42% dintre elevii implicați au toate rechizitele, iar majoritatea nu sunt pe deplin informați despre schimbările din școli. De asemenea, 12% dintre elevii participanți la studiu nu au aproape nimic pregătit pentru școală.

În acest context, organizația anunță că derulează campania „Echipează un copil pentru școală”, care sprijină copiii care provin din medii vulnerabile și oferă ghiozdane, manuale, rechizite și echipament sportiv, astfel încât lipsurile materiale să nu fie un obstacol în educația lor. Oricine poate contribui și să se implice direct, accesând link-ul de AICI.

În legătură cu modificările din sistemul de învățământ, doar 22,72% dintre elevii participanți la sondaj au afirmat că au primit informații clare și detaliate despre noile reglementări și reorganizările preconizate în școli. În schimb, 47,81% susțin că au auzit doar informații sumare, iar 22,18% nu au fost informați deloc. Cu toate acestea, un sfert dintre elevi se arată foarte încrezători, iar aproape jumătate (49%) sunt destul de încrezători că școala îi va pregăti pentru viața de adulți.

Elevii cer o școală mai apropiată de nevoile lor: predare practică, profesori empatici și condiții mai bune

Conform datelor obținute, elevii participanți la studiu solicită schimbări semnificative în mai multe aspecte ale sistemului educațional, precum metodele de predare, comportamentul cadrelor didactice, structura orarului și a pauzelor, bursele, transportul, cantitatea de teme, conținutul programei, modul de examinare și condițiile din școli.

Mulți dintre ei își doresc o relație mai apropiată cu profesorii și o abordare didactică mai practică, cu exemple clare și exerciții aplicate, pentru a înțelege mai ușor materia.

Unii elevi spun că ar vrea să vină la școală fără teama de note sau de reacțiile negative ale unor profesori și cer un climat bazat pe respect reciproc.

Printre nevoile exprimate se numără și asigurarea unei mese calde, precum și igienizarea toaletelor.

 De asemenea, elevii solicită reducerea volumului de teme și adaptarea programei școlare la nevoile reale, punând accent pe dezvoltarea gândirii critice, a creativității și pe activități relevante pentru viața de adult sau pentru parcursul universitar.

Un licean propune ca, în anii terminali, accentul să cadă pe materiile de examen, nu pe toate disciplinele.

Alte sugestii includ organizarea de campanii anti-bullying, profesori mai răbdători și un sistem de transport școlar mai eficient.

Situația familială și lipsa resurselor pun presiune pe elevi. Rechizite insuficiente, cheltuieli greu de acoperit și acces limitat la activități extracurriculare

Majoritatea elevilor care au răspuns sondajului trăiesc cu ambii părinți, însă aproape un sfert locuiesc doar cu unul dintre părinți, iar câțiva sunt în grija rudelor sau în centre de plasament.

Studiul arată că materialele școlare reprezintă o provocare majoră: doar 41,81% dintre elevi spun că au acum toate cele necesare, 46,54% au doar o parte, iar 11,63% nu au aproape nimic pregătit. Cele mai mari lipsuri sunt caietele și rechizitele (52,90%), urmate de hainele potrivite pentru școală (23,27%), manualele (19,81%), echipamentul sportiv (13,81%), ghiozdanul (12,90%) și, pentru un număr redus de copii, accesul la internet sau un dispozitiv digital (2,72%).

Cheltuielile pentru școală reprezintă o presiune reală pentru multe familii: peste jumătate dintre elevi (53,63%) spun că acoperirea costurilor este „puțin grea”, iar aproape unul din cinci (18,72%) o consideră „destul de grea”.


Pentru 3,09% dintre copii, situația este critică: familia nu are uneori bani suficienți pentru necesarul de bază. Doar 23,27% declară că nu întâmpină dificultăți.

La nivel financiar, cheltuielile pentru începutul de an variază: 16,90% dintre familii au cheltuit sub 500 de lei, 32,90% între 500 și 1.000 lei, 16,54% între 1.000 și 2.000 de lei, iar 3,63% peste 2.000 de lei. Aproape o treime dintre elevi (30%) spun că nu știu cât au cheltuit părinții lor.

Dificultățile materiale se reflectă și în accesul la activități extracurriculare: 6% dintre copii spun că au renunțat la multe activități (sport, meditații), 30,18% au renunțat la câteva, iar 38,54% merg la ce își doresc. Restul (25,27%) declară că nu sunt interesați de astfel de activități.

Griji la început de an școlar. Note, teme și relații sociale în topul preocupărilor

La începutul acestui an școlar, cele mai mari temeri ale elevilor sunt legate de note și examene, acestea fiind menționate de aproximativ 78% dintre respondenți.

Un procent semnificativ, de o treime, afirmă că îi îngrijorează volumul mare de teme și numărul de materii, în timp ce aproape 13% sunt preocupați de lipsa resurselor financiare necesare pentru școală.

În jur de 17% dintre elevi se tem de relațiile cu colegii sau profesorii, iar unii au menționat alte motive de îngrijorare, precum dorul de casă, lipsa timpului sau problemele legate de cazare.

Pe de altă parte, majoritatea elevilor (60%) spun că au pe cineva la școală cu care pot vorbi despre probleme personale. Totuși, există și copii care se simt izolați și nu beneficiază de acest sprijin.

Trei sferturi dintre elevi cred în educație. Încrederea în școală rămâne, în ciuda dificultăților

Chiar și în fața numeroaselor provocări, elevii își păstrează optimismul în ceea ce privește viitorul: 25% dintre respondenți se declară foarte încrezători, iar 49% destul de încrezători că școala îi pregătește pentru viața de adult. Aceste date sugerează că, în ciuda dificultăților materiale și academice, tinerii continuă să creadă în valoarea educației și în rolul școlii ca sprijin pentru integrarea în viața reală.

„Cu toate provocările, trei sferturi dintre elevii participanți în cadrul acestui sondaj cred în rolul educației și spun că școala îi va pregăti pentru viața de adult. Pentru noi, acest lucru este un semnal puternic de mobilizare. Copiii își păstrează încrederea și optimismul, se gândesc la viitor și își doresc să rămână în școală.

Este timpul să ne întrebăm ce facem noi, adulții, pentru a susține această speranță și pentru a respecta dreptul copiilor la educație. Avem nevoie de o educație centrată pe copil și de o comunitate întreagă care să îl ajute să meargă și să rămână în școală. Anul acesta, clivajul dintre profesori, elevi, părinți și sistem este unul dintre cele mai mari, însă tocmai de aceea este vital să consolidăm împreună un ecosistem școlar sănătos. Fără un efort consistent și comun, e foarte greu să vorbim de calitate în educație”, a declarat pentru Edupedu.ro Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Studiul World Vision România a fost realizat în rândul a 584 de copii cu vârste între 12 și 19 ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.