
Potrivit unui studiu realizat de organizația Salvați Copiii România, care a analizat frecvența agresivității în școli, 90% dintre profesori și consilieri școlari consideră că elevii cu care lucrează sunt victime ale acerstui fenomen, cea mai mare frecvență întâlnindu-se în școlile bucureștene, în timp ce doar 13,4 % dintre profesorii școlilor rurale au optat pentru acest răspuns.
Pentru a putea contracara astfel de acte agresive, „Salvați Copiii România” a inaugurat „Centrul de Resurse Antibullying” https://farabullying.ro/, dedicat copiilor, profesorilor și părinților pentru a înțelege, a preveni și a răspunde adecvat unor astfel de situații și a îmbunătăți climatul din școli.
Doar 4 din 10 participanți (43,1%) au încredere în eficiența mecanismelor de raportare anonimă, în timp ce doar un sfert (25,6%) consideră util stabilirea unor profesori cărora să le fie sesizate incidentele și o proporție și mai mică (17,5%) cred în relevanța participării directe a copiilor prin desemnarea unor elevi cărora victimele să le poată sesiza agresiunile la care au fost supuși. Analizând frecvența pe care respondenții o consideră potrivită pentru limitarea agresiunilor umilitoare, de cele mai multe ori ascunse de ochii adulților, aproape o treime indicat cele mai ridicate frecvențe: „în mod constant – ca parte a culturii școlii” (31,5%) și „ar trebui să fie abordate de fiecare profesor când observă comportamente nepotrivite între elevi” (30,9%), în timp ce un procent nesemnificativ de respondenți consideră că aceste activități nu reprezintă responsabilitatea școlii (0,4%) sau că ar trebui organizate doar în cadrul programului „Școala Altfel” (1%).
Având în vedere toate implicațiile acestui fenomen, organizația „Salvați Copiii” cercetează fenomenul de mai bine de zece ani și are o serie de inițiative generate de gravitatea sa. „Centrul de Resurse Antibullying” este un spațiu fizic și virtual în care școlile și grădinițele primesc sprijin real pentru promovarea non-violenței, oferind diferite servicii precum pregătirea personalului pentru protecția copilului, punerea la dispoziția școlilor și grădinițelor de metodologii validate științific pentru prevenirea agresiunilor, creșterea gradului de participare a copiilor și tinerilor în programe de prevenire, derularea de campanii de informare și conștientizare pentru copii, profesori, părinți ori analize și cercetări asupra fenomenului, menite să influențeze politicile publice.
Potrivit anchetei sociologice, factorii care fac ca unii copii să fie predispuși într-o mai mare măsură la agresiuni sunt timiditatea, aspectul fizic și îmbrăcămintea, sensibilitatea copilului și nu în ultimul rând, situația economică a familiei. Rezultatele sondajului arată că 31,3% dintre respondenți consideră că agresiunea se manifestă exclusiv între elevi, în timp ce 30,6% sunt de părere că se poate manifesta și din partea elevilor către profesori, iar aproape 2 din 5 (19,8%) sunt în situația de a confunda agresiunea cu abuzul, considerând că acesta se poate manifesta și din partea profesorilor către elevi.









