
Timișoara, cunoscută drept orașul premierelor, își consolidează poziția pe harta turismului european prin lansarea oficială a filmului de promovare „The City of Firsts”. Realizat în luna iulie 2025, filmul are ca scop evidențierea valorilor locale, a patrimoniului urban autentic și a experiențelor unice pe care orașul le oferă turiștilor contemporani.
Un oraș al inovației și al descoperirilor personale
Timișoara este cunoscută ca fiind primul oraș din Europa iluminat electric, locul unde a fost construit primul tramvai tras de cai din România și unde a apărut prima fabrică de bere din spațiul actual al țării. Aceste premiere istorice sunt completate astăzi de o nouă generație de descoperiri – personale, turistice și emoționale – pentru vizitatorii care ajung în oraș.
Filmul „ The City of Firsts” nu prezintă Timișoara din aer, cu imagini standard de dronă, ci o aduce aproape, „de pe stradă, din balcon, din vapor”. Este orașul porumbeilor din zona pietonală, al tramvaielor și al navelor de pe Bega, al piețelor care au marcat istoria recentă, dar și al oamenilor care îi dau viață în fiecare zi.
„Timișoara nu e decor, e personaj. Te invită, te provoacă, vrea s-o descoperi și să îți scrii propriile povești și amintiri despre locurile și oamenii de aici”, transmit realizatorii filmului.
O producție colaborativă, cu 12 locații și 37 de actori
Proiectul este semnat de agenția TVC (Tocilescu, Vasilachi, Calotă), realizat de casa de producție Diud, în regia lui Andrei Gheorghe. Filmările au avut loc în patru zile, la începutul lunii iulie, în 12 locații selectate în prealabil în urma unei vizite de documentare.
La realizarea filmului au participat 37 de actori, profesioniști și amatori, toți din Timișoara. Accesul în locații a fost posibil datorită sprijinului oferit de autorități locale, instituții de învățământ și mediul de afaceri.
„Dacă vrem să fim băgați în seamă pe piața internațională, să fim în aceeași ligă cu orașe ca Budapesta, Praga sau Cracovia, trebuie să jucăm același joc. De aceea am ales acest tip de film – autentic, uman, diferit”, a declarat Laura Boldovici, manager Visit Timișoara.
O nouă strategie de promovare turistică
Lansarea filmului „The City of Firsts” face parte dintr-o strategie mai amplă de atragere a vizitatorilor, demarată de autoritățile locale în urmă cu 2-3 ani. Timișoara mizează pe un turism bazat pe experiențe autentice, adresându-se unui public interesat de orașe mai puțin explorate, aflate în afara circuitelor turistice clasice.
„Turiștii de azi nu mai caută doar obiective de bifat, ci povești, emoții, experiențe. Asta am vrut să arătăm prin acest film: că Timișoara este un oraș viu, un oraș care poate fi trăit, nu doar vizitat”, a mai adăugat Boldovici.
Ce spun creatorii
Scenaristul Alex Tocilescu a subliniat că Timișoara „are ce arăta” și că nu e nevoie de efecte sau imagini spectaculoase pentru a convinge publicul de farmecul orașului.
„Sunt orașe care nu mai au nevoie de promovare, cum e Paris sau New York. Dar Timișoara merită să fie spusă. Nu din dronă, ci de la firul ierbii – cu oameni, cu povești, cu autenticitate”, a precizat scenaristul.
La rândul său, regizorul Andrei Gheorghe a declarat că proiectul i-a oferit o perspectivă complet nouă asupra orașului.
„Ce mi-a rămas în minte sunt detaliile pe care ni le-ați arătat voi, timișorenii – povești, clădiri, străzi. Noi le-am văzut ca pe frumuseți, nu ca pe crăpături. A fost o descoperire”, a transmis regizorul.
Viceprimarul Timișoarei, Paula Romocean, a punctat importanța proiectului în consolidarea brandului turistic al orașului.
„Acest film este și pentru timișoreni – pentru că, uneori, avem nevoie să ni se reamintească de ce iubim acest oraș fantastic. Este o investiție în viitorul turismului timișorean și un pas important pentru poziționarea noastră ca destinație europeană de top”, a declarat viceprimarul.
Promovarea filmului va continua în perioada următoare în rețelele turistice europene și în mediul online, cu sprijinul partenerilor din industria ospitalității și al presei locale și naționale.
Filmul „The City of Firsts” poate fi vizionat AICI.





